השתלת איברים מחולי סרטן שהחלימו

אבחוןאנשים רבים אשר החלימו ממחלת הסרטן, רוצים לעזור לאנשים אחרים על ידי הפיכתם לתורמי איברים. בדרך כלל, תרומה זו אפשרית עבור אנשים מסוימים, כתלות בסוג הסרטן שהיה ובמצב הבריאות הכללית.

הסיכון לסרטן שיעבור לאדם מקבל האיבר, הוא קטן מאוד. הדיווחים בספרות על סיכונים אלה נקשרו, בין השאר לתרופות דיכוי מערכת החיסון שניתנו בכדי לסייע במניעת דחיית ההשתלה.

על פי מחקרים שנעשו, ישנו שימוש מקובל באיברים מתורמים חולים, במיוחד אם קיים מרווח זמן ארוך בין מועד המחלה למועד התרומה. נכון לעכשיו, ההמלצה היא לא לקבל איברים מאנשים עם סרטן הנמצא באופן פעיל ומתפשט.

משמעות הדבר היא שרוב האנשים שאובחנו לאחרונה עם סרטן לא יוכלו לתרום את האיברים, אולם כן יתקבלו איברים מתורמים עם גידולי מוח ראשוניים שלא התפשטו מעבר לגזע המוח, למשל. איברים מושתלים מתורמים אלה לא נמצאו כמשפיעים על תוחלת החיים בהשוואה לאנשים שקיבלו את איבריהם מתורמים ללא סרטן המוח.

המצב הבריאותי ותרומת האיברים

יש אנשים עם סרטן אשר לא בהכרח יוכלו לתרום חלק מאיבריהם, בשל התנאים הרפואיים (כלומר, הם לא יוכלו לתרום כליה או חלק מהכבד) למרות זאת, לפעמים יהיו איברים אחרים אשר יוכלו להיתרם, על פי הדחיפות והצורך הרפואי. אם הסרטן כבר התפשט באופן פעיל, איברים פנימיים לא יילקחו, אולם רקמות אחרות, כגון עור, גידים, ועצמות יכולות לשמש לעתים קרובות לתרומה.

ההחלטה על השימוש באיברים או ברקמות נעשית בבטחה על ידי אנשי מקצוע רפואיים, כל עוד המשפחה מסכימה אף היא לתרומה. גם אם לא ניתן להשתמש באיברים ורקמות אחרים, תרומת קרניות היא אחת הדרכים להציע עזרה לאחרים. כמעט כל אחד עם הסרטן (פרט לאלה עם סרטן הדם או בעיות עיניים מסוימות) יכול לתרום את הקרניות.

סיכונים פוטנציאליים

לעומת היתרונות הקיימים בהשתלת איברים, הסיכונים להעברת גידול ומחלה הם קטנים; עם זאת, תורמים עם היסטוריה של גידולים אגרסיביים, כגון סרטן שד או מלנומה, עלולים לגרום לפוטנציאל של הישנות בלתי צפויה.

עם זאת, חולים עם היסטוריה של גידול במערכת העצבים המרכזית ללא מחלה פעילה לא נמצא בסיכון לתרומת איברים, כמו גם תורמים שחלו בסרטן הערמונית וסרטן בשופכן בדרגות ראשוניות או במצב של הפוגה במשך 10 שנים או יותר.

באופן כזה, יכולים אנשים רבים ליהנות מתרומות ומהגדלת מאגר התורמים, כך השימוש באיברים מתורמים עם סרטן יכולים להיחשב כבטוחים, אולם מחייבים הסכמה מדעת. בכל מקרה, הערכת סיכון תועלת אישית צריכה להיעשות באופן זהיר ולהיות מוצגת למקבלים לפני ההשתלה.

מעבר לכך, מחקרים נוספים חייבים לתת הערכה מדויקת יותר לגבי הסיכונים הפוטנציאליים של העברת גידול מתורמים עם ממאירות, באמצעות נתונים מעודכנים.

מגבלות התרומה

למרות שחולי סרטן רבים זכאים לתרום איברים מסוימים, תרומת דם מחולים אלה הינה תלויה במדיניות המרכזים השונים.

השיקולים העיקריים שיילקחו בחשבון בזמן תרומת הדם יהיו פוטנציאל לפגיעה בתורם, כך שרוב מרכזי תרומת הדם ידרשו לקבל מכתב מאונקולוג אשר מאשר את עצם התרומה.

גורם שני שייבדק יהיה איכות הדם. תרומות דם אינן מתקבלות מחולים עם היסטוריה של סרטן הדם (כמו לוקמיה, לימפומה, הודג'קין ועוד). כמו כן, תרומת דם אינה מתקבלת מחולים אשר עברו כריתת טחול, השתלות שונות וסרטנים אשר השפיעו על איבר כלשהו במערכת ייצור הדם (למשל, סרטן כבד).

מעבר לכך, תרומת האיברים לא תתקבל ממטופלים שעברו טיפול פעיל, כאשר סוגיית המפתח היא סוג הכימותרפיה שניתן, והאם עבר מספיק זמן בכדי שהמינונים שלו יירדו באופן משמעותי מתחת לרמות הטיפוליות. מרווח זמן ביטחון נוסף עשוי להידרש מחולים שעברו כימותרפיה שניתנה במינון גבוהה, כמו ציספלטין ומתכות כבדות אחרות.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן