טיפול בקור מסייע במקרים של הישנות סרטן הערמונית

גברים רבים חוששים מכך שיתגלה אצלם סרטן בבלוטת הערמונית. מדובר במחלה סרטנית שכיחה מאוד בקרב גברים בגילאי 75 ומעלה. רוב הגברים שחצו את גיל 60 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית בצורה כזו או אחרת, ותופעות הלוואי שלה כוללות בעיקר הליכה מרובה לשירותים שעשויה להיות מטרד לא קטן בייחוד בלילה.

אולם כאשר מדובר בהגדלה שהיא ממארת וסרטנית, התופעות הינן קשות ונעות החל מהפרעות במערכת המין והשתן ועד לשליחה של גרורות סרטניות לכל חלקי הגוף שגורמות לכאבים קשים. מכיוון שמדובר בסרטן שתוקף לרוב את בני הגיל המבוגר, הטיפול ותופעות הלוואי שלו הם קשים, ונפוצים מקרי תמותה במקרים של כשלון טיפולי.

למי שכבר התבשר שהצליח להתגבר על המחלה, הודעה על חזרתה יכולה להיות בשורה קשה מאוד. בשורה זו היא קשה גם לצוות המטפל שכן עליהם לשקול טיפולים קשים ואגרסיביים יותר בכדי להתגבר על הבעיה.

מחקר מציע אפשרות טיפול חדשה בסרטן ערמונית שחזר

הישנות של סרטן בבלוטת הערמונית לאחר טיפול בקרינה ממשיכה להיות בעיה נפוצה וקשה לטיפול. הישנות של המחלה מופיעה בכ- 32% מהחולים. בעיה זו טופלה בעבר בצורה של ניתוח כירורגי להסרת  בלוטת הערמונית, שיטה שגרמה ללא מעט סבל ותופעות לוואי בקרב המטופלים.

מאמר שפורסם בדצמבר 2010 בעיתון האירופאי לאורולוגיה, מתאר כיצד טיפול בקור במקרים של הישנות מחלה מעלה באופן משמעותי את אחוז האנשים שנהנים מחיים ללא סרטן במשך 5-10 שנים לאחר הטיפול. מכיוון שמרבית החולים במחלת סרטן הערמונית הינם גברים מעל גיל 70, מדובר בפרק זמן משמעותי שתורם מאוד לאיכות החיים שלהם.

תיאור המחקר ותוצאותיו

המחקר כלל 178 חולים שקיבלו טיפול בקור לסרטן הערמונית בין השנים 1994 ועד 2004 בבית חולים באונטריו. לכל החולים הנ"ל הייתה עדות מדגימת ביופסיה שהראתה קיום של תאים סרטניים בערמונית לאחר שקיבלו בעבר טיפול קרינתי למחלה זו.

הטיפול בקור התבצע על ידי שתי מערכות: Candella ו- Cryo- Care. לחולים הוחדרו חמש שפופרות המכילות את החומר הפולט קור לאזור בלוטת הערמונית ואלה הופעלו במשך שני מחזורים של טיפול. הפיקוח על פעילות השפופרות נעשה על-ידי בדיקה באולטרסאונד. לאחר מכן בוצע מעקב שכלל בדיקות ביופסיה מהערמונית וכן בדיקות דם לגילוי החלבון PSA שמאפיין גידולים בפרוסטטה. מעקב זה התבצע על-ידי צוות החוקרים ונמשך כשנה.

המעקב אחרי החולים המשיך גם לאחר מכן והתבצע על ידי האורולוג הפרטי שלהם שהעביר את הנתונים לצוות החוקרים. מעקב זה אחר החולים נמשך כשמונה שנים נוספות. שיעור ההישרדות הכולל של החולים היה 95% לאחר 5 שנים מביצוע הטיפול ו-87% 10 שנים לאחר ביצוע הטיפול. שיעור האנשים ששרדו ולא הראו סימנים של חזרת המחלה היה 39% אחרי 10 שנים. ל-87% מהאנשים לא הייתה הופעה של גרורות גם אם המחלה בבלוטת הערמונית חזרה.

טיפול בקור אינו מתאים לכל החולים

החוקרים טוענים כי יש לקחת בחשבון את מצבם הבריאותי הכללי של החולים, הפרוגנוזה שצפויה להם ללא הטיפול והתועלת שיוכלו להפיק ממנו בהתחשב בכך שהטיפול האלטרנטיבי הוא טיפול של כריתת בלוטת הערמונית.

יחד עם זאת, החוקרים סבורים כי טיפול בקור הינו אפשרות טובה לטיפול באנשים שהראו חזרה של סרטן הפרוסטטה, וכי יש לקחת אותה בחשבון כאשר באים לקבוע תוכנית טיפולית חדשה עבורם. יתרונות הטיפול לאנשים המתאימים לקבל אותו באים לידי ביטוי גם בהארכת חיים ככלל, גם בהארכת משך החיים ללא הופעה של גרורות וגם בהארכת חיים נטולה סרטן פרוסטטה בכלל.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן