למה בני 14 יאלצו לעשות חיסון נגד סרטן הרחם?

רופאההחלטה של משרד הבריאות לפיה יש להתחיל לחסן את תלמידי כיתות ח' נגד וירוס הפפילומה האנושי החל מהשנה הבאה הותירה הורים רבים בבלבול רב. יש לציין כי ההחלטה התקבלה שנה וחצי בלבד לאחר שהחליטו להכניס את החיסון נגד הנגיף לשגרת החיסונים לבנות. במאמר שלפניכם ננסה לענות על מספר שאלות נפוצות הקשורות לנושא, על מנת לפזר את מסך הערפל.

מה זה בעצם נגיף הפפילומה האנושי על קצה המזלג?

נגיף הפפילומה האנושי הוא נגיף המשתייך למשפחת נגיפים המונה יותר ממאה זנים שונים, המסוגלים לגרום להתפתחות של סרטן צוואר הרחם ולסוגים אחרים של גידולים סרטניים. הנגיף יכול לעבור מגבר לאישה במהלך חדירה נרתיקית.

האם החיסון נגד הנגיף יעיל?

החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי נחשב ליעיל מאוד. לפי הנתונים שפורסמו על ידי ה- CDC (המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית), החיסון גרם לירידה בשיעור של חמישים אחוז במספר הנדבקות בין השנים 2006-2010. יש לציין כי אמנם הנגיף מוזכר בדרך כלל בנשימה אחת עם סרטן צוואר הרחם, אבל הוא מעורב בסוגים נוספים של גידולים סרטניים.

כך לדוגמה הנגיף מעורב בתשעים אחוז ממקרי סרטן הרקטום, בארבעים אחוז ממקרי סרטן הנרתיק והפות, בארבעים אחוז ממקרי סרטן הפין, בשניים עשר אחוז ממקרי סרטן ראש-צוואר באופן כללי ובשלושה אחוז ממקרי סרטן חלל הפה והגרון באופן ספציפי. לפי המחקרים שבוצעו בנושא זה נמצא כי החיסון יעיל מאוד גם נגד מחלות אלה.

כיצד החיסון ניתן?

ישראל היא רק אחת מ- 127 מדינות בכל רחבי העולם בהן ניתן כיום החיסון. החיסון ניתן בסדרה המורכבת משלוש זריקות, הניתנות לאורך חצי שנה. ישנם שני סוגים של חיסונים נגד נגיף הפפילומה האנושי: סרוויקס וגרדסיל כשכל אחד מספק הגנה מפני זנים אחרים של הנגיף.

החיסון שנקרא גרדסיל מספק הגנה מפני ארבעה זנים שונים של הנגיף: הגנה של 70% מפני זן 16 וזן 18 והגנה של תשעים אחוז מפני זן 6 וזן 11. הנגיף שנקרא סרוויקס מספק הגנה מפני הזנים 16 ו- 18 בלבד.

על מנת שלגוף יהיה מספיק זמן בשביל לפתח את הנוגדנים נגד הנגיף, יש לבצע את החיסונים לפני שהמתחסן החל לקיים יחסי מין באופן קבוע. ההגנה הטובה ביותר מתקבלת רק לאחר ששלושת המנות התקבלו. המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית ממליץ להתחיל לתת את המנה הראשונה של החיסון כבר בגיל אחת עשרה עד שתיים עשרה, אך בישראל כפי שציינו, המנה הראשונה ניתנת בכיתה ח'.

האם מדובר בחיסון מסוכן?

לפני כשנה וחצי קמה סערה גדולה בנוגע לרמת הבטיחות של החיסון, זמן קצר מאוד לאחר שנכנס לסל התרופות בישראל. הסערה התעוררה בעקבות פרסומים שדיווחו על כך שישנן מספר תופעות לוואי חמורות שעשויות להתעורר בבנות שקיבלו את החיסון. כיום כבר ידוע כי הפרסומים התייחסו סך הכול לתשעה מקרים בהם נערות סבלו מזאבת אדמנתית מערכתית או כשל שחלתי לאחר שקיבלו את החיסון.

הנערות שלקו בזאבת אדמנתית מערכתית הגיעו ממשפחות עם סיפור משפחתי של מחלות אוטואימוניות ולפיכך לא ניתן לקבוע בוודאות כי החיסון גרם להתפרצות המחלה. חשוב להבין כי מדי שנה הולכות לעולמן אלפי נשים כתוצאה מסרטן צוואר הרחם ושבישראל מאובחנות מדי שנה כ-180 חולות חדשות.

האם את החיסון צריכים לקבל רק נערים ונערות?

לפי ההמלצות של ה- CDC לא רק נערים ונערות צריכים לקבל את החיסון אלא גם גברים צעירים ונשים צעירות שלא קיבלו את החיסון בבית הספר. מומלץ שגברים יתחסנו עד גיל 21 ושנשים יתחסנו עד גיל 26 לכל המאוחר. כמו כן לפי ההמלצות של ה- CDC, גברים הסובלים ממחלת האיידס, גברים בעלי מערכת חיסונית חלשה או מדוכאת וגברים המקיימים יחסי מין עם גברים אחרים, יכולים לקבל את החיסון בדומה לנשים, עד גיל 26.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן