מדוע טלפונים סלולריים עלולים לגרום לסרטן?

טלפונים סלולריים הפכו להיות זמינים באופן נרחב בשנות התשעים, אך השימוש בהם גדל באופן משמעותי מאז. לצד המספר הגדל ועדיין הולך וגדל של אנשים, כולל ילדים ומבוגרים, המשתמשים בטלפונים סלולריים, גדלה במהלך עשרים השנים האחרונות גם כמות הזמן בה מבוצע השימוש במכשירים.

טלפונים סלולריים, כולל טלפונים חכמים, משדרים צורת אנרגיה המכונה תדר גלי רדיו (RF), ולכן קיימים חששות לגבי בטיחות השימוש בהם.

האם הטלפון שלכם עלול לגרום לסרטן?עם כל הכבוד לחשש מפני סרטן, הדאגה הנובעת לשימוש בטלפונים סלולאריים, מתמקדת בשאלות כגון האם הם עשויים להגביר את הסיכון לגידולים מוחיים או גידולים אחרים באזור הראש והצוואר, גם, או במיוחד, גידולים שאינם סרטניים.

האופן בו עובדים טלפונים סלולאריים

טלפונים ניידים עובדים באמצעות שליחת וקבלת אותות ממגדלים סמוכים הנקראים תחנות בסיס, באמצעות גלי רדיו. זוהי צורת אנרגיה אלקטרומגנטית. גלי הרדיו הם סוג של קרינה בלתי מייננת, ואינם מכילים מספיק אנרגיה על מנת לגרום ישירות לסרטן באמצעות הפגיעה ב-DNA של התאים.

ברמות גבוהות מאוד, גלי רדיו יכולים לחמם את רקמות הגוף, כפי שקורה עם פעולת מכשירי מיקרוגל. אך רמות האנרגיה המשודרות באמצעות טלפונים סלולריים נמוכות בהרבה, ואינן מכילות את הרמה הדרושה להגברת הטמפרטורה בגוף.

האופן בו מבוצעת החשיפה

גלי רדיו מטלפונים סלולריים מגיעים מהאנטנה, שהיא חלק מגוף המכשיר הנמצא ביד. גלים אלו עוצמתיים ביותר ומאבדים במהירות אנרגיה כשהם עוברים מהמגדל אל הטלפון, הממוקם בדרך כלל על צד הראש. שימוש קרוב זה מגביר את החשיפה לאנרגיית גלי הרדיו.

גורמים רבים משפיעים על כמות האנרגיה אליה נחשף אדם בעת השימוש בטלפון סלולרי. בין היתר, כוללים הגורמים:

זמן השימוש – ככל שאדם משתמש יותר זמן בטלפון, כך קיימת אפשרות חשיפה גבוהה יותר.

שימוש ברמקול או באוזניות – שימוש באמצעים אלו, המייתר את הצורך מהצמדת הטלפון לאוזן, מונע קרינה ישירה המגיעה לגוף.

המרחק מהמגדל הסלולרי הקרוב ביותר. טלפונים סלולריים מתאימים את כוחם לשימוש אותות תקין מהמגדל. ככל שהמיקום רחוק יותר מהמגדל, דרושה יותר אנרגיה על מנת לקבל איתות תקין.

כמות תנועה סלולרית באותו אזור, בו זמנית – תנועה גבוהה יותר עשויה לדרוש שימוש ביותר אנרגיה, על מנת לקבל איתות תקין.

דגם המכשיר – טלפונים שונים משדרים כמויות שונות של אנרגיה.

ממצאי מחקרים לגבי הקשר בין טלפונים סלולריים וגידולים

היות והשימוש בטלפונים מבוצע בדרך כלל בסמוך לראש, הדאגה העיקרית היא השאלה אם יתכן שהם גורמים או תורמים לגידולים באזור זה, הכוללים:

  • גידולים מוחיים סרטניים.
  • גידולים מוחיים שאינם סרטניים.
  • גידולים שאינם סרטניים המתרחשים בחיבור בין האוזן למוח.
  • גידולים שאינם סרטניים המתרחשים בבלוטות הרוק.
  • מספר מחקרים בחנו אף קשרים אפשריים לסוגי סרטן אחרים, כגון סרטן העור וסרטן האשכים.

למרות החששות לגבי אנרגיית תדר הרדיו המגיעה מטלפונים סלולריים ויכולתה להשפיע על המוח ועל רקמות אחרות, עד היום טרם נקבעו ראיות חד משמעיות ממחקרים של תאים, בעלי חיים או בני אדם, המאשרים את העובדה כי אנרגיית גלי הרדיו עלולה לגרום לסרטן.

הסברה הרווחת היא שסרטן מתפתח כתוצאה מנזק הנגרם ל-DNA. יחד עם זאת, אנרגיה בתדר רדיו, בניגוד לקרינה מייננת, אינו גורם נזק ל-DNA בתאים, ולא נמצא כגורם לסרטן.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן