האם יש קשר בין אכילת בשר אדום בגיל צעיר לבין סרטן?

נזקי הבריאות המלווים צריכה מוגזמת של בשר אדום ידועים. תזונה מסוג זה נחשבת למנבאת יותר מחלות לב, עליה בכולסטרול, יתרהאם יש קשר בין צריכת בשר אדום בגיל צעיר לבין סרטן? שומנים בדם, השמנת יתר ועוד. אולם במקביל, מדענים סבורים כי הבשר האדום עלול להיות גורם מרכזי גם בתחלואה של סרטן (ובפרט סרטן השד). מחקר שפורסם לאחרונה ביקש לבדוק בצורה מעמיקה האם קיים קשר בין תחלואת סרטן במבוגרים לבין צריכה של בשר אדום בגילאים צעירים.

האם צריכת בשר אדום טובה לבריאות הצעירים?

מחקר וותיק וידוע לא הצליח להוכיח קשר בין צריכת הבשר בגיל צעיר לבין סרטן השד בנשים. אולם עלתה טענה כי נדרש מחקר נוסף על מנת לאשש או להפריך את ממצאי המחקר הקודם (שלא נמצא מובהק סטטיסטית).

במחקר הראשון, חוקרים אמריקאים ביקשו לענות על השאלה, האם טוב לצעירים לאכול בשר אדום, בהקשר על עליה בתחלואת סרטן בהמשך החיים. על מנת לבדוק האם אכן קיים קשר סטטיסטי, נערך מחקר ובו השתתפו מעל מאה אלף נשים. המדובר באחיות בגילאי העשרים עד הארבעים לחיים. משך המחקר היה 12 שנים ומטרתו לבדוק עד כמה (אם בכלל) עולה הסיכון לסרטן השד בעקבות צריכת בשר אדום.

במחקר המאוחר יותר, שהושלם לאחר עשרים שנים נוספות של איסוף נתונים, הוחלט להתייחס לגורמים רבים נוספים. כלומר, מלבד צריכת בשר אדום בגילאים הצעירים, נבדקו במפורט הרגלי תזונה נוספים. כמו כן, נבדק עד כמה הבשר שנצרך עבר תהליכי עיבוד, עד כמה השפיעו מזונות אחרים הנחשבים לבריאים (כגון פירות וירקות, צריכת חלבונים ועוד), על הסיכוי לסרטן.

כיצד מגדירים צריכה מוגברת של בשר אדום?

מומחי תזונה לרוב אינם שוללים בשר אדום ואינם ממליצים להימנע ממנו לחלוטין. מקובל כי 300 – 600 גרם לשבוע נחשבים לכמות סבירה. בעת תכנון המחקר, התלבטו החוקרים כיצד ניתן להגדיר צריכת יתר של בשר אדום. הוחלט להגדיר מנה כבשר במשקל כל כ-80 גרם לערך, כאשר עד מנה וחצי לשבוע תיחשב לכמות קטנה. בקצה השני, אם קיימת תזונה הכוללת כ-10 מנות לשבוע, אז מדובר בתזונה עתירת בשר אדום.

יותר בשר אדום = יותר סיכון

איסוף שקדני של נתונים, לאורך כשני עשורים גילה את הממצאים הבאים. בקרב הנשים שצרכו את הכמות הגבוהה של הבשר, נרשם סיכון של כ-20 אחוזים לחלות בסרטן השד לעומת הימנעות או צריכה של מנות בשר קטנות בשבוע. נמצא כי ככל שצריכת הבשר האדום הייתה גבוהה יותר, נרשמה עליה מסוימת בסיכון לחלות ונשים שהחליפו את הבשר האדום בבשר רזה (כגון עוף) חלו פחות. נמצא כי שינוי דומה נרשם גם בקרב הנבדקות הקטינו את צריכת הבשר ועברו לצריכת חלבונים מן הצומח. הייתה השפעה מסוימת על הגיל שבו השתנתה התזונה, אולם גם שינויים בגיל מבוגר למדי נשאו עימם תועלת משמעותית. בין 15 ל-20 אחוז ויותר קיטון בסיכון לחלות.

מדוע בשר אדום בעצם נחשב לאחד ממחוללי סרטן?

חשוב לציין כי גורמים רבים נוספים, מלבד תזונה, עשויים לחולל תהליכים סרטניים בגוף וסרטן השד בפרט. אולם על פי ממצאים סטטיסטיים, אכן יש קשר בין צריכת יתר של הבשר האדום לבין סרטן. חלק מהחוקרים כיום מעריכים שמולקולות מסוימות המצויות אך ורק בבשר אדום מעוררות תהליכי דלקתיים בגוף. הדבר נובע מכך שהגוף רואה בהם גורם זר ושולח את מערכת החיסון להיכנס לפעולה. עם הזמן, התהליכים הללו, כאשר הם מתרחשים באופן עקבי, עלולים ליצור תאי סרטן במעי, בערמונית, בריאות וכאמור, גם בשד. תזונה בריאה, בהחלט משפיעה.

מקורות:
https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=8722

>

האם יש קשר בין צריכת בשר אדום בגיל צעיר לבין סרטן?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן