חשיבותה של מהירות הטיפול במחלת הסרטן

קבלת אבחנה על גידול סרטני היא נושא טרואמטי וקשה לעיכול שמתלווה בדרך כלל בהלם רב, חוסר אונים ובהרגשה שמעכשיו נגמרו החיים ויש להתחיל מיד בסדרת טיפולים מבלי להתמהמה.

חשוב לזכור שלא תמיד תחילת הטיפול חייבת להיות מיידית ולעתים ניתן להמתין. ההחלטה על מועד הטיפול תלויה כמובן בסוג הסרטן ובפרוגנוזה, ולעתים ניתן ואף רצוי לדחות את תחילת הטיפול.

חשיבותה של מהירות הטיפול

אין ספק שטיפול מהיר בסרטן יכול במקרים רבים להציל חיים, אך לעתים ניתן להמתין ולדחות את תחילת הטיפול הרפואי במחלה. ההחלטה על כך תלויה כמובן בסוג הגידול ובקצב התקדמותו. גידולים אגרסיביים מאוד, שמאופיינים בחלוקת תאים מהירה ונמצאים בשלב מתקדם צריכים כמובן לעבור טיפול מיידי.

לעומת זאת, גידולים פחות אגרסיביים לא תמיד צריכים להיות מטופלים באופן מיידי וניתן להמתין איתם ולקבל החלטה לפי התקדמות המחלה. דוגמה טובה לכך היא גידולים מסוג לימפומה (שאינה מסוג הודג'קין), שמתאפיינת בסוגים שונים של גידולים של בלוטות לימפה.

במקרים שהגידולים אינם אלימים, בדרך כלל לא מתחילים טיפול אלא אם כן מופיעים סימפטומים. לעומת זאת, בגידולים אלימים ואגרסיביים (כמו לימפומה מסוג בורקיט), יש צורך בטיפול מיידי.

השלכותיו של הטיפול בסרטן

הטיפול בגידולים סרטניים הוא קשה מאוד וכולל תופעות לוואי רבות שמשנות את החיים מקצה לקצה. הטיפול מתחלק לניתוח שמתבצע בעיקר כאשר קיימים גידולים גדולים שניתן להוציא, כימותרפיה והקרנות. במקרים רבים, הטיפול הרפואי עצמו יכול לגרום להתדרדרות מערכות הגוף ואף למוות, ולכן במקרים בהם המחלה עדיין לא בשלב מתקדם עדיף אפילו לדחות את הטיפול.

טיפול כימותרפי לדוגמה, גורם להידרדרות מסיבית של מערכת החיסון, ולחשיפה לזיהומים קשים שעלולים לגרום למוות אצל החולים. בנוסף, תופעות הלוואי כמו הקאות, סימנים מוחיים, חולשה מאסיבית, עקרות, נשירת שיער וזיהומים גורמים לשינוי חד באורח החיים וגורמים להפסקת מהלכם הטבעי.

לכן, אנשים רבים מעדיפים לדחות את הטיפול כמה שאפשר, על מנת להספיק לסיים דברים שהתחילו ולהיכנס לשגרת הטיפולים בצורה טובה יותר.

האם המתנה לפני טיפול יכולה להוריד את הפרוגנוזה?

גידול סרטני לא מופיע באופן מיידי, אלא מדובר בתהליך שנמשך שנים רבות. במקרים שלא מופיעים סימפטומים קשים שיכולים לגרום למוות בעצמם (כמו לוקמיה חריפה, לחץ על כלי דם ועצבים או הפרשת הורמונים). המתנה של תקופה קצרה לא תשנה את גודל הגידול וממאירותו.

סרטן הלבלב, שנחשב לאחד הגידולים האגרסיביים והקשים ביותר, מתפתח במשך 7 שנים, ומתחיל לשלוח גרורות רק לאחר שנתיים וחצי, ולכן המתנה של מספר ימים או שבועות לא תשפיע באופן משמעותי על הפרוגנוזה. יתרה מכך, במהלך ההמתנה ניתן לבצע בדיקות רפואיות מקיפות יותר, להתייעץ עם מומחים בעלי שם ובסופו של דבר לאפשר לצוות הרפואי בשיתוף עם החולה להגיע להחלטה טובה יותר בקשר לטיפול במחלה – ובכך, בזכות דחיה של הטיפול ניתן לשפר את תוצאותיו.

טיפול מיידי – לא תמיד הכי יעיל

ניתן לסכם בכך שגידולים סרטניים הם אתגר רציני מאוד, וקיים צורך עז לתכנן את הטיפול בצורה יסודית ומקיפה שתוביל בסופו של דבר לשיפור הסיכויים להצלת החיים.

רק במקרים קיצוניים יש צורך לטפל במחלה באופן מיידי ובמקרים אחרים חשוב להתייעץ עם מיטב המומחים ממקצועות הרפואה השונים על מנת לאפשר את קבלת ההחלטה הטובה בקשר לטיפול. בנוסף, חשוב לזכור שגם הטיפול עצמו עלול לגרום למוות או לנכויות, וחשוב לאפשר לחולים את מרווח הזמן הנדרש לפני הכניסה לשגרת הטיפולים המדכאת.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן