שילוב טיפולי חדש כנגד סרטן לבלב

מחקרסרטן לבלב הוא אחד מסוגי הסרטן האגרסיביים והאלימים ביותר. למרבה הצער, אחוזי התמותה מסרטן זה גבוהים למדי. הסרטן מתפתח (במרבית המקרים) מהחלק המפריש של הלבלב (אקסוקריני), ויכול להופיע בראש, גוף או זנב הלבלב. החולים יכולים להתלונן על כאבי בטן, הופעת צהבת, גרד בגוף, ירידה במשקל, ועוד. למרבה הצער, הסימפטומים מופיעים לרוב בשלב מאוחר יחסית של המחלה, כאשר היא מתפשטת לאזורים סמוכים ומרוחקים בגוף.

הטיפול בסרטן לבלב

הטיפול בסרטן לבלב  תלוי בשלב בו התגלתה המחלה. כאשר  המחלה מתגלה כשהגידול מוגבל ללבלב ולסביבתו הקרובה ניתן לטפל בה באמצעים כירורגים. מנתח מיומן יכול להסיר את הגידול בשלמותו, ולשפר בכך את סיכויי ההחלמה. למרבה הצער, גם מרבית החולים שנותחו סובלים מחזרה של המחלה.

כאשר המחלה מתגלית בשלב מתקדם, או לאחר הישנות, לא ניתן לטפל בה באמצעים כירורגים. במקרה כזה המחלה לא ניתנת לריפוי, וטיפולים שונים יכולים להאריך את חייהם של החולים ולשפר את איכות חייהם. הטיפולים המקובלים כוללים משלבים כימותרפים שונים, ולעיתים גם טיפול בקרינה.

התרופות הכימותרפיות המקובלות לטיפול בסרטן לבלב הן גמצטביין, שילוב כימי שנקרא FOLFIRINOX וגם כימותרפיה בשם פקליטקסל. כימותרפיה זו עברה שינוי פרמקולוגי, ונקשרה לחלבון המרכזי בדם – אלבומין. הכימותרפיה הקשורה נקראת נאב-פקליטקסל (אברקסן), והיא הראתה תוצאות מבטיחות בניסויים קליניים ראשונים ובמחקרים בסיסיים.

אפשרות לשילוב טיפולי חדש בסרטן לבלב

מאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי The new England journal of medicine ניסה לבחון שילוב טיפולי חדש בחולים עם סרטן לבלב בלתי נתיח, שילוב שיוכל לשפר את תוחלת ואיכות החיים של החולים במחלה.

המחקר הוגדר כמחקר בפאזה שלישית (מחקר קליני מתקדם), לאחר שמחקרים קליניים מוקדמים (פאזה 1 ו – 2) הראו יעילות ובטיחות של השילוב התרופתי. החוקרים בחנו את היעילות של השילוב התרופתי שכלל את תרופות גמצטביין (Gemcatabine) ונאב-פקליטקסל (Nab-paclitaxel). במחקר השתתפו 861 חולים, שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה טיפול בגמצטביין בלבד, ואילו קבוצה שנייה קיבלה טיפול משולב עם גמצטביין ונאב-פקליטקסל. החוקרים השוו בין שתי הקבוצות ביחס להישרדות הכללית מהמחלה.

נמצא, שתוחלת החיים של החולים שקיבלו את הטיפול המשולב הייתה גבוהה בכשני חודשים לעומת הקבוצה שקיבלה טיפול בגמצטביין בלבד. שיעור ההישרדות של החולים לאחר שנתיים, שלוש שנים וארבע שנים מתחילת הטיפול היה גם הוא גבוה יותר בקבוצת הטיפול המשולב.

טיפול זה גם עכב את התקדמות המחלה בחולים. למרות שנראה שמדובר ביתרון קטן בלבד, הרי שכל תוספת ביעילות משמעותית עבור חולים אלו, וייתכן שהטיפול משמעותי יותר עבור תתי קבוצות מסויימות של חולים בסרטן לבלב. תופעות הלוואי של הטיפול כללו ירידה בספירות תאי הדם הלבנים (לויקופניה) – לעיתים עד כדי הופעת זיהום מסכן חיים (באחוזים בודדים), ותשישות. בנוסף, נצפתה פגיעה בעצבים היקפיים (נוירופתיה פריפרית).

החוקרים מסמכים, ששילוב של נאב-פקליטקסל עם גמצטביין הוא שילוב יעיל ביחס לטיפול הסטנדרטי בחולים עם סרטן לבלב גרורתי, במספר פרמטרים חשובים – אם כי הוא כמובן רחוק מלהיות טיפול מרפא של המחלה.

ככל הנראה, אנחנו עדין רחוקים מריפוי של סרטן לבלב. מחקר רפואי ניכר עוד עומד לפנינו לפני שיהיה ניתן לרפא חולים באמצעיים תרופתיים. עם זאת, התקדמות רפואית קטנה, עקב בצד אגודל, יכולה לסייע לטיפול בחולים, ולקדם את רווחתם.

קראו עוד:

אימונותרפיה לסרטן ריאות

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן