על הקשר הישיר בין הפלות חוזרות להיארעות של סרטן

הפלות חוזרותממצאים לא קלים אך גם מעניינים וחשובים שופכים אור על קשר בין מקרים של הפלות לבין הסיכון של נשים לחלות בסרטן. בפרט, מדובר על קשר בין אירועים של הפלות חוזרות לבין עליה בסיכון לסוגים ספציפיים של סרטן. עד כה נחקרו והתגלו קשרים כאלה במחלות נפוצות כגון סרטן הרחם וכן סרטן השד. על הדברים נמסר בעת האחרונה בארצות הברית, על ידי מדענים ורופאים ישראליים שחקרו את הנושא במחקר ארוך טווח בשנים האחרונות.

קשר סטטיסטי ברור

מחקר מקיף, שכלל יותר ממאה אלף נשים ונערך בשיתוף של בית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב מצא קשר סטטיסטי ברור בין הפלות חוזרות ונשנות לבין אירועים של מחלות ממאירות וסרטן.

המחקר, שהיה ארוך שנים, נמשך לאורך יותר מעשור של מעקב אחר הנבדקות. במהלך התצפיות נמצא שיותר משבעת אלפים נשים שחוו הפלות חוזרות ונשנות לקו מאוחר יותר במחלה. האחוז הינו משמעותית גבוהה יותר לעומת האוכלוסייה הכללית.

הגם שהסיבה לאותו הקשר הסטטיסטי הברור טרם הובהרה באופן מוחלט, יש בממצאים אלה בכדי לסייע בעריכת מחקרי המשך וגם בכדי לסייע כבר היום לנשים בדרגת סיכון גבוהה. כאשר קיימת מודעות לכך שהפלות טבעיות מצביעות על סיכון לסרטן (ברחם, בשחלות, סרטן השד ועוד) ניתן לסייע בנקיטת פעולות שונות לגילוי מוקדם ולמתן מענה. מכיוון שהעלייה בסיכון לסרטן הייתה ברורה והסיכון הנאמד הוא פי אחד וחצי יותר מנשים שלא חוו הפלות חוזרות, זהו ממצא חשוב ביותר.

לא הכל ידוע

הפלה יכולה להתרחש כתוצאה מגורמים רבים, חלקם עדיין נחשבים לבלתי ידועים באופן מלא. כאשר מדובר בהפלות חוזרות, ישנם רופאים שיגדירו זאת כשני הריונות לפחות שלא הגיעו לכדי סיום ויש שיגדירו זאת כשלוש הריונות רצופים שכאלה. הפלה ספונטנית מתרחשת ביותר מעשרה אחוזים מההריונות, כאשר הסיכון להריונות רצופים שיסתיימו בהפלה נמוך הרבה יותר. הסיכון לשני הריונות רצופים שיסתיימו בהפלה אינו עולה על שני אחוזים.

קרוב למחצית מההריונות שמסתיימים בהפלות חוזרות יצריכו התקדמות נוספת במדע הרפואה לפני שניתן יהיה להבין לחלוטין את הסיבה ולפני שניתן יהיה להקטין את השכיחות. עובדה חשובה נוספת היא שמרבית ההפלות שקורות באופן טבעי מתרחשות בשלב ההתחלתי של ההיריון ובפרט לפני השבוע השמיני. לאחר מכן, הסבירות להפלה יורדת באופן משמעותי ובמיוחד – הסבירות להפלות חוזרות. למרות שלא כל הסיבות להפלות חוזרות ונשנות ידועות עד תום, ידוע שבחלק ניכר מהמקרים הגורם הישיר הוא חולשה של הרחם וצוואר הרחם או ליקוי מבני ברחם או בסביבתו. סיכון גבוה יותר להפלות נרשם כאשר האישה ההרה הינה צעירה מאוד או לחילופין – בגיל מבוגר.

הריונות וסרטן

הקשר בין הריונות (בין אם הושלמו במלואן ובין אם הסתיימו בהפלה) לבין סרטן נחשב לקשר מורכב למדי. מחקרים נוספים שנעשו בשנים האחרונות מגלים שנשים שלהן מספר רב של ילדים מגלים נטייה פחותה יותר לחלות בסוגים מסוימים של סרטן. עם זאת, לנשים בעלות מספר רב של ילדים נטייה מוגברת לסוגי סרטן אחרים.

הורמונים המקושרים עם היריון ולידה נחקרו רבות על ידי מדענים ורופאים. בעוד שחלק מההורמונים המאפיינים את תקופת ההיריון נחשבים לכאלה שמפחיתים סיכון לתחלואה, אחרים דווקא מקושרים עם סיכון גדול יותר. סרטן השד וסרטן ברחם, למשל, תוקפים יותר נשים שעברו הריונות מועטים. לעומת זאת, סרטן צוואר הרחם שכיח יותר בקרב נשים שחוו יותר הריונות. יש לציין שנחקרו בעניין זה בעיקר הריונות שהסתיימו בלידה טבעית ולא כאלו שהסתיימו בהפלה.

מקורות מידע:

הפלה והפסקת הריון – abortion.org.il

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן