איך להתייחס לחולי סרטן במקום העבודה

באיך להתייחס לחולי סרטן במקום העבודהעוד שחלק מהאנשים החולים בסרטן אינם מעוניינים, או אינם מסוגלים מסיבות בריאותיות או אחרות, לשמור על מקום עבודתם, אחרים זקוקים לעבודה מסיבות כלכליות, או שהם מוצאים שמקום עבודתם מסייע להם לשמור על זהותם, או להסיח את דעתם מתלאות המחלה, שלא לדבר על הכנסה כלכלית ותשלומים מסודרים של הביטוח הלאומי.

שינויי עמדות במקומות עבודה

ההשקפה הרווחת לגבי מחלת הסרטן נוטה יותר ויותר להתמקד בחשיבה לפיה מדובר במחלה כרונית. אך למעשה, גורמים בכירים במשרד הבריאות סבורים שמערכות ניהול במקומות עבודה, כמו גם מעסיקים, צריכים לשנות את עמדתם לגבי התייחסותם לחולי סרטן.

כיום יותר אנשים חיים עם סרטן או שורדים אותו, אך הם עדיין חווים בעיות בריאות משמעותיות למדי, כמו גם בעיות פסיכולוגיות הנובעות מהמחלה או הטיפול בה, ומקום העבודה מהווה עבורם את העוגן היציב בחייהם, עליו יש לשמור. עבור חולי סרטן, שמירה על מקום עבודה מהווה אפשרות לקחת פסק זמן מהמחלה, ולא לקבל יחס של נכה. אך בארץ, הזהות האישית של אדם נוטה להיות קשורה לעבודתו.

תמיכה זו הכרחית, שכן דו"ח שפורסם על ידי מחלקת הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, מדווח על מחלת הסרטן כגורם תמותה ראשי בארץ, משנת 1997, ומאתיים אלף אנשים חולים בסרטן כשמידי שנה נוספים 28,000 חולים חדשים.

11,000 אנשים מסיימים את חייהם מידי שנה כתוצאה ממחלת הסרטן והשלכותיו, ונתונים אלו מתבטאים גם בסביבה העסקית, כשחולי סרטן נאלצים לשנות את לוחות הזמנים של עבודתם, להפחית שעות עבודה, ובמקביל סובלים מסוגי אפליה שונים במקומות עבודתם.

השמירה על מקום עבודה היא אחד המנבאים הטובים ביותר של תוצאות בריאות כלליות משופרות, כמו גם שיפור באיכות החיים, ונושאים אלו הופכים להיות משמעותיים ביותר בכל הנוגע להתמודדות עם מחלת הסרטן.

הבאת הסרטן למקום העבודה

חולי סרטן אינם יודעים כיצד לחשוף את מצבם בפני מעסיקיהם, שכן נכון להיום לא עומדות בפניהם זכויות רבות במערכות עבודה, בין אם מדובר בזירת התעסוקה עצמה או מבחינת תשלומי הביטוח הלאומי או הכרה בהם כנכים. מצב זה של חוסר הגדרה, מונע מהם לקבל את זכויותיהם.

דו"ח משרד הבריאות מגנה אפליה נגד חולי סרטן וניצוליו במקום העבודה, וקורא למעסיקים לספק לעובדים אלו התאמות סבירות, כגון שינוי לוח הזמנים של העבודה, או שינוי תפקיד, כך שיאפשר להם לבצע את עבודתם.

עובד משרד, למשל, המקבל טיפול לסרטן, עשוי לחוות קושי להקליד על מחשב. עובד אחר אינו יכול לנסוע לעבודה במערכת התחבורה הציבורית, שכן הוא סובל ממערכת חיסונית חלשה. חולים אלו צריכים לעבור הסבת תפקיד או לעבוד מהבית. חולי סרטן הסובלים מקשיי ריכוז, יכולים להתאים את שעות עבודתם על מנת לנצל את הזמן הפורה ביותר של יומם.

הגנות עובדים חולי סרטן במקומות העבודה

מעסיקים צריכים לספק לעובדים חולי סרטן כמויות סבירות של פסק זמן, ממש כפי שנשים מקבלות לאחר לידה. הם צריכים לקבל חופשה בתשלום, כך שיוכלו להפיק תועלת מהביטחון כ מקום עבודתם ממתין להם.

בעוד שאין זה הכרחי לחשוף את הפרטים המלאים של אבחנת הסרטן בפני המעסיקים, כדי לנצל הטבות במקום העבודה, עובדים המעוניינים לקבל הקלות, צריכים לשתף מעט מידע על מצבם הרפואי, על מנת שהמעסיקים יבינו את הצורך בהענקת ההקלות.

לא כל המעסיקים יהיו כה אדיבים, שכן סביבה עסקית, למרות כל האמפתיה, צריכה לשמור על יציבות. אך למעסיקים קיימת סיבה טובה למצוא שיטות לתמיכה בעובדים חולי סרטן. סביבת עבודה תומכת משפיעה על כולם, וככל שניתן יהיה לתכנן את מהלך העבודה, ולהיות מסוגלים להכיל את כל השינויים הדרושים, בסופו של דבר, תעשיר התנהגות זו את התפוקה בעבודה ואת רווחתם האישית של כל העובדים.

 

אולי יעניין אותך גם:

מדרגון כיסא – פתאום הרבה יותר פשוט לעלות במדרגות

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן