האם קיים קשר בין אכילת מתוקים לבין סרטן?

בימינו קשה עד בלתי אפשרי להתנזר ממתוקים. אומרים שמתוק הוא טעם החיים, אבל בל נשכח כי בתזונה מתוקה גלומות גם בעיותמתוק לו, מתוק לו - מהו הקשר שבין אכילת מתוקים לסרטן? בריאות לא פשוטות. מן הידועות שתזונה מתוקה כרוכה בעליה במקרי הסוכרת (שלצד סרטן, הופכת למגיפה בריאותית בפני עצמה). כמו כן, עודף מתוק גורם להשמנה ומקלקל את השיניים. וכעת, מחקר ביקש לבדוק האם לאכילת מתוקים עשויה להיות השפעה נוספת. להלן נסביר על הקשר שבין אכילת המתוקים לבין סרטן השד בנשים. הדברים קשורים, כך מצאו החוקרים, גם ברמת הצפיפות של רקמת השד, הן בנשים צעירות והן ביותר מבוגרות.

יותר סוכר = יותר סרטן וגם ציונים נמוכים בבית הספר

כל העת נחשפים אלמנטים חדשים המורים מדוע כה חשוב להפחית באכילת מתוקים. דוגמא עדכנית שראוי להזכיר: המרכז לבקרת מחלות בארה"ב חשף כי תזונה בריאה, על בסיס מרכיבים טבעיים וירקות ופירות קשורה עם הצטיינות בלימודים. לעומת זאת, תלמידים שמשיגים הישגים נמוכים ביותר מאופיינים בתזונה עתירת פחמימות וסוכר, משקאות מוגזים וכדומה. וגם מחלת הסרטן בהחלט מושפעת מהתזונה שלנו.

עד כה, מחקרים רבים כבר חשפו כי גם אם התזונה עתירת הסוכר איננה גורם יחיד, הרי שהיא בהחלט קשורה משמעותית עם יותר תחלואת סרטן. תזונה המבוססת על הרבה מתוקים מעלה את הסיכוי לחלות גם בסרטן השד אך מחקר חדש ביקש לחשוף עובדה נוספת. עד כמה התזונה עלולה להשפיע על רקמת השד ועל הצפיפות שלה. לצורך כך, נאספו נתונים אודות יותר מ-1500 נשים שהשתתפו במחקר קנדי רחב היקף.

כיצד רקמת השד קשורה בהסתברות לחלות בסרטן?

בטרם נתאר את המחקר וממצאיו, נשים את האצבע על רעיון המחקר, מדוע בעצם החליטו המדענים לתת את דעתם לעניין זה. ידוע כי בקרב נשים בעלות רקמת שד צפופה במיוחד, בדיקת ממוגרפיה רגילה עלולה לפספס את קיומו של סרטן בשלב ראשוני. אולם יותר מכך, רקמת שד צפופה מהווה סיכון משמעותי לתחלואה בסרטן. על פי רופאים וחוקרים, צפיפות הרקמה מבוססת על בלוטות ורקמות חיבור הבאות על חשבון רקמה שומנית. כאשר הצפיפות בשדיים עולה, עולה הסיכון לתחלואת סרטן במידה בלתי מבוטלת. הסיכון מוערך בכפול ואפילו משולש ביחס לאישה בעלת רקמת שד ממוצעת, לא צפופה. על כן, ברור שבמידה ותזונה תשפיע על הרקמה וצפיפותה, ניתן יהיה לגבש המלצות מתאימות וראויות לשינויי תזונה.

נמצא כי משקאות מתוקים מאוד משפיעים על הסיכוי ללקות בסרטן

על מנת לזהות קשר בין צריכת מתוקים לבין צפיפות רקמת השד, אספו חוקרים קנדיים נתונים של מגוון נשים שצפויות היו לעבור בדיקת ממוגרפיה. מחצית הנשים היו צעירות יחסית, לפני גיל המעבר והיתר בעשור השישי או השביעי לחייהן. על מנת לזהות משתנים נוספים שעשויים להשפיע, התבקשו הנשים לספר לא רק על התזונה, מתוקה או לא מתוקה. במקביל, תיארו בשאלונים את הרגלי החיים והתנהגות, רמת הפעילות הספורטיבית ועוד. החוקרים לקחו בחשבון את הגילאים ומאפיינים נוספים.

על פי ממצאי החוקרים, נראה כי לגיל המעבר יש השפעות על התזונה. נשים רבות החלו לצרוך יותר מאכלים מתוקים, עם העלייה בגיל. מעבר לכך, נמצא כי השפעה יתירה על צפיפות רקמת השד הייתה למשקאות ממותקים. במיוחד בגילאים היותר צעירים, ההשפעה הייתה דרמטית. ככלל, סיכמו החוקרים, נמצאה קשר משמעותי בין עודף מתוקים לבין עליה בצפיפות רקמת השד ומכאן – עליה בסיכון לסרטן השד. קשר עוד יותר משמעותי נמצא כאשר מדובר היה בנשים שלצד צריכת המתוק גם עסקו מעט מאוד, אם בכלל, בפעילות פיסית וגופנית.

מקורות:
https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=8641

>

מתוק לו, מתוק לו - מהו הקשר שבין אכילת מתוקים לסרטן?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן