תחליף אפשרי לביופסיה: על בדיקת הדם שתחסוך את הביופסיה

הבדיקה שתחליף את הביופסיהבדיקת דם פשוטה עשויה בקרוב להחליף ביופסיה, דגימת רקמה המשמשת לאיתור גידול סרטני, הודות למכשיר חדשני.

המכשיר החדש יאפשר לחזות ולאתר תאי סרטן בדם באמצעות גלי קול. צוות המחקר מאוניברסיטת קרנגי מלון בשיתוף עם חוקרים מהמכון הטכנולוגי מסצ'וסטס ואוניברסיטת פנסילבניה פרסמו את ממצאי מחקרם החדש שנועד לקדם את המכשיר החדש ולשלבו בתחום האונקולוגי הקליני. המאמר פורסם בכתב העת PNAS השייך לאקדמיה הלאומית למדעים.

מוקדם יותר נעשו ניסיונות לפתח מכשיר כזה, אולם הניסיונות לשלב אותם כניסוי קליני היו איטיים. כעת החוקרים מדווחים על פיתוח של שבב מיקרו-נוזלי שמשתמש בגלי קול כדי להפריד תאי סרטן במחזור הדם מתאי דם לבנים, ועושה זו במהירות ניכרת.

פיתוח זה מאפשר את השימוש במכשיר לצורכי מחקר והופך את הרעיון למציאותי בתחום הקליני, בו מופרדים תאים סרטניים ממחזור הדם. החוקרים בדקו את המכשיר באמצעות דגימות שנלקחו מחולה והגישו בהמשך את ההצעה לפטנט החדש. בדיקות אלה הוכיחו שהשיטה שלהם להפרדת תאי דם לבנים מתאי הסרטן היא יעילה, בדומה לטכניקה הנוכחית המאושרת על ידי ה- FDA.

לטענת החוקרים המכשיר החדש יכול לשפר את היכולת לאבחן ולטפל במחלת הסרטן. תקן הזהב כיום לאיתור תאים סרטניים בגוף נעשה באמצעות שימוש בנוגדנים מתוייגים. הגישה החדשה תאפשר למדענים ולרופאים לחקור את מנגנון הגרורות והפלישה של הסרטן ואף למצוא טיפולים חדשים וממוקדים יותר.

יתרון השיטה החדשה על פני הביופסיה

כאשר רופא רוצה לקבוע אם הגידול אכן סרטני, או ללמוד יותר על מנגנון ההתפתחות של הגידול בגוף החולה, למשל, אם גידול שלח גרורות, או אם גידול מגיב לטיפול מסוים – דגימה של תאים מוסרת בטכניקת הביופסיה.

הביופסיה היא שיטה פולשנית וכרוכה בכאב, וזו בהתאם למיקום הגידול. המכשיר החדש הפועל על גלי קול הינו הליך פחות פולשני אשר במהלכו מוסרים תאי CTC, תאים סרטניים שנלקחו מהגידול הראשוני וזורמים בזרם הדם. החוקרים מתעניינים בתאים אלה מכיוון שהם יכולים לספק מידע בנוגע לתכונות הגידול, הגרורות ותגובת הגוף לטיפול.

עד כה אותרו תאים אלה ובודדו על ידי שימוש בקרינה וטכניקות מגנטיות או באמצעים מכאניים. חלק מהשיטות האלה מצריכות תיוג ממוקד של התאים הסרטניים וזאת באמצעות שימוש בנוגדנים אשר יכולים לשנות את מאפייני התא.

קבוצות מחקר אחרות פיתחו דרכים להסיר CTC באמצעות שיטות מכאניות שיכולות אף הן לגרום נזק לתאים. בעוד שכל הטכניקות האלה מאפשרות לחוקרים לספור את מספר התאים הסרטניים בדם, החוקרים לא יכלו להשתמש בתאים אלה שניזוקו ועברו שינויים בעקבות הטכניקות המקובלות.

המכשיר החדש יכול לפתור את הבעיה. הוא אינו מצריך שימוש בתגים אשר יכולים להזיק לתא הסרטני. הוא משלב שימוש בגלי קול. החוקרים גם הצליחו להראות כי ברמת התא, המכשיר שומר על שלמות התאים הסרטניים המופרדים מבלי לפגוע בתכונותיהם. כדי לבדוק דגימת דם באמצעות המכשיר, החוקרים הסירו תאי דם אדומים מהמדגם, וחשפו את נוזל הדם שנותר לשבב זעיר בגודל מטבע.

התאים עוברים דרך תעלה המוקפת בגלי קול. מכיוון שתאי הסרטן שונים בגודלם ובצורתם אחד מהשני וכך גם שונים מתאי הדם הלבנים, באמצעות גלי הקול הם נדחסים ועוברים במסלולים שונים, בשונה מתאי הדם הלבנים. החוקרים בשיטה זו הצליחו לאתר את מסלול התאים השונים ויצרו שני ערוצי זרימה אשר הפרידו את סוגי התאים, תאי הדם הלבנים ותאי הסרטן.

למרות שהמחקר פורץ דרך השיטה החדשה מצריכה מחקרים וניסויים נוספים שיתבצעו בתחום כדי שהמכשיר יאושר לציבור הרחב.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן