הקרנות בפרוטונים לטיפול בסרטן

הקרנות בפרוטונים לטיפול בסרטןהקרנות בפרוטונים הן דרך טיפול חדישה ומתקדמת העשויה להחליף בעתיד את טיפולי ההקרנות הרגילים, יתרונותיה לעומת השיטה הרגילה מתבטאים בצמצום תופעות הלוואי ושיעורי הצלחה גבוהים. בישראל שיטה זאת טרם יושמה אולם על סמך דיווחים על ישראלים אשר טופלו בשיטה זו בארה"ב והחלימו מהמחלה העלייה במודעות לאפשרות טיפולית נוספת חשובה ועשויה להציל חיים.

טיפולי הקרנות בארץ

טיפולי ההקרנות המתבצעים כיום בישראל מבוססים על הקרנת פוטונים והמטופלים סובלים לעתים מתופעות לוואי קשות, נזקים וזיהומים וכן סיבוכים שונים המצריכים ניתוחים ותהליכי שיקום ארוכים וכואבים. עדויות של מטופלים מצביעות על התמודדות קשה עם מצבים של פגיעה בתפקוד איברים שונים ואובדן יכולות בסיסיות כגון הליכה ואחרות.

המודעות בארץ לטיפול בקרינה מסוג שונה נמוכה ואף בקרב הרופאים קיימים חוסר התמצאות בנושא וחוסר היכרות עם אפשרות הטיפול החדשה והיעילה.

שיטת ההקרנות החדשנית לעומת המצב כיום

השיטה החדשה עושה שימוש בקרינה מסוג חדש והינה ממוקדת תוך צמצום של תופעות הלוואי ולעתים העלמתן כלל. כיום חולים המעוניינים להיות מטופלים בשיטה זו נדרשים לחפש מידע באינטרנט ולטוס לארה"ב בשעה שהרופאים בארץ אינם ממליצים או מספקים מידע אודות הטיפול.

ההקרנות הקיימות בארץ פוגעות לא רק בגידול אלא באיברים נוספים ולכן דיוק הקרינה הוא בעל חשיבות עצומה. קרינה שאינה מדויקת עלולה לפגוע באזורים רגישים, כגון עמוד השדרה או המוח ולגרום לנזקים תפקודיים חמורים.

במקרים מסוימים, מיקום הגידול המסוכן וגודלו אינם מאפשרים כימותרפיה ומחייבים טיפולי הקרנות אליהם מלווה פחד או זיכרונות טראומתיים מטיפולים קודמים, הגורמים למטופלים לחפש אלטרנטיבה. ואכן, הטיפולים בהקרנות הפרוטונים נחשבים לחלופה מצוינת כשחולים שטופלו בשיטה זו מדווחים על הצלחותיה.

תוצאות הטיפול

תוצאות הטיפול בשונה מטיפולי הקרנות בפוטונים מציגות טיפול ממוקד בנקודות המצריכות טיפול ללא פגיעה באזורים אחרים, ההצלחה של השיטה היא כפולה, הטיפול ממוקד ויעיל ומטפל היטב במוקדי הבעיה וזאת ללא פגיעה באיברים ואזורים אחרים בגוף וכמעט ללא תופעות לוואי.

מטופלים ורופאים מטפלים בשיטה החדשה מדווחים כי התוצאות היו אחרות במידה והטיפול היה בשיטה המסורתית והיו כוללות נזק לסביבת הרחבה יותר של מוקדי הטיפול.

כיצד עובדת השיטה?

פרוטונים הם חלקיקים כבדים אשר ניתן להשתמש בהם כחלופה להקרנות הרגילות. הטיפולים הקיימים נחשבים טובים אולם יעילות הטיפול בפרוטונים גבוהה יותר ובמצבים של סכנת חיים יש לכך משמעות גדולה. ההקרנה הרגילה עוברת בכל חלקי הגוף הן הבריאים והן הפגועים בעוד הפרוטונים פוגעים באופן מדויק בגידול עצמו בלבד ללא פגיעה ברקמות הבריאות ובכך מונעות נזקים לחולים לטווח הקצר והארוך.

הטיפול בסרטן מורכב משני היבטים, הראשון הוא כמובן הרצון לרפא את החולה ולהרוג את כל התאים הסרטניים אולם במקביל יש לנסות לקטין את נזקי הקרינה. הטיפול בפרוטונים מציג תוצאות מרשימות בשני ההיבטים, יעילות בהריגת התאים הסרטניים באופן ממוקד וללא נזקים לאזורים בריאים בגוף, כך שהמטופלים ממשיכים לתפקד ללא פגיעה לאחר הטיפול.

השיטה אינה חפה מתופעות לוואי – אך הן מזעריות

חלק גדול מן החולים המגיעים לקליניקות בחו"ל העושות שימוש בשיטה הם ילדים הסובלים מגידולים במוח או בפנים. טיפולי הקרנה רגילים עלולים לגרום לאזורים הרגישים הללו נזק גדול, אך טיפול בפרוטונים מצמצם את הנזק, ומחקרים מצאו שהשפעת קרינת הפרוטונים על התפתחות המוח של הילדים זניחה לעומת השפעת הקרינה הרגילה, אצל חלק מהמטופלים אין כל השפעה או תופעות לוואי של הטיפול.

>

לפרוסקופיה - ניתוח להסרת גידולים סרטניים בכליות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן