התרופה קיטרודה לטיפול בסרטן

התרופה קיטרודה לטיפול בסרטןבכנס של איגוד האונקולוגים האירופים שנערך במדריד, הציגה חברת התרופות הגדולה MSD הוכחות בדבר יעילותה של תרופה ביולוגית חדשה שפיתחה בשם קיטרודה, המצליחה לכווץ ואף להעלים גידולים סרטניים.

לאור הממצאים אישר ה-FDA, מנהל התרופות האמריקאי בצעד יוצא דופן וחריג את השימוש בתרופה עוד בטרם סיומם של כל שלבי הניסוי.

במה ייחודה של התרופה קיטרודה?

כל התרופות המצויות בשוק נועדו להילחם בתאים סרטניים, אך במקרים רבים חלה פגיעה גם בתאים בריאים. הקיטרודה פועלת באופן שונה ואינה פועלת כנגד התאים הסרטניים אלא גורמת לתאי החיסון בגוף להילחם בהם ובגרורות.

זוהי תרופה ביולוגית המבוססת על הנתון כי בגופינו נוצרים כל הזמן תאים סרטניים אשר המערכת החיסונית מצליחה להילחם בהם ולחסלם, בעוד שישנם תאים סרטניים אשר מצליחים לחמוק מאיתורם על ידי מערכת החיסון ותאי הדם הלבנים.

קיטרודה: פיתוח ייחודי

במהלך פיתוח התרופה קיטורדה, נמצא שתאים סרטניים מצליחים לשתק את המערכת החיסונית באמצעות התחברות למנגנון בקרה, נטרול זה מאפשר לתא הסרטני לשכפל את עצמו וליצור גרורות.

התגלית המשמעותית של חברת MSD היא איתור מולקולה שמונעת את החיבור של תאי הסרטן למנגנון הבקרה, וכך נשמרת היכולת של מערכת החיסון להילחם ולהשמיד בעצמה את התאים הסרטניים. הטיפול בתרופה בשונה מטיפול כימותרפי אינו פוגע בתאים בריאים ואינו כרוך כמעט בתופעות לוואי.

תוצאות חיוביות בניסויים קליניים

הניסויים בתרופה העלו תוצאות חיוביות במספר רחב של סוגי סרטן הכוללים בין היתר, סרטן עור, ראש וצוואר, ריאות, קיבה וסרטן השד, שהפגיעו ירידה של שלושים עד ארבעים אחוזים בגודל הגידולים, ובחלק מהמקרים הטיפולים הביאו להיעלמות מוחלטת של הגידולים.

על סמך המחקרים והניסויים הקליניים, מומחים בתחום הביעו אופטימיות באשר ליעילות התרופה בסוגי סרטן נוספים אשר דורשים הוכחה נוספת במחקרים אשר נמשכים כל העת.

הטיפול באמצעות התרופה קיטרודה

הטיפול בתרופה מתבצע בעזרת עירוי הניתן לווריד אחת לשלושה שבועות, התוצאות החיוביות עליהן הצביע המחקר יוצרות ביקוש והתעניינות מצד מטופלים רבים, אולם כרגע התרופה יקרה למדי ויש כוונה לצרפה בשלב מאוחר יותר לסל התרופות ולביטוחים העצמיים של קופות החולים תוך השתתפות עצמית סבירה.

הנתונים עליהם מבוסס אישור ה-FDA כוללים תגובה חיובית, חלקית או מלאה בקרב ארבעים אחוזים מהחולים, ובקרב 78% מהמקרים התגובה, נמשכת שישה חודשים לפחות. הטיפול נועד לילדים ומבוגרים המצויים במצב מתקדם של גרורות המאופיינות בגידול מסוג MSI-H השכיח בקרב ארבעה אחוזים ממקרי סרטן מתקדם.

אימונו-אונקולוגיה

הניסויים הקליניים הפתיעו ואף הדהימו את החוקרים בתוצאותיהם, כאשר בקרב חלק גדול מהמטופלים חלה התכווצות בגידולים ואף היעלמות שלהם לחלוטין. עיקר ההצלחה נרשמה בסרטן עור, ראש צוואר, שלפוחית השתן, קיבה וריאות, והציפייה היא לקבלת תוצאות דומות בסוגי סרטן נוספים בהמשך המחקר והניסויים.

בהשוואה לטיפולים תרופתיים אחרים, התרופה קיטורדה הצליחה להכפיל את תוחלת החיים של החולים. הקיטורדה משתייכת לקבוצת התרופות האימונו-אונקולוגיות וכיום היא נבדקת ב-160 מחקרים קליניים שונים בכל רחבי העולם וכוללים טיפול בחולים הסובלים מ-30 סוגים של גידולים סרטניים שונים.

מומחי הסרטן ורופאי המחלקות האונקולוגיות מביעים את שביעות רצונם לנוכח תוצאות הטיפול בקיטורדה וטוענים כי בעוד בעבר לחולי סרטן רבים לא ניתן מענה כלשהו למצבם, כיום ישנם חולים המטופלים בתרופה אשר היו במצב קשה וכיום עומדים על רגליהם ומדווחים כי הם חשים בריאים וכי חזרו לתפקד.

>

היסטולוגיה וסרטן

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן