האם למי שעבר השתלת איברים והבריא מסרטן, יש סיכוי לחלות שוב?

רופאמושתלי איברים חולי סרטן בעבר עלולים להיות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן חדש ומוות מוקדם לעומת מושתלים ללא היסטוריה של סרטן.

מממצאי המחקר עולה כי מושתלים עם היסטוריה של סרטן עשויים להזדקק לניטור קפדני לגילוי חוזר של סרטן חדש. תוצאות אלו מאשרים מחדש את הצורך בבחירה זהירה של מושתלים עם היסטוריה של מחלת הסרטן, תוך התאמת אסטרטגיות סקירה וניהול עבור קבוצה זו של חולים.

מכיוון שרשימת ההמתנה להשתלת איברים הולכת ומתארכת, אך מספר האיברים הקיימים במאגרים הולך ויורד, תוכנית השתלה חייבת להעריך למי מומלץ לבצע את ההשתלה, בכדי לשפר את מצב החולה מחד אך לא להעמיד אותו בסיכונים מיותרים מאידך. לפני ההחלטה על כל תוכנית השתלה, נלקחים מירב השיקולים אשר נדרשים להתחשב בתמונה הרחבה.

השתלת איברים

כאשר מתגלית בעיה רפואית שעלולה לגרום לאיבר חיוני אחד או יותר להיכשל, השתלה עשויה להיות אופצית טיפולית. השתלה היא פעולה כירורגית בכדי לספק איבר אנושי מתפקד למישהו אשר איבר זה הפסיק לפעול או כושל. במקרים מסוימים, אדם חי יוכל לתרום חלק או איבר שלם מתפקד.

במקרים אחרים, התורם יהיה מישהו אשר נפטר לאחרונה. האיברים הניתנים להשתלה הם: כבד, כליה, לבלב, השתלה בו זמנית של כליה ולבלב, לב, ריאות או השתלה בו זמנית של לב וריאות, מעי והשתלות מורכבות כמו השתלת פנים או יד.

אין מגבלת גיל להשתלה, אלא כל תכנית השתלה נקבעת בפועל על פי מצבו הרפואי של החולה, למרות שלמעשה לא תיעשה השתלה בחולה מעל גיל 80. מצב רפואי עלול לשלול להשתלה, כך שבאופן כללי, סרטן נוכחי שאובחן ממש לפני השתלה או השמנת יתר עלולים להיות בין הגורמים אשר ישללו השתלה. בהתאם לבעיות הרפואיות המעורבות, תכנית ההשתלה צריכה להתחשב במצבי סיכון אופציונאליים ולברר את הדרך הבטוחה ביותר אל מול שיקולי עלות תועלת, על מנת להפיק מהאיברים המושתלים את המיטב.

במקרים מסוימים, גם אם תכנית ההשתלה לא יוצאת אל הפועל באופן מיידי, היא יכולה להישקל שוב כאשר המצב הרפואי ישתפר (למשל, ירידה במשקל או הכנסת המחלה האונקולוגית לרמיסיה).

מהלך המחקר

המחקר כלל ביקורת ומעקב אחר 33 מחקרים שכללו סך של קרוב ל -400,000 חולים ב -12 מדינות. ממצאי המחקר העלו חולי סרטן שקבלו איברים היו בסיכון פי 1.5 למות בטרם עת מכל סיבה שהיא בהשוואה לחולים ללא סרטן בעבר אשר עברו השתלת איברים. יתר על כן, חולי הסרטן היו כמעט בסיכון כפול לפתח סרטן חדש והיה פי שלוש יותר בסיכון למות מהסרטן. הסיכון המוגבר לסרטן חדש ומוות לא משתנה בהתאם לסוג האיבר המושתל.

מחקר קודם שנעשה בתחום גילה כי אנשים ששרדו את מחלת הסרטן נמצאים בסיכון מוגבר להישנות המחלה לאחר השתלת איברים אבל, הממצאים לגבי הסיכון לסרטן חדש ומוות היו חדשים ועקביים גם במחקר החדש.

מחקר זה לא בדק האם הסיכון לחלות בסרטן חדש ומוות מוקדם היה קשור למאפיינים של תורמי האיברים או גורמים כגון סוג התרופה לדיכוי מערכת החיסון שנלקחה ועוד גורמים שונים. המחקרים הקודמים מצאו כי מושתלים עם מחלת סרטן קודמת הם בעלי סיכון גבוה יותר לקבל איברים אשר נלקחו מבעל " קריטריונים מורחבים" – כלומר תורמים מבוגרים שאולי היו בעלי היסטוריה של יתר לחץ דם, שבץ או דיאליזה. גורמים אלו עלולים להיות קשורים עם מקרי מוות, התקף לב או שבץ מוחי, וכן דחיית איברים.

>

צריבה תרמית לגידולים בכליה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן