חוקר ישראלי מצא שיטה שעשויה להפחית דרסטית את הסבל הנלווה לטיפולים נגד סרטן

סכומי כסף אדירים מושקעים כיום בחיפוש אחד דרכים יעילות יותר, לנצח את הסרטן. חוקר ישראלי החליט "לתקוף" את הבעיה מזווית אחרת. שיפור טיפולי כימותרפיה כך שיהיו יעילים יותר, תוך הפחתה דרסטית של הסבל של החולים מתופעות הלוואי של תרופות כימותרפיות.

גאווה ישראלית: חוקר ישראלי מצא שיטה שעשויה להפחית דרסטית את הסבל הנלווה לטיפולים נגד סרטן

באופן פרדוקסלי משהו, דווקא הליכים רפואיים שנועדו להילחם בסרטן גורמים לתופעות קשות. תופעות הלוואי של טיפולי כימותרפיה עלולים להיות קשים כל כך, עד שהסבל שנגרם גדול שבעת מונים מזה שנגרם בשל המחלה.

לאחרונה פורסם כי החוקר הישראלי, פרופ' בינשטוק, פיתח דרך חדשנית לטיפול כימותרפי. שיטת הטיפול, שכיום נמצאת עדיין בשלבים ניסיוניים, מבוססת על הידע שצבר כמומחה לטיפול בכאב. לאחר שהצליח ליישם שיטות טיפול להפחתת כאב בצורה נקודתית ומדויקת, ביצע התאמות נדרשות. אם הניסויים הבאים יוכחו כמוצלחים כפי שנראה בינתיים, יתכן ותופעות הלוואי של מטופלי הסרטן בכימותרפיה יהפכו לשוליים וכמעט בלתי מורגשים.

כימותרפיה אמנם יעילה אך היא גם יכולה להיות הרסנית

טיפולים כימותרפיים ניתנים בסדרות של מקבצים שלאחריהם הפסקה. הפסקה זו נדרשת על מנת לאפשר לגוף להתאושש מהטיפולים הקשים. הטיפול נעשה באחת מתוך שתי שיטות – או הזרקת החומרים ישירות לווריד או מתן רכיבים כימיים, בכדורים. הרופא הוא זה שקובע מהו המינון, כמה טיפולים יינתנו, לפי גודל הגידול או שלב המחלה.
טיפולים נגד סרטן מבוצעים בין היתר על ידי מניפולציות בפעולתם של אנזימים שונים. אלה שמשפיעים על הפעולות התוך תאיות. על ידי השפעה כזאת, שמושגת על ידי כימותרפיה שמותאמת לסוג המחלה, ניתן להגיב למצבים שונים. בצורה כזאת ניתן להאט את שכפול התאים, להשפיע על הרמה המולקולרית או על סליל הדי אן איי.

מטרת הטיפול הינה להשפיע כמה שרק ניתן, על תאי הסרטן. אלו תאים שמטבעם מתחלקים מאוד מהר וההרס שלהם הוא רצוי וחיוני. אך המרכיבים הכימיים כיום אינם בררנים. נגרם הרס של תאים נוספים, בריאים, למשל במערכת העיכול ובאזורים נוספים בגוף. התוצאה כוללת בחילות, נשירת שיער, אובדן תיאבון, חולשה, גלי חום, צמרמורות, ירידה בחשק המיני, אפטות בפה, כאבי שרירים ועוד. אופי התגובה אישי ולמרות שיש תרופות שנועדו להפחית את תופעות הלוואי לעיתים אין בכך די. לפעמים התופעות כל כך קשות, עד שהמטופל נמנע מלהגיע לקבל את הטיפול.

פרופסור בינשטוק, שהוביל את המחקר, הצליח לנטרל תאים סרטניים בצורה בררנית. כלומר, בניסוי, חוסלו תאים חולים בכבד, בעוד שתאים בריאים לא ניזוקו כלל. בעזרת שימוש בחלבון, הצליחה התרופה לאתר את האזורים החולים לבדם. החוקר השתמש בכימותרפיה במינון נמוך, שכן לא נדרשה מנה גדולה יותר, בשל הזיהוי הבררני. מרכיב בטיפול, שזיהה את החלבון הרצוי, הצליח להעביר את הכימותרפיה לתאים החולים בלבד.

הטיפול הכימותרפי רעיל לא רק לסובלים מסרטן הכבד

רעילותו של הטיפול הכימותרפי הינה החיסרון המרכזי של הטיפול המקובל. זה גם הדבר שמעכב מתן טיפול אגרסיבי יותר, כאשר הגידול לא מגיב היטב למינון נמוך. הרעילות, שמשפיעה על תאים בריאים וגם על תאים חולים מחייבת פיתוח מנגנון יותר בררני.
בשלב זה, הניסוי נמצא די בתחילתו. אך הסימנים המעודדים מראים כי תאי סרטן בכבד טופלו היטב באופן נקודתי. בזכות המינון הנמוך של כימותרפיה, תופעות הלוואי מינימליות וההשפעה של הטיפול על המטופלים טובה. דרושים עוד ניסויים קליניים נוספים, בכדי לבדוק שאכן השיטה פועלת באופן עקבי. מדענים מעריכים כי השיטה הזו, בעזרת התאמות נאותות, תוכל להוות מהפך גם עבור חולי סרטן נוספים (לא רק לסובלים מגידול סרטני בכבד).>

גאווה ישראלית: חוקר ישראלי מצא שיטה שעשויה להפחית דרסטית את הסבל הנלווה לטיפולים נגד סרטן

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן