גובה אצל נשים והסיכון לחלות בסרטן

מחקרמזה זמן רב משערים חוקרים כי יש קשר בין גובה לבין סיכון לפתח גידולים ממאירים. אצל אנשים גובהים יותר מופרשים ביתר הורמונים שונים (כמו הורמון גדילה ואינסולין), שלהם השפעות על התחלקות וגדילה של תאים.

ידוע, למשל, שאנשים החולים במחלה הגנטית הנדירה "גמדות על שם לרון" (Laron’s dwarfism) לא סובלים מגידולים ממאירים.

השערה זו טרם זכתה לאישור מבוסס במחקרים אפידמיולוגיים רחבי היקף. מחקרים אלו קשים ויקרים לביצוע, אבל יכולים ללמד הרבה מנגנונים העומדים בבסיסי מחלת הסרטן ועל גורמי סיכון ברי התייחסות.

האם יש קשר בין גובה לסיכון להתפתחות סרטן אצל נשים?

מכיוון שיש גורמים רבים ומגוונים מאוד להתפתחות סרטן אצל נשים, מחקרים שבודקים את הקשר בין גובה לבין הסיכון לסרטן צריכים להתבסס על קבוצה גדולה מאוד של נשים, ולכלול מעקב מדוקדק לאורך זמן רב. מחקרים שונים שפורסמו בעבר כבר הצביעו על קשר אפשרי זה, כמו שתואר לעיל, אך מחקר שמנסה להתגבר על גורמים מבלבלים שונים טרם נערך באופן מסודר.

לאחרונה, פורסם בכתב העת “Cancer Epidemiology” מחקר שניסה לבדוק שאלה זו באופן מבוקר ובכלים סטטיסטיים אמינים ומתקדמים. מחקר אפידמיולוגי זה נערך בארצות הברית, בקרב כ – 144,000 נשים, כחלק ממחקר אפידמיולוגי אחר ארוך טווח, שנקרא "Women's Health Initiative".

עורכי המחקר ניסו לבחון את הקשר בין גובה לבין הסיכון הכולל להתפתחות סרטן בכלל , וסיכון ספציפי לתשעה עשר סוגי סרטן שונים . הנשים שהשתתפו במחקר היו בין הגילאים 50-79.

תקופת המעקב החציונית אחר הנשים הייתה שתים עשרה שנה, וסך הכל אובחנו כ – 21,000 מקרים של סרטן בתקופה זו.

החוקרים ערכו מבחנים סטטיסטיים שנועדו להעריך את העלייה בסיכון לחלות בסרטן לכל עשרה סנטימטרים של גובה שנוסף לאישה.

תוצאות המחקר ומשמעותו

תוצאות המחקר אכן הצביעו על קשר ישר ומובהק סטטיסטית בין גובה ובין סיכון לחלות בסרטן. קשר נמצא בין גובה וסיכון לחלות בסרטן בכלל, וגם בין גובה וסוגי הסרטן הבאים: סרטן בבבלוטת התריס, ברקטום, בכליה, ברחם, במעי הגס, בשד, מאילומה נפוצה ומלנומה.

באופן כללי, נמצא במחקר שעלייה בגובה של 10 סנטימטר משמעה סיכון מוגבר בכ-15% לחלות בסרטן.

סיכון זה נותר זהה גם בתקנון ובהתייחסות לגורמים אחרים המשפיעים על סיכון לסרטן: גזע, עישון, משקל, צריכת אלכוהול, גיל הופעת המחזור, טיפול הורמונלי, לידות, השכלה, ועוד. החוקרים מציינים במיוחד, שבניגוד למצופה מספר רב יותר של גידולים ממאירים נקשרו לגובה מאשר למדד ה- BMI (Body Mass Index), המשקף עודף משקל והשמנה.

אז האם כדאי להיות נמוכים יותר? כדאי לזכור שהסיכון המוגבר לנשים גבוהות איננו גבוה מאוד ביחס לאוכלוסייה, וכרגע אין לו שום משמעות מעשית הנוגעת לאבחון מוקדם או לטיפול שונה.

גובה גבוה קשור לשני מרכיבים  עיקריים: השפעה גנטית והשפעה סביבתית. השפעה סביבתית וחשיפה לחומרים שונים, כמו גם הורמונים המקדמים את הגדילה, יכולים להיות קשורים לסיכון המוגבר שנצפה במחקר. שינויים גנטיים רבים המשפיעים על הגובה חשובים גם הם בהערכת הסיכון.

החוקרים מדגישים, שככל הנראה גובה בפני עצמו איננו גורם סיכון לסרטן, אלא סמן לחשיפה או לשינוי גנטי שמעלה את הסיכון להתפתחות ממאירות. בהתאם לכך, החוקרים מציינים ששיפור בטכניקות של אבחנה גנטית יכול להצביע על שינויים גנטיים נקודתיים הקשורים גם לגובה וגם לסיכון לסרטן.

זיהוי של שינויים גנטיים אלו יכול לקדם את הטיפול בחולי סרטן , בגישה המודרנית של טיפול "תפור" לחולה, המבוסס על "טביעת האצבע" הגנטית הייחודית שלו.>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן