חלב עלול לגרום לסרטן הכבד

מחקרחדשות לבקרים אנחנו עדים למחקר חדש שעוסק בהשפעות של צריכת מוצרי חלב על בריאות בני האדם. בחלק מהמחקרים מתגלה תועלת של ממש בצריכת חלב ובחלק אחר נחשפים בפנינו ממצאים מדאיגים בנוגע להשפעות השליליות שישנן לצריכת חלב על בריאותנו.

במחקר רחב היקף שפורסם לאחרונה באחד מכתבי העת היוקרתיים ביותר בתחום הסרטן, הלא הוא ה- International Journal of Cancer נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב שונים לבין עלייה ברמת הסיכון לחלות בסרטן הכבד.

אודות המחקר

המחקר נערך במשך אחת עשרה שנה ולקחו בו חלק קרוב לחמש מאות אלף גברים ונשים שמתגוררים בעשר מדינות אירופאיות.

במחקר נבדקה צריכת מוצרי החלב של המשתתפים וכל מקרה חדש של סרטן הכבד נרשם ותועד. לפי ממצאי המחקר ניתן לראות כי אלו שצרכו מדי יום לפחות ארבעים וחמישה גרם של גבינה היו בסיכון מוגבר בשיעור של 56% לחלות בסרטן הכבד יחסית לאלו שצרכו פחות מעשרים ואחד גרם של גבינה ליום.

בנוסף לכך נמצא כי רמת הסיכון לחלות בסרטן הכבד הייתה גבוהה בחמישים ואחד אחוז בקרב אלו שצרכו יותר מ- 237 גרם חלב לפחות ליום יחסית לאלו שצרכו פחות מחמישים וארבעה גרם חלב ליום.

באופן כללי נמצא במחקר כי צריכה של 382 גרם מוצרי חלב לכל הפחות מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הכבד בשישים ושישה אחוז יחסית לצריכה של פחות ממאתיים ושבעה גרם ליום.

החדשות המעודדות הן שלא נמצא שום קשר בין צריכת יוגורט לבין הסיכוי לפתח סרטן הכבד. על מנת לנטרל גורמים אחרים שהיו יכולים לתרום להגדלת הסיכוי לחלות בסרטן הכבד נלקחו בחשבון פרמטרים רבים וביניהם מסת הגוף של הנבדקים, רמת הפעילות הגופנית שלהם, גילם, צריכת הקלוריות הכוללת שלהם, צריכת האלכוהול שלהם ועוד.

איזה מרכיב בחלב אחראי להגדלת הסיכון לחלות בסרטן הכבד?

על מנת לבודד את המרכיב הספציפי במוצרי החלב שגורם להגדלת הסיכון בדקו החוקרים את התרומה היחסית של כל מרכיב בנפרד. הממצאים שהעלו החוקרים היו מרתקים. מתברר שצריכת סידן, חלבון, שומן וויטמין D ממקור חלבי הייתה מקושרת עם עלייה ברמת הסיכון לחלות בסרטן הכבד אך כאשר רכיבים אלו נצרכו ממקור שאינו חלבי, הרי שהצריכה לא הייתה מקושרת עם עלייה ברמת הסיכון לחלות בסוג זה של סרטן.

לפי השערת החוקרים נראה כי צריכת מוצרי חלב גורמת לגוף האנושי לייצר כמויות גדולות יותר של הורמון גדילה שנקרא IGF-1.

לפי מחקרים רבים שבוצעו בתחום זה נראה כי רמות גבוהות של ההורמון בדם מקושרות עם עלייה בסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן וגם לפי הממצאים של המחקר הנוכחי נראה כי הקשר החזק ביותר בין צריכת מוצרי החלב להתפתחות סרטן הכבד נמצא בקרב אלו שרמות ההורמון בדמם היו הגבוהות ביותר.

כמו כן החוקרים סבורים שלהגדלת הסיכון לחלות בסרטן הכבד תורם רעלן מסוים שנמצא בריכוזים נמוכים בחלב שנקרא אפלאטוקסין M1. למרות שרמותיו בחלב נמוכות מאוד, הרי שבחשיפה ממושכת לאורך זמן רב הרעלן עלול להצטבר ולתרום באופן משמעותי להתפתחות של סרטן הכבד.

סרטן הכבד

במספר מחקרים קודמים כבר הצליחו לקשר בין צריכת מוצרי חלב לבין הגדלת הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן כמו סרטן השד והשחלה.

עם זאת, סרטן הכבד הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר שקיימים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמדובר על סוג מסוים של סרטן שלרוב מאובחן רק בשלבים המתקדמים שלו כאשר לא ניתן להגיש טיפול להצלת חיי החולים.

ראו גם:

תזונה נכונה תמנע סרטן

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן