החיים בצל הסרטן – אתגרים והתמודדות

"יש לך סרטן". אולי המשפט המפחיד ביותר ממנו חוששים כולם כשהולכים לפגישה עם רופא. סרטן הוא מחלה שההתמודדות איתה קשה, מכאיבה פיזית ונפשית, ומשנה את מסלול החיים המוכר והמתוכנן. כאשר אדם מאובחן כחולה סרטן, הוא יוצא לדרך של התמודדות במישורים שונים. וכמובן שגם משפחתו וסביבתו הקרובה מושפעים מכך.

התמודדות פיזית

הפן הפיזי של מחלת הסרטן הוא המוכר והנחקר ביותר. הרופאים המטפלים בחולים משתדלים כמיטב יכולתם להסביר לחולה מהם הפרוצדורות העומדות בפניהם בכל שלב. מהם השלכותיו של ניתוח, מהם תופעות הלוואי, מתי וכיצד עליו לקבל טיפולים כימותרפיים, הקרנות וכו', ומה תהיה השפעתם של טיפולים אלה על איכות החיים.

בדרך כלל, בנוסף לכאב שמסיבה המחלה עצמה, מתמודדים החולים גם עם תופעות לוואי קשות של הטיפול, שכן הכימותרפיה גורמת לבחילות מציקות, והניתוחים גורמים לכאב ודורשים תקופת החלמה. תקופה ארוכה של טיפולים מכאיבים עשוייה לגרום למצוקה הן אצל החולה, והן אצל קרובים שנדרשים לסעוד אותו לטפל בו. מלבד זאת, גורמים שונים כגון רקע סוציו-אקונומי משפיעים גם הם על השקפת החולה ועל סיכויו להחלים.

התמודדות נפשית

ההשפעה הנפשית שיש למחלה ולתופעות הנגרמות בעקבות הטיפול היא עצומה. מחקרים מראים שיש להתמודדות הנפשית קשר ליכולתו של החולה להחלים או להתמודד עם המחלה.

הפרט צריך להשלים עם כך שלפחות לתקופה מסוימת מסלול חייו נעצר, והוא נאלץ לבלות שעות וימים בבית חולים, לקבל טיפולים שלא מאפשרים לו לתפקד באופן רגיל במישור העסקי, הפרטי והמשפחתי.

תפקיד חשוב יש לעובדה שסרטן הוא מחלה קטלנית. ברגע קבלת האבחון, תמיד מרחפת מעל שאלת סיכויי ההשרדות – האם מדובר בסרטן שאפשר לטפל בו? האם אפשר לנתח? ואם לא – כמה זמן נשאר לי לחיות?

כאשר הסרטן בר-טיפול, חולים רבים מחפשים מידע או סטטיסטיקות על סיכויי ההחלמה. המידע יכול להיות מרגיע, אך גם עשוי גם להיות גורם מלחיץ ביותר. קשה מאוד לחיות במשך תקופה ארוכה עם חוסר ידיעה, ועם תחושה של מוות מרחף מעל. מצד שני, כאשר סיכויי ההחלמה טובים, התקווה לתקופה טובה יותר יכולה להיות גורם מחזק שעוזר בהתמודדות עם הקשיים.

כאשר הסרטן אינו בר-טיפול, עולות שאלות לגבי דרך ההתמודדות עם המחלה. האם כדאי לקבל טיפולים מאריכי חיים למשל? טיפולים אלה עשויים להיות קשים ומכאיבים, ולא תמיד דואגים גם לאיכות חייו של החולה. עם זאת, לכל אדם יש דחף גדול לחיות, וקשה לוותר על טיפול שיכול להאריך את החיים ולהותיר עוד זמן מה עם יקיריך.

מדובר בשאלות קשות, בעלות משמעות מכרעת, שהחולה נאלץ לענות עליהם, לעיתים באופן פתאומי באמצע החיים.

התמודדות כלכלית

ברגע שחולי סרטן מגלים שהן חלו בסרטן, כל חייהם משתנים במאה שמונים מעלות. לא משנה אם הסרטן אלים או לא, עדיין נדרשת לכך תשומת לב מיוחדת שמצריכה טיפול מהיר וללא דיחוי.

העובדה היא שרבים מחולי הסרטן נאלצים להפסיד ימי עבודה נוכח מצבם הרפואי ומתקשים גם לתפקד ביום יום. חלקם צריך עזרה מקצועית, שלא תלויה במשפחה ובמעגל החברתי, הן במרפאה בה הם מטופלים והן בבית.

לחולי סרטן מגיעות זכויות רפואיות מביטוח לאומי, כל אחד לפי רמת הנכות שקבעה לו ביטוח לאומי. הזכויות הללו מאפשרות, או אמורות לאפשר לחולי סרטן לחיות בכבוד עד שיחזרו לעצמן, בתקווה מהר ככל האפשר.

אם חליתם במחלת הסרטן ואינכם מודעים לכל הזכויות שלכם, תוכלו לקרוא באתר iscort.org.il את כל המאמרים המקצועיים והרלוונטים ביותר בתחום.

משפחה

למשפחה הקרובה של חולי סרטן יש תפקיד משמועתי בהתמודדות עם המחלה. מעבר לפן הטכני (הסעות לבית חולים, ליווי לאחר ניתוחים או טיפולים, טיפול בתפקידיו הרגילים של החולה וכו'), קיים הפן הרגש י- בן המשפחה צריך לעכל ולהתמודד בעצמו עם מחלתו של קרובו, ויחד עם זאת להיות דמות תומכת ועוזרת.

למרות הכאב, הפחד והחששות שלו עצמו, בן המשפחה צריך לפנות את עצמו לטיפול באחר. מחקרים מראים שככל שלחולה יש מערכת תמיכה קרובה וחמה יותר, כך ההתמודדות שלו עם המחלה (וגם סיכוייו להחלים) משתפרת והופכת לקשה קצת פחות.

מעגל חברתי

אחת השאלות העולות עם האבחון הוא למי כדאי לספר על המחלה. ישנם חולים שמספרים לכולם, וישנם כאלו אשר מעדיפים לשמור על פרטיותם ומסתירים את דבר המחלה. כאמור, מעגל תמיכה רחב הוא בעל משמעות חיובית ביותר ליכולת ההתמודדות של הפרט. לכן, ככל שישנם יותר אנשים שיודעים, תומכים ומושיטים יד, כך ההתמודדות עשויה להיות קלה יותר.

עוד בנושא: תזונה לחולי סרטן

טיפול פסיכולוגי לחולי סרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן