חידוש מהפכני בתחום הטיפול בסרטן – סכין שמזהה תאים סרטניים

מחקרנראה כי עולם המדע והרפואה לא מפסיק לספק חידושים אל מול כל המחלות והבעיות שהקדמה מביאה איתה. אחת המחלות שנעשו נפוצות ביותר במהלך המאה ה-20 וממשיכות להתקדם גם אל תוך המאה ה-21 היא מחלת הסרטן. מדובר באויב ממשי של האנושות ונראה היה כי כשהוא רק החל להופיע בממדים משמעותיים, לא היה לנו סיכוי ממשי כנגדו.

עם השנים פותחו עוד ועוד טיפולים כנגד סרטן- החל מניתוחים שונים לכריתה של גידולים וגרורות, בהמשך טיפולים כימותרפיים עם תופעות לוואי וכן הקרנות ולאחר מכן מעבר שנמשך גם היום לרפואה ממוקדת גידול על ידי תרופות ביולוגיות חכמות.

כעת נראה כי אנו ניצבים בפני עידן חדש שהבשורה בו היא טיפול ממוקד ומשופר עוד יותר כנגד גידולים סרטניים. חוקרים מהאימפריאלי קולג' שבלונדון פיתחו לאחרונה סכין מנתחים חשמלית שמסוגלת "לדעת" מהי הרקמה אותה היא חותכת ועל ידי כך לאפשר חיתוך מדויק יותר של רקמות הנגועות בסרטן.

הקושי בניתוחים להסרת גידולים

כיום כאשר נעשים ניתוחים לצורך הסרה של גידול, לא תמיד ניתן לדעת האם הגידול הוא ממאיר או שפיר והאם הגידול הוסר במלואו או שמא נותרה רקמה סרטנית סביב האזור שהוסר. מסיבה זו, מקובל כיום כי במהלך הניתוח, בעוד החולה שוכב מורדם על שולחן הניתוחים, נשלחת דגימה מהגידול שעומד בפני הסרה אל מעבדת הפתולוגיה.

במעבדת הפתלוגיה הרקמה עוברת בדיקה מהירה תחת מיקרוסקופ ותוך שימוש בצביעות מיוחדות על מנת לקבוע האם מדובר ברקמה שפירה או ממאירה. את התוצאה של ביופסיה זו מעבירים למנתחים בחדר הניתוח באמצעות הטלפון על מנת שיוכלו להמשיך בניתוח.

תהליך דומה עובר על דגימות רקמה שנמצאות בשולי גידול שהוסר. המטרה היא לבדוק האם השוליים "נקיים". כלומר האם שולי הרקמה הגידולית שהוסרה נקיים מתאים ממאירים ואז ניתן לסיים את הניתוח. במידה ומדובר בשוליים "לא נקיים" יש צורך בהסרה של רקמה נוספת בכדי לוודא שהגידול הוסר במלואו ולא נותרו תאים ממאירים שיוכלו להתפתח בהמשך.

בשל מגבלות השיטה בה נעשה שימוש כיום, חמישית מהחולות בסרטן השד נאלצות לעבור ניתוח חוזר לאחר שעברו הסרה של גוש סרטני, בגלל שהגוש לא הוסר במלואו.

מהי השיטה החדשה ומה היתרון בשימוש בה?

מדענים בריטיים מהאימפריאלי קולג' בלונדון פיתחו סכין אלקטרונית חדשה שתשמש מנתחים בניתוחים להסרת גידולים. הסכין פועלת על ידי שימוש בעוצמות חום גבוהות מאוד שמפלחות את הרקמה וחותכות אותה. סכינים כאלה קיימות כבר כיום ונמצאות בשימוש אולם בסכין הזו ישנו חידוש.

בעת חיתוך הרקמות, היות ומתבצע שימוש בחום, עולה עשן מן הרקמה הנחתכת. הסכין החדשה, שכבר זכתה לכינוי החדשני i-knife , מבצעת ניתוח ביולוגי של חלקיקי העשן העולם מן הרקמה הנחתכת ויודעת לסווג את סוג הרקמה הנחתכת לגידולית או בריאה על סמך השוואה למאגר מידע שנבנה ומסווג רקמות על סמך המאפיינים הביולוגיים שלהן לרקמות חולות או רקמות בריאות.

המחקר שביצעו החוקרים ופורסם במגזין הרפואי Science Translational Medicine מצביע על כך שבמהלך בדיקת הסכין החדשה היא הצליחה לאבחן בדיוק של 100% גידולים בקרב 91 חולים שעברו ניתוח חדשני עם הסכין הנ"ל.

היתרון העיקרי כאן הוא של זמן יקר שנחסך מהמטופל הנמצא תחת הרדמה ותחת סכין המנתחים – בעוד ששליחת דגימה למעבדת פתולוגיה במהלך ניתוח אורכת בממוצע כחצי שעה, הסכין החדשה מסוגלת לתת תוצאה זהה בתוך זמן של כשלוש דקות בלבד ובתוך חדר הניתוח עצמו.

השלב הבא יהייה בדיקת הסכין החדשה על קבוצה של 100-1500 חולים הסובלים מסוגים שונים של סרטן בכדי להגדיר בצורה מדויקת יותר את היעילות וטווח הפעילות של הסכין. הצפי הוא כי בתוך תקופה של שלוש שנים הסכין תהייה מוכנה לקבלת אישור להפצה ושימוש מסחרי בעולם כולו.

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן