האם בדיקת ממוגרפיה מסוכנת?

האם בדקת ממוגרפיה מסוכנת?
האם בדקת ממוגרפיה מסוכנת?

כאשר שואלים נשים מהו לדעתן הרוצח מספר אחד במחלות נשים, הנטייה היא לתשובה האוטומטית: מחלות לב, למרות שהן יודעות היטב כי התשובה היא סרטן השד.

מסקנה זו נדונה בהרחבה ב-New England Journal of Medicine, לאחר מחקר ארוך טווח שבוצע ופורסם בפברואר 2014 במגזין המקוון של British Medical Journal, לאחר שמועות על סברה חדשה מבוססת מחקרים לכאורה, לפיה בדיקת ממוגרפיה היא חסרת תועלת.

החוקרים בחנו את הפרשנות ומצאו כי טבע האדם הוא לבסס פחד אינסטינקטיבי, חסר עובדות, מדברים שהוא רגיל לפחד מהם. נכון הוא כי מחלות לב הורגות יתר נשים מאשר כל סוגי הסרטן גם יחד, אך עדיין נראה כי סרטן השד מפחיד יותר נשים.

אמונות חסרות בסיס

מחקרים מראים כי נשים מפריזות בגסות בהערכת הסיכון שלהן לפתח סרטן שד ולמות ממנו, ללא ממצאים עובדתיים המבוססים על בדיקות שעברו.

מחקר אחד שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן מצא כי נשים בגילאי ארבעים, מעריכות כי הן בעלות סיכון למות מסרטן השד בעשור הבא. החוקרים סבורים כי יש להטיל חלק מהאשמה על אמצעי התקשורת.

העובדות הנכונות הן כי פחות משבעה אחוזים ממקרי סרטן השד המאובחנים בקרב נשים מתחת לגיל ארבעים. אך כאשר המחלה פוגעת בנשים צעירות יותר, היא נוטה להיות אגרסיבית יותר ולהגיב פחות לטיפול מאשר בקרב נשים מבוגרות.

ממוגרפיה מצילה חיים

אנשי המדע, אנשי הרפואה והמחקר מחזיקים בסברה משותפת וחד משמעית: כל סרטן יכול להירפא, אם רק מגלים אותו בזמן. אלא שקיימת רק בעיה אחת: סרטן השד אינו מחלה אחת, והחוקרים הגיעו להבנה כי לא כל תא סרטן שד נועד לאיים על זני תאים חדשים.

רק כאשר הוא מתפשט לחלקים אחרים של הגוף, בתהליך הקרוי גרורה, הוא הופך להיות קטלני. היום כבר ברור כי לא כל סרטן שד נועד בהכרח להתפשט, ואם מזהים אותו מוקדם, ניתן להציל חיים.

המחקר שפורסם ב-British Medical Journal, מוסיף מסה גדולה של ראיות לערימת ראיות קיימת וגדולה דיה המצביעה על כך כי רוב התועלת בבדיקת ממוגרפיה היא הבראת נשים והצלתן מסרטן, וכי עולם הרפואה אסיר תודה לקיומה של בדיקה זו.

המחקר עקב אחר כמעט תשעים אלף נשים, במשך מספר עשורים, וגילה כי הנשים שעברו בדיקת ממוגרפיה, היו בעלות פחות סיכוי למות מסרטן השד, בהשוואה לנשים שדילגו על הבדיקות. אלא שהבעיה היא כי עדיין לא ניתן לא ניתן לקבוע אלו סוגי סרטן עלולים להרוג, ולכן, ברגע שסרטן מתגלה, יש להניח, כנקודת מוצא, כי הוא מהסוג הגרוע ביותר.

החוקרים חישבו ומצאו כי אחת מכל חמש בדיקות ממוגרפיה, מייצגות סרטן, אך הבדיקה אינה מגלה את הסכנות הטמונות בו. המקרים שנמצאו לא היו זקוקים לטיפול, והנשים שקיבלו אבחנות אלו עברו טיפולים שלא לצורך, אשר עלולים היו לפגוע בליבן, להאיץ סרטן רירית הרחם, או לגרום לכאב ונפיחות לטווח ארוך.

ועדיין סבורים החוקרים כי השיעור האמיתי של הסכנות הוא כמעט בוודאות גבוה יותר, היות והבדיקה אינה כוללת קרצינומה, אשר מהווה אחד מכול ארבע סוגי סרטן שד שזוהו באמצעות הקרנה.

מומחים מתלבטים כיום אם להסיר את המילה קרצינומה ממצב זה, כפי שבוצע לנגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם. מסקנת החוקרים היא כי די בהזכרת המילה 'סרטן' על מנת לעודד חולים לבחור בטיפול אגרסיבי יותר.

מסקנות לעתיד

זה הזמן לקדם את היעדים ולבדוק את העובדות לאשורן, למרות הסיפורים המבריקים במגזיני נשים, וההסברים המקיפים בחוברות מודעות לסרטן השד, ולתמוך בממוגרפיה. מטרת ההסברה, כפי שהיא מוצגת כיום בתקשורת, לוקה בחסר. ביקורת החוקרים מתמקדת במספר סוגי הסרטן המזוהה, אך יש להיות מכוונים להצלת חיים, ולא ליצור חולי סרטן רבים ככל הניתן.

אף אישה אינה מעוניינת להיות מאובחנת עם סרטן, והאבחון נועד להתייחס למחלה באופן שמונע תחלואה ומוות. במקום זה, מסתבכים הדברים, היות והטיפול בסרטן גורם לרוב האנשים לחוש רע, ומשבש את חייהם באופן משמעותי.

גילוי מוקדם יחסית מגביר את שיעור הקלת הטיפולים ומונע חודשים ארוכים של טיפולים מסובכים. יש להבין כי הטיפולים לגמרי שווים את הסבל הכרוך בהם, אם הם יכולים למנוע מוות. אך אם הם מכוונים לריפוי סרטן, שממילא אינו מתעתד להיות קטלני לעולם, אז האבחון המוקדם בעצם הופך אדם בריא לחולה. החוקרים סבורים כי בטוח לומר כי זוהי אינה מטרתו של אף אדם. נראה כי טיפולים ומודעות לסרטן השד יצרו שיפורים מיידיים, ואלו ההישגים אותם יש לחגוג.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן