כך תבדקו שומות לסרטן העור

בדיקת שומה לסרטן העורסרטן העור הוא מחלה הדורשת גישה פרואקטיבית ופיקוח על שומות מסוכנות, העשויות להיות קשורות למחלה. זה נכון במיוחד אם קיימת היסטוריה משפחתית של סרטן העור הקשור לשומות.

בנוסף להגבלת החשיפה לאור השמש ושימוש במסנני קרינה, בדיקת השומות יכולה לסייע בגילוי מוקדם של מלנומה, הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור, וטיפול מוקדם.

שומות הקשורות לסרטן העור

אם התפתחו שומות חדשות, או שלקרוב משפחה יש היסטוריה של מלנומה, מומלץ לקבל חוות דעת רפואית אונקולוגית. רוב השומות הן שפירות, כלומר אינן סרטניות. שומות אשר מהוות מקור לדאגה רפואית משמעותית יותר, כוללות שומות שנראות חריגות מהשומות האחרות הקיימות על הגוף, או שומות המופיעות לראשונה בבגרות.

עם ההבחנה בשינויים בגוון השומה או המראה שלה, יש להתייעץ עם רופא עור ולעבור אבחון. יש לבדוק גם שומות מדממות, מטפטפות, מגרדות או מלווות בקשקשים, רכות או כואבות.

מה צריך לחפש כשבודקים שומות?

יש לבדוק את העור מול המראה, ולבדוק היטב אזורים בעור הנחשפים בתדירות גבוהה לשמש, כגון הידיים, הזרועות, החזה והראש.

בדיקת שומות היא איתור סימנים חשובים של שומות שעלולות להיות קשורות לסרטן העור. אם השומה מציגה את כל הסימנים המפורטים הבאים, יש לבדוק אותה מיד אצל רופא עור.

אסימטריה – מחצית השומה אינה תואמת את החצי השני.

קצוות או גבולות – קצוות השומה נראים מרופטים, מטושטשים ולא סדירים.

גוון  – לשומה יש גוונים שונים או גווני חום, שחור, כחול, לבן או אדום.

קוטר – השומה גדולה מנקודה קטנה.

התפתחות – השומה נראית שונה משומות אחרות מבחינת השינוי בגודל, בגוון ובצורה.

מלנומה עשויה להיות קטנה או לא להתאים למאפיינים אחרים

יש להקפיד לחשוד תמיד בשומה חדשה. אם מבחינים בה, יש להתייעץ בהקדם האפשרי עם דרמטולוג. הוא יבדוק את השומה וייקח ביופסיה של העור, אם קיים צורך. אם התפתח סרטן העור, ביופסיה יכולה להצביע על העומק בו הוא חדר לעור.

רופא העור זקוק למידע זה על מנת להחליט כיצד לטפל בשומה. המיקום הנפוץ ביותר למלנומה אצל גברים הוא הגב. בקרב נשים, מלנומה מתרחשת על הרגל התחתונה.

טיפים אותם יש להביא בחשבון בבדיקות סרטן העור

יש לזכור אתך הטיפים הבאים במהלך בדיקת השומות לסרטן העור:

שימוש במראה באורך מלא

מתחילים את הבדיקה מהראש וממשיכים לאורך הגוף, תוך בחינת כל האזורים בגוף, כולל החזית, הגב והצדדים של כל אזור, כולל הציפורניים. בנוסף, יש לבדוק אזורים "מוסתרים": בין האצבעות והבהונות, המפשעה, כפות הרגליים, ומאחורי הברכיים.

יש לזכור לבדוק היטב את הקרקפת והצוואר לאיתור שומות. יש להשתמש במראת כף יד או לבקש מבן משפחה שיסייע לבדיקת אזורים אלו.

מעקב אחר כל השומות על הגוף והמראה שלהן – יש לצלם תמונה ולתעד אותה כדי לסייע במעקב אחר השומות. בשיטה זו, ניתן להבחין אם השומות משתנות. אם הן משתנות בכל צורה שהיא, מבחינת הגוון, הצורה, הגודל, הגבול או המראה הכללי שלהן, או שהן מציגות תכונות אחרות, יש להתייעץ עם הרופא. בנוסף, אם מופיעות שומות חדשות או שומות שנראות חשודות, יש לבדוק אותן אצל רופא העור.

>

בדיקת שומה לסרטן העור

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן