בנק להקפאת רקמות מח העצם עשוי יהיה לפתח טיפולים חדשניים לסרטן

בנק רקמות מח עצם
בנק רקמות מח עצם יסייע לפתח טיפולים בסרטן

רבים המחקרים אשר תרים אחר פתרונות מסוגים שונים למחלות הסרטן. מספר גדול של מחקרים אלה מנסה לחפש את הפתרונות בתחום הגנטי והמולקולרי, אשר יוכל להתאים לאדם החולה באופן ספציפי. המטרה היא לנסות להבין את הגנטיקה של הגידול הספציפי (ולאו דווקא את האיבר בו הוא נמצא), ולהתאים לו את צורת התקיפה אשר תהיה היעילה ביותר להשמדתו מחד, ולא תפגע בשאר איברי הגוף מאידך.

למרות שטיפולים גנטיים עדיין אינם כה שכיחים, כבר ישנה מודעות בקרב האונקולוגים המטפלים, כי סוג הטיפול צריך להתאים לרמה הגנטית של הגידול.

כך נשים בעלות מוטציה בגן HER-2, למשל יקבלו את התרופה הרצפטין, ולא תרופות אחרות, וחולי מעי גס ללא מוטציה גנטית ב K-RAS יטופלו בארביטוקס וכו'. לאחר מחקר רב לאומי (בהשתתפות שיבא ושלושה מרכזים נוספים באירופה), אשר טיפל במגוון פרוטוקולים באנשים בעלי מוטציות גנטיות שונות, מסקנת החוקרים הייתה כי יש לזנוח את הגישה הישנה האומרת כי יש לטפל על פי האיבר, ולהכיל שיטה חדשנית יותר.

השימוש ברקמות מח עצם

בכדי להתאים את התרופות המתאימות למוטציות הגנטיות, על החוקרים להבין את המוטציות ולגלות אותן. ברוב מחלות הסרטן, כאשר הגידולים הינם מוצקים (כמו שד, או מעי), נלקחות דגימות מהגידול עצמו, אשר יכולים לשמש לבירור, בחינה והתאמת טיפולים.

דגימות אלו מוקפאות לבירורים עתידיים. במקרה של מיאלומה (סרטן מח עצם), אין אפשרות פשוטה להוציא את המקור הממאיר. הבעיה היא כי בין התאים הבריאים נמצאים גם התאים החולים, וההפרדה אינה קלה לביצוע. ההפרדה, במקרה זה מתאפשרת רק הודות למכשור מסוים.

בעקבות רכישת המכונות על ידי מרכז רפואי שיבא, הוחלט להקים בנק רקמות מח עצם. הרקמות נשמרות בהקפאה עמוקה של 80- מעלות צלזיוס. והמטרה היא שייעשו בהן שימוש למטרות עתידיות פוטנציאליות, הן לשם מחקר והן לשם פיתוח טיפולים ספציפיים, על פי סוגי המוטציות הגנטיות הקיימות.

טיפול גנטי גם בסוג סרטן זה, עשוי לסייע לחולים רבים ולשפר באופן משמעותי את איכות חייהם. ההיגיון העומד מאחורי פיתוח תרופות ביולוגיות עבור מילאומה, נעוץ בעובדה כי רבים מהחוקרים סבור כי למחלה זו יש בסיס גנטי, כך שאשכנזים למשל, חולים יותר מספרדים. ושכיחות המחלה יורדת בקרב הדור השלישי של הישראלים. סברה זו עומדת בניגוד לעבר אשר שייכו סוג סרטן זה לתנאים סביבתיים בלבד.

הטיפולים המשמשים כיום למיאלומה

כיום, לא מוצעים לחולי מיאלומה טיפולים גנטיים. מטרת בנק הרקמות הוא להוציא רקמות חולות לצורכי מחקר בכדי לבדוק את אותן רקמות חולות שהוצאו, ולהתאים להן טיפול יעיל אשר יוכל לרפא את הרקמה, ללא צורך בהוצאת רקמה נוספת מהמטופלים.

חולים אשר הסכימו להוצאה זו, לשם שימוש עתידי והקפאתם בבנק הרקמות, יקבלו סריקה גנטית אישית, אשר עלותה האמיתית היא יקרה מאד ומגיעה עד אלפי שקלים. הגן אשר נמצא עד היום אצל 5% עד 10% מהחולים הינו מוטציה ב-BRAF.

התרופות הקיימות כיום לטיפול בסוג סרטן זה מתבססות על כימותרפיה במינון גבוה (הוצאת תאי הגזע, טיפול בכימותרפיה, והחזרת התאים בעירוי), וקרינה מקומית.

במקרים רבים, התרופות נמצאות לא יעילות והחולה חייב לעבור השתלת מח עצם ממקור עצמי או אחר. להשתלה זו השלכות רבות, תופעות לוואי, משך החלמה איטי וסיכונים רבים בהווה ובעתיד, אשר נובעים מחוסר קליטה של השתל. מטרת התרופות הביולוגיות היא להאריך את משך הריפוי וזמן הרמיסיה (זמן ההפוגה), משנים ספורות ל-10 שנים ויותר.

>

האם יש קשר בין סרטן הערמונית וסרטן השד לבין הרגלי אכילה ושינה?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן