האם בחיפה שיעור הסיכון לחלות בסרטן הוא הגבוה ביותר?

בחודש אפריל האחרון (2015) הרוחות החיפאיות סערו וגעשו עת פורסם דו"ח רשמי שנכתב על ידי פרופסור גרוטו איתמר (ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות) בנושא הנזקים הבריאותיים להם גורם הזיהום הכבד ששורר בחיפה.

הדו"ח הוזמן מטעם וועדת הערר של המועצה האזורית לתכנון ובנייה, שדנה באפשרות להקים במפרץ חיפה מתחם אחסון דלקים חדש.

דו"ח זה מהווה מעין המשך לדו"ח שפרסם המשרד לאיכות הסביבה מספר חודשים קודם לכן, בנוגע לפליטת המזהמים בערים השונות בארץ.

לפי דו"ח זה נראה כי חיפה היא העיר בעלת פליטות הזיהום הרבות ביותר בישראל (נכון לשנת 2013). בדו"ח התבקש משרד הבריאות להבהיר מספר נתונים בנוגע לתחלואה בסרטן תוך שימת דגש על מספר חולי הסרטן באופן כללי ועל מספר הילדים החולים באופן ספציפי.

עיקרי הדו"ח שפרסם ראש שירותי בריאות הציבור

להלן עיקרי הדו"ח בנקודות:

  • לפי הנתונים שנכללו בדו"ח המדאיג נראה כי בנפת חיפה חיים יותר ילדים הסובלים מסרטן מאשר בכל מקום אחר בארץ.
  • עוד נמצא כי חמישים אחוז ממקרי הסרטן בקרב ילדים עד גיל 14 הם תוצאה של זיהום האוויר הכבד בעיר.
  • בנוסף לכך מצוין בדו"ח כי אחד מכל חמישה תושבים המתגוררים באזור חיפה לקה בסרטן בקבוצת הגיל 65-74.
  • הסיכוי של תושבי נפת חיפה ללקות בשישה עשר סוגים שונים של גידולים סרטניים (מתוך שמונה עשר סך הכול שנסקרו בדו"ח) גבוה יותר בהשוואה לסיכוי המהווה את מנת חלקם של יתר תושבי הארץ. סך הכול הסיכון היחסי לחלות בסרטן היה גבוה יותר בשישה עשר אחוז בנפת חיפה בהשוואה לשאר חלקי הארץ.
  • לפי ההערכות שפורטו בדו"ח, מתוך 4860 מקרי סרטן במהלך עשר שנים (1998-2007), כ- 780 מקרים הם תוצאה של חשיפה לזיהום האוויר החיפאי.
  • בנפת חיפה בין השנים 2001-2011 תועדה תחלואה מוגברת בסרטן גרורתי לרבות סרטן הריאות גרורתי הן בנשים והן בגברים.
  • בכל קבוצות הגיל באשר הן היארעות הסרטן גבוהה יותר באופן מובהק סטטיסטית בנפת חיפה בהשוואה לשאר אזורי הארץ.

הסערה הציבורית שהתחוללה בעקבות פרסומו של הדו"ח

בעקבות פרסום הדו"ח ראש עיריית חיפה מר יונה יהב הודיע על כוונתו לסגור מספר מפעלים מזהמים באזור מפרץ חיפה ואף הורה לחסום פיזית את הכניסה למפעלים.

בין היתר חתם מר יהב על צווים לביטול רישיונות העסק של בתי זיקוק לנפט (בז"ן), חיפה כימיקלים, שמנים בסיסיים חיפה, כרמל אולפינים וגדיב.

בעקבות הסערה הציבורית שהובילה לזריעת פאניקה בקרב הציבור החיפאי, התקיימה ישיבה במשרד הבריאות שמטרתה לבחון מחדש את עיקרי הדברים הכתובים בדו"ח.

תגובתו של משרד הבריאות

בישיבה שקיים משרד הבריאות נכחו יושב ראש האיגוד לרפואת ילדים פרופסור אלי סומך, מזכ"ל האיגוד לרפואת ילדים דוקטור צחי גרוסמן, מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור ארנון אפק, יושב ראש ההסתדרות הרפואית דוקטור ליאוניד אידלמן, יושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבור פרופסור נדב דוידוביץ' וכמובן שגם ראש שירותי בריאות הציבור פרופסור איתמר גרוטו, מחבר הדו"ח.

לפי הודעתו הרשמית של משרד הבריאות שהתקבלה כשבוע לאחר פרוץ הסערה הציבורית, לא קיימת עדות של ממש לעודף של תחלואה בסרטן בקרב ילדים בנפת חיפה בהשוואה לשאר אזורי הארץ. ההודעה למעשה סותרת את הנתונים המופיעים בדו"ח לפיהם שיעור התחלואה בסרטן בילדים בקבוצת הגיל 0-14 בחיפה עומד על 0.4% כאשר ביתר אזורי הארץ שיעור זה עומד על 0.2% בלבד.

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי הקשר בין זיהום אוויר לתחלואה מורכב מאוד וכי ישנו צורך לבצע מחקר נוסף שישים דגש על תחלואה בקרב ילדים בנפת חיפה. מעבר לכל זה ציין משרד הבריאות כי לא מדובר בנתונים חדשים וכי הדו"ח הסתמך על נתונים שנאספו במחקר שפורסם כבר בשנת 2013.

הודעת איגוד רופאי הילדים ואיגוד ההמטולוגיה והאונקולוגיה לילדים מההסתדרות הרפואית בישראל

איגוד רופאי הילדים ואיגוד ההמטולוגיה והאונקולוגיה ל ילדים מההסתדרות הרפואית בישראל פרסמו בעקבות הדברים הודעה משותפת לפיה אין כל סיבה להיכנס לפאניקה בעקבות הדו"ח שכן הנתונים שהוצגו בו פשוט אינם הגיוניים.

לפי האיגודים הרפואיים לא זו בלבד שאין הוכחות חותכות לשיעורי תחלואה מוגברים בנפת חיפה בקרב ילדים, אלא שלמעשה לא הוכח כל קשר בין זיהום אוויר לבין עלייה בסיכון לחלות בסרטן בקרב ילדים.

לפי המומחים בתחום הפרסומים בנוגע למעורבות זיהום האוויר בנפת חיפה בכל הקשור לתחלואה בסרטן בקרב ילדים לא עומדים בקנה אחד עם הספרות הרפואית. כך למשל לפי פרופסור ברחנא מאוניברסיטת חיפה, זיהום האוויר אחראי לחמישה עד עשרה אחוז ממקרי הסרטן בקרב מבוגרים אך בילדים הנתונים שונים מאוד מכיוון שמשך החשיפה של הילדים לזיהום האוויר נמוך יותר. אי לכך, אין שום היגיון בקביעה המצוינת בדו"ח לפיה חמישים אחוז ממקרי הסרטן בילדים הם תוצאה של זיהום האוויר.

נראה שיחלוף זמן רב עד שהרוחות ישככו בעיר השלישית בגודלה בישראל ועד שיגיעו המומחים בתחום לכדי הסכמה בעניין. בכל הנוגע לתחום זה שווה להתעדכן בכל עת.

ראו דוחו"ות ומחקרים נוספים בנושא:

ירידה בתמותה עקב סרטן בישראל

תזונה נכונה והפחתת הסיכון לחלות בסרטן>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן