בדיקת P.S.A

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים, אשר גורם למקרי תמותה רבים ברחבי העולם. גילוי מוקדם של סרטן הערמונית משפר באופן משמעותי את הפרוגנוזה של החולים ומאפשר טיפול מוצלח להצלת חיים. על כן, בדיקות סקר רבות מתבצעות החל מגיל 50.

אחת השיטות הנפוצות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית היא בדיקת PSA – סמן הנמצא בזרם הדם ומעיד בצורה מהימנה על נוכחות סרטן בערמונית. מדובר בסמן שהוביל לגילוי מוקדם של מקרים רבים של סרטן, ולמרות זאת, לא כל הרופאים ממליצים על שימוש בו למטרה קלינית.

הסמןPSA  מעיד גם על ערמונית מוגדלת, בעיה פיזיולוגית של גברים מבוגרים שאינה ממאירה, או על גידול קטן מאוד בערמונית שכלל לא ידוע מה גורלו. לכן, נוצרו מקרים רבים של בדיקת PSA חיובית למרות שלא מדובר על סרטן הערמונית (בעגה מקצועית, False Positive).

המלצת המומחים

בשנים האחרונות עולים יותר קולות בקרב מומחים המתנגדים לבדיקת PSA לגברים בריאים. לטענתם, בדיקה זו גורמת ללחץ רב, לדאגה, וברוב המקרים לא תורמת משמעותית להבנה על מצבו הכללי של החולה. המלצות אלה עומדות להיות רשמיות בארה"ב ומשפיעות לפיכך על 44 מיליון גברים בני יותר מ-50, שעד היום נחשבו למועמדים ראויים לבדיקת PSA לאבחון מוקדם של סרטן הערמונית.

לדעת מומחים רבים, בדיקות אלה אינן מצילות חיים אלא להיפך, רק גורמות לטיפול מיותר ולסדרת בדיקות מוגזמת עבור אנשים בריאים לחלוטין.

גורל בדיקת ה-PSA לאחר המלצת המומחים

אם לפני ההמלצות המדוברות, בדיקת PSA בוצעה באופן רוטיני על גברים בני 50 ומעלה, היום הבדיקה תתבצע אך ורק אם אדם מסויים יבקש לבצע אותה, או שלדעת הרופא קיימות סיבות לביצוע הבדיקה.

בעבר, רופאים רבים היו חלוקים בדעותיהם האם לבצע את הבדיקה או לוותר עליה, אך כיום לאחר ההמלצה הרשמית נראה שיותר רופאים יעדיפו לוותר על בדיקת ה-PSA ולהסתפק בבדיקות האחרות לגילוי המוקדם של סרטן הערמונית.

למי כדאי לעבור בדיקת PSA?

לגברים מעל גיל 50 הסובלים מסימפטומים שונים העלולים להעיד על סרטן הערמונית כדאי מאוד לעבור בדיקות סקר לגילוי מוקדם של הסרטן, וביניהן גם בדיקת PSA. בנוסף, לגברים בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית או לגברים שסבלו בעבר מסרטן הערמונית והחלימו, גם כן מומלץ לעבור את בדיקות ה-PSA.

חשוב לזכור שעצות המומחים מדברות על גברים בריאים. במידה שקיימים סימפטומים שעלולים להזכיר את סרטן הערמונית כדאי מאוד לעבור את הבדיקה.

המלצות להימנעות מהבדיקה

בדיקת ה-PSA היא בדיקה פשוטה מאוד שמאפשרת זיהוי די אמין של סרטן הערמונית, אך עם זאת המומחים השונים ממליצים להיזהר ממנה.

לטענת המומחים, למרות שחשוב לאבחן את סרטן הערמונית בשלב מוקדם, אין טעם לגלות את סרטן הערמונית בשלבים מאוד מוקדמים. זאת מפני שקצב הגידול איטי ביותר, ויכולות לעבור שנים רבות עד שיופיעו סימפטומים, אם בכלל.

PSA חיובי בשלב מוקדם כל כך לא בהכרח מעיד על התפתחות אגרסיבית של הגידול או ממאירות. להיפך, הגילוי הזה גורם ללחץ רב אצל האנשים שנבדקו ומוביל לטיפולים קשים ביותר שעלולים לגרום אין אונות ובעיות נוספות, למרות שכלל לא בטוח שהגידול עלול להתפתח ולגרום לסימפטומים.

בנוסף, PSA חיובי מתגלה פעמים רבות כהגדלה שפירה של הערמונית שכלל לא דורשת טיפול, ולכן גברים רבים מטופלים באופן פולשני וקשה ולשווא. זאת בדיוק הסיבה שבגללה רופאים רבים ממליצים שלא לבצע את בדיקת ה-PSA, כיוון שלעתים קרובות תוצאה חיובית גוררת ללא צורך אמיתי טיפול קשה הכולל ניתוח, כימותרפיה והקרנות ועלול להשאיר את המטופלים עם נזק לכל החיים.

למידע נוסף:

ירידה בתמותה מסרטן בישראל

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן