מה הקשר בין איידס וסרטן?

איידס וסרטן
איך איידס מגדיל את הסיכון לסרטן?

מחלת האיידס היא מחלה ידועה ומוכרת. המחלה נגרמת על ידי ווירוס ה-HIV שחודר לגוף וגורם לפגיעה קשה בתפקוד מערכת החיסון.

המחלה עוברת בין אדם לאדם בעיקר על ידי נוזלי גוף. דרכים נפוצות בהם אפשר להידבק במחלה כוללים יחסי מין לא מוגנים, עירויי דם מאדם מודבק, שיתוף מזרקים או מחטים וכן בהנקה.

לאחר הדבקה ראשונית החולה שנדבק יחווה לרוב מחלה חריפה דמויית שפעת שתסתמן על ידי חום, פריחה, הגדלת קשריות לימפה וכן דלקת גרון. לאחר שלב זה המחלה נכנסת לתקופה לטנטית, רדומה, ובה הווירוס ממשיך להתרבות בגוף אך ללא תסמינים בחולה.

לאחר תקופה זו, שיכולה להימשך בין 3 ל-20 שנים המחלה שבה ומתפרצת. בשלב זה המחלה מתאפיינת על ידי פגיעה קשה במערכת החיסון שנמדדת על ידי ירידה בתאי הדם הלבנים שהם חלק ממערכת החיסון. שלב זה הוא מחלת האיידס.

בשלב של מחלת האיידס החולה יסבול בעיקר מזיהומים חוזרים, חלקם זיהומים הנפוצים באנשים עם מערכת חיסון בריאה וחלקם נפוצים בחולים מדוכאי חיסון. זיהומים אלה כוללים למשל זיהומי ריאה פטרייתיים שאינם נפוצים באנשים בריאים או שחפת למשל.

אין כיום אפשרות לרפא את מחלת האיידס אך יש טיפולים המאפשרים לדכא את רמת הווירוס ובכך לאפשר למערכת החיסון להתאושש ולשוב לתיפקוד תקין. הווירוס מתחלק בתדירות גבוה ובכך מתאפשר לו לרכוש עמידות כלפי תרופות הפוגעות בו. כדי להימנע מפיתוח עמידות נהוג לטפל בחולים על ידי שילוב של תרופות, כאשר כל אחת פוגעת בווירוס במנגנון אחר. על ידי שימוש ב"קוקטייל" תרופות קטן הסיכוי שהווירוס ירכוש עמידות כלפי מספר תרופות בו זמנית.

בזכות הטיפולים הקיימים כיום, מחלת האיידס הפכה להיות ממחלה קטלנית למחלה כרונית. סיבות המוות הנפוצות מהמחלה כוללות זיהום קשה שהגוף לא יכול להתמודד איתו בעקבות פגיעה קשה במערכת החיסון או מסרטן אך סיבוכים אלה נמעים בדרך כלל על ידי הטיפול.

קיימים מספר דרכים למנוע הדבקה המחלת האיידס. הדרכים כוללות הימנעות מהנקה באמהות נשאיות, שימוש באמצעי מניעה כגון קונדום, שימוש בטיחותי במזרקים ומניעת שימוש חוזר בהם. במקרים בהם אדם בריא נחשף לנשא קיים חלון זמן קצר בו ניתן לטפל באדם שנחשף בתרופות לטיפול באיידס ובכך למנוע את ההדבקה שלו. לאחר חלון זמן זה כבר לא ניתן למנוע את המחלה אלא רק לדכא אותה.

איידס וסרטן

מערכת החיסון היא בעלת תפקיד חשוב במניעת סרטן בגוף. כאשר תאים בגוף מתחילים לרכוש תכונות של תא סרטני, מערכת החיסון יכולה לעיתים לזהות את התא ולהרוג אותוובכך נמנעת התפחות סרטן בגוף.

בנוסף, קיימים סרטנים שונים שנגרמים על רקע זיהום במחולל כלשהו. באדם שמערכת החיסון שלו איננה תקינה ימשיך הזיהום ללא בקרה והחולה יהיה חשוף לגידולים כתוצאה מהזיהום המתמשך.

חולי איידס מצויים בסיכון מוגבר לחלות במספר סוגים של סרטן אך קיימים שלושה שהם הנפוצים ביותר.

הסוג הראשון הינו סרטן צוואר הרחם. סרטן זה נגרם במקרים רבים בנשים שצוואר הרחם שלהן נגוע בווירוס הפפילומה האנושי, HPV. ניתן לאבחן את הימצאות הווירוס על ידי ביצוע משטח פאפ תקופתי וכמוכן ניתן לזהות נגעים טרום סרטניים בבדיקת רופא נשים. במקרים של זיהוי נגעים מוקדמים קיימים טיפולים שונים למניעת התקדמות המחלה ובנוסף חשוב לטפל במחלת האיידס במקביל.

הסוג השני של סרטן הנפוץ בחולי איידס הוא Kaposi sarcoma. סרטן זה נגרם על ידי ווירוס ממשפחת ההרפס, HHV8. הסרטן קיים בעיקר אצל חולי איידס אך יכול גם להופיע אצל אנשים שאינם חולים באיידס. סרטן זה מופיע בדרך כלל על פני העור אך יכול גם לערב איברים אחרים בגוף כמו קשריות לימפה, הכבד והטחול.

הסוג השלישי של סרטן הנפוץ בחולי איידס כוללת קבוצה של לימפומות, Non Hodgkin Lymphoma. התאים שמהם מתפתחים הסרטנים בקבוצה זו הם הלימפוציטים שהם חלק ממערכת החיסון של הגוף. קבוצה זו מכילה סוגים רבים של סרטנים שיכולים להתבטא בגושים מקומיים או בעודף תאים בדם. הטיפול בגידולים אלה משתנה בהתאם לסוג הגידול המדוייק ומסתמך בעיקר על טיפול בהקרנות ובכימותרפיה.

>

איידס וסרטן

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן