יעילות בדיקות גילוי סרטן השד

בשנים האחרונות, ממוגרפיה נחשבת כבדיקת הבחירה לאבחון גידולים בשד, שפירים וממאירים. עם זאת, הבדיקה מעוררת מחלוקות רבות בדבר חיוניותה, ומעלה את השאלה בדבר יעילות הבדיקות לגילוי סרטן שד.

ממוגרפיה היא, למעשה, בדיקת רנטגן אשר נותנת תמונה ויזואלית של השד. לאור הירידה המתמדת בתמותה מסרטן שד, נשאלת השאלה על מהות המקור. האם ירידה זו מקורה בשיטות האבחון, או ברפואה המודרנית ושפע הטיפולים החדשניים המוצעים לנשים החולות?

מחקר אחרון בתחום אשר השווה את התמותה מסרטן השד בין מדינות שונות אשר עורכות את בדיקת הממוגרפיה כבדיקת סקר, העלה כי יעילות הבדיקות לגילוי סרטן השד אינה גבוהה כפי שחשבו לפני כן, כיוון שבדיקות אלו לא שינו את אחוז התמותה.

עם זאת, נכון להיום, גילוי מוקדם של סרטן השד וטיפול מהיר וממוקד, מהווים את הפתרון לתחלואה ולתמותה העולמית מסרטן השד. ככל שהאבחון יוכל להתבצע באופן מהיר ומדויק יותר, כך תוצאות הטיפול יהיו טובות ואפקטיביות יותר.

אודות בדיקת הממוגרפיה

לממוגרפיה ישנם חסרונות רבים, כאשר העיקרית ביניהן היא חוסר הנוחות והכאב אשר חשה המטופלת אל מול בדיקה זו. בנוסף, רגישות נמוכה של הבדיקה במקרים בהם מבנה השד סמיך או צפוף, מעלה תהיות בדבר יעילות הבדיקה באוכלוסיות צעירות (מתחת לגיל 40).

מעבר לכך, הבדיקה מגלה רק כ- 80% מהמקרים הסרטניים הממאירים, אך גם אחוז הטעויות בפיענוח הא גדול ומוביל, פעמים רבות, לאבחון יתר עקב מסקנות שגויות. מלבד זאת, הקרינה החוזרת אליה נחשפות הנשים, מתוארת כגורם סיכון בפני עצמו.

יעילות הבדיקות לגילוי סרטן השד מוטלת בספק כאשר לוקחים בחשבון כי בדיקת הממוגרפיה לא יכולה לשלול בוודאות מקרים של סרטן השד ולא לאשש אותם בוודאות. אם תוצאת בדיקת הממוגרפיה לא העלתה שום חשד, אין זה אומר כי אין מחלה, כיוון שרגישות הבדיקה נכונה רק ל-80%.

גם אם הבדיקה חשדה בדבר, התוצאות אינן חד משמעיות, מכיוון שיכול להיות פיענוח מוטעה. בנוסף, טוענים המקטרגים, ישנם גידולים אשר יאובחנו ויטופלו על אף שקצב גדילתם הוא כה איטי, עד כי סביר להניח כי לא יפריעו לאישה במהלך חייה.

אלטרנטיבות לבדיקות אבחון

הבדיקה אשר נחשבת כראשונית ביותר אך גם בעלת היעילות הטובה ביותר לגילוי סרטן זה, היא עדיין הבדיקה הפיסית של השד על ידי רופא נשים או כירורג שד. בדיקה זו יכולה להוות את הקו הראשוני של האבחון ולקבוע את המשך הטיפול. הבדיקה נעשית באופן שיטתי, פעם בחצי שנה.

גם בדיקת האולטרה סאונד יכולה לשמש כאלטרנטיבה, כיוון שהיא יכולה להבדיל בין גוש לציסטה, אולם ישנם פיתוחים נוספים של בדיקות אבחנתיות המעידות על עצמן כאלטרנטיבות לאבחון הממוגרפיה. בדיקות אלו נערכות עדיין באוכלוסייה קטנה ולפעמים באופן מחקרי.

אחת מבדיקות אלו היא הממוגרפיה התלת ממדית. שיטה זו הייתה מועילה אלמלא הייתה מלווה בכמות קרינה כפולה מאשר זו של הממוגרפיה הרגילה. פיתוח נוסף הוא הדמיית השד על ידי שתיית חומר רדיואקטיבי. יתרונה הגדול של שיטה זו הוא אבחון של גוש קטן מ-2ס"מ.

פיתוח אחרון, אשר נכנס לפעולה בשישה מוסדות הוא בדיקת ממוגרפיה ללא קרינה הנעשית באמצעות קרני אור אינפרה אדום תלת ממדי. יתרונו הגדול הוא בחוסר הקרינה המאפיין אותו. כמו כן, פיענוח התמונה מתבסס על שינויים מטבולים אשר נגרמים עקב גידולים ממאירים, וחישובים סטטיסטים להימצאות הגידול. השינויים המטבוליים מעידים על גידול עוד בטרם הוא ייראה על מסכי הממוגרפיה, ועל כן, רגישות בדיקה זו יכולה להגיע עד ל 90%.

אולי יעניין אותך גם:

נשים? אלו סוגי הסרטן המסוכנים ביותר

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן