חיסון נגד סרטן צוואר הרחם ונגיף ה-HPV

חיסוןסרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב נשים בכל הגילאים. כמו סוגי סרטן אחרים, הטיפול בסרטן זה מורכב מטיפול ניתוחי, טיפול קרינתי ולעיתים טיפול כימותרפי.

סרטן צוואר הרחם נחשב לסרטן ממאיר, אולם בגילוי מוקדם שיעורי הריפוי ממנו הם גבוהים למדי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לטיפולים ישנם תופעות לוואי שאין להקל בהן ראש שכן הן עשויות לפגוע לעיתים בפוריות וביכולת להחזיק הריון.

סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן היחידים שהתפתחותו תלויה כמעט לחלוטין בזיהום בנגיף הפפילומה, המוכר גם בשם HPV.

בשנת 2006 יצא לשוק חיסון כנגד סרטן צוואר הרחם שהבטיח לחסן את הבנות הצעירות בפני 4 תתי סוגים של נגיף ה-HPV, ובכך להקטין משמעותית את הסיכוי שלהן לחלות בסרטן צוואר הרחם.

בחודש מרץ פורסם באתר הרפואי BMJ מאמר המצביע על עובדה שלא הייתה ידועה בעבר- מהמאמר עולה כי מתן חיסון כנגד הנגיף HPV גם לנשים שכבר נושאות אותו, עוזר להפחית את התחלואה בסרטן צוואר הרחם.

מהו נגיף הפפילומה וכיצד הוא גורם לסרטן?

"פפילומה" הוא שם כולל לקבוצה של נגיפים (וירוסים) בעלי מאפיינים משותפים. בתוף קבוצת נגיפי הפפילומה, קיימים מספר זנים המועברים מאדם לאדם בזמן קיום יחסי מין.

לאחר ההדבקה, הנגיף חודר לתאים באזור איברי המין ושם הוא מתרבה. ההתרבות של הנגיף בתוך התאים מביאה לשינויים בהם.

אחד השינויים המאפיינים את ההדבקה הוא הופעה של גידולים קטנים על העור ואיברי המין, הנראים כמו יבלות ומכונים "קונדילומה". הקונדילומה היא מצב שפיר והנגעים הם מורמים ובדרך כלל גם כואבים.

במצבים מסוימים, ההדבקה בנגיף הפפילומה אינה מסתיימת בהופעה של קונדילומה שפירה אלא בעירעור של יציבות החומר הגנטי בתא, ויצירת תאים סרטניים.

במצב כזה התא הסרטני מתחיל להתחלק ללא שליטה עד שהוא יוצר גידול. הגידול יכול להיות ממוקם בפתח הנרתיק, באזור פי הטבעת וכמובן באזור של צוואר הרחם.

חיסון כנגד נגיף הפפילומה מגלה יעילות במניעת הופעה של סרטן צוואר הרחם גם אחרי ההדבקה

מבין כ-200 זנים שונים של נגיף הפפילומה, הזנים המסוכנים ביותר להתפתחות של סרטן צוואר הרחם הם 16, 18, 31, ו-45.

החיסון המוכר ביותר בארץ כנגד סרטן צוואר הרחם הוא ה"גרדסיל" שמכיל בתוכו 4 זנים נפוצים של וירוס הפפילומה.

החיסון ניתן ב-3 מנות, במרווח של 3 חודשים בין מנה למנה. כיום ההמלצה היא לחסן בנות בגילאים 9-27 אולם המלצה זו צפויה להתרחב גם לגילאים מבוגרים יותר, וככל הנראה גם לאוכלוסיית הגברים.

מחקרים רבים הוכיחו כי הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם לאחר מתן החיסון הוא נמוך יותר מאשר באוכלוסייה הלא מחוסנת, אולם מאמר חדש מראה כי גם חיסון לאחר שכבר התרחשה הדבקה, מפחית את סיכויי התחלואה בסרטן צוואר הרחם.

במאמר שפורסם בחודש מרץ האחרון באתר הרופאים האמריקאי BMJ, מתואר מעקב שבוצע אחר 17,622 נשים מ-24 מדינות ברחבי העולם. כל הנשים נבדקו והתברר כי הן נדבקו בנגיף הפפילומה, וכתוצאה מכך סבלו ממצבים טרום סרטניים באזור צוואר הרחם או שהיו להן יבלות באיברי המין. הנשים חולקו לשתי קבוצות כאשר קבוצה אחת קיבלה 3 מנות של החיסון "גרדסיל" והקבוצה השנייה לא קיבלה אותו אלא קיבלה במקום חיסון פלצבו (דמה).

לאחר תקופת מעקב התברר כי קבוצת הנשים אשר קיבלה את החיסון האמיתי חלתה בסרטן צוואר הרחם בשיעור של 6.6%, ואילו הקבוצה שלא קיבלה את החיסון חלתה בסרטן צוואר הרחם בשכיחות של 12.2%. מנתונים אלה ניתן להסיק כי מתן חיסון כנגד נגיף הפפילומה, גם לאחר ההדבקה בנגיף עצמו, מפחיתה את שיעור התחלואה בסרטן צוואר הרחם ב-46.2%.

טרם פורסמו המלצות גורפות לגבי מתן חיסון לנשים שכבר נדבקו בנגיף. יחד עם זאת החוקרים שביצעו את המחקר שבעי רצון מן התוצאות ומכך שלחיסון יעילות מוגברת גם במצבים שלאחר הדבקה.

ראו גם:

המלצות לבדיקת סקר לגילוי ומניעת סרטן צוואר הרחם

ירידה במחלת סרן צוואר הרחם בנשים עם התקן תוך רחמי

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן