למה ישראלים לא עוברים בדיקות סקר לאבחון סרטן?

בדיקות סקרלפי הנתונים שנאספו לצורך מחקר ישראלי חדש, נראה כי פחות משליש מהציבור הישראלי עורכים בדיקות לאבחון של מחלת הסרטן. מדובר על נתון מצער ביותר שכן כיום ידוע כי אבחון מוקדם של מחלת הסרטן מקושר עם הגדלת סיכויי ההחלמה.

הגילוי המוקדם תלוי במתן תשומת לב לסימפטומים של סוגי הגידולים הסרטניים השונים ובפנייה לביצוע בדיקות סקר.

הגילוי המוקדם רלוונטי במיוחד עבור סוגי גידולים המתפתחים בקצב איטי יחסית כשבין היתר מדובר על סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן צוואר הרחם, סרטן העור וסרטן הערמונית.

סימני האזהרה שצריכים להדליק נורה אדומה

ישנו מגוון רחב של סימני אזהרה המחייבים פנייה לבדיקת אבחון. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • תחושה של חסימה באיברי גוף שונים.
  • צרידות כרונית.
  • שיעול טורדני וכרוני או שיעול דמי.
  • עצירות כרונית או הפרעה קבועה מסוג כלשהו במערכת העיכול.
  • דימום חריג במקום מסוים בגוף כשבין היתר מדובר על פי הטבעת, חלל הפה ועוד. גם הופעה של דם בשתן או הופעה של דם בצואה מחייבת בירור רפואי.
  • פצעים שלא נרפאים לרבות פצעים קטנים יכולים בהחלט להוות עדות להתפתחות של גידול סרטני.
  • הופעה של בליטות או גושים באזורי גוף שונים לרבות הצוואר, השד, איברי המין ועוד.

התסמינים המערכתיים

בנוסף לכל התסמינים המקומיים והממוקדים יחסית שהוזכרו לעיל, חשוב להזכיר כי ישנו מגוון רחב של תסמינים מערכתיים שעלולים להעיד במקרים מסוימים על קיומו של גידול סרטני. בין היתר מדובר על אובדן משקל לא רצוני, הזעות לילה, עייפות כרונית וחולשה, כאבים על רקע לא מוסבר, חום גבוה שאינו מוקל ועוד.

חשוב מאוד לזכור כי מדובר על תסמינים שיכולים להתאים גם למחלות אחרות ולמצבים רפואיים אחרים וכי לא כול מקרה של אובדן משקל לא רצוני בהכרח מהווה עדות להתפתחות של גידול סרטני.

עם זאת, בכול מקרה שבו מתפתח אחד מהתסמינים שהוזכרו לעיל, ישנה חשיבות עליונה לגשת לאבחון רפואי על מנת לשלול או לאבחן מקרה של גידול סרטני.

בדיקות הסקר

בדיקות הסקר הן בדיקות המבוצעות לאנשים בציבור הרחב שאינם סימפטומטיים אך שנמצאים בסיכון לחלות בסוגי סרטן מסוימים. המטרה של הבדיקות השונות היא לאבחן את הגידולים הסרטניים בשלב מוקדם ככול האפשר ואפילו עוד לפני שהחלו לבוא לידי ביטוי בתסמינים האופייניים. הבדיקות המוצעות כיום לסובלים מגורמי סיכון הן בדיקות שהיעילות שלהן הוכחה במחקרים קליניים, כל עוד היא עולה על הסיבוכים האפשריים.

להלן מספר דוגמאות לבדיקות סקר שיש לבצע בהתאם לסוג הסרטן:

  • סרטן השד – מגיל עשרים מומלץ לגשת לבדיקת מישוש אצל כירורג שד כל חצי שנה-שנה ומגיל ארבעים מומלץ לגשת לבדיקת רופא כל חצי שנה, או לפי מה שהרופא ימליץ בהתאם להיסטוריה המשפחתית. בדיקת ממוגרפיה לאבחון סרטן השד מומלצת עבור נשים מעל גיל חמישים אחת לשנתיים. כמו כן יש לבצע בדיקות עצמיות באופן שוטף ותדיר ולדווח לרופא על כול שינוי ולו הקל שבקלים בשד.
  • סרטן המעי הגס – מגיל חמישים מומלץ לבצע בדיקת קולונוסקופיה אחת לעשר שנים ובדיקה לאבחון דם סמוי בצואה אחת לשנה. ההמלצות תקפות עבור גברים נשים כאחד.
  • סרטן צוואר הרחם – בדיקת פאפ מומלצת לביצוע עבור כול אישה החל מהשלב שבו עברו שלוש שנים מהיום בו החלה לקיים יחסי מין ועד גיל שבעים, אלא אם כן התגלו ממצאים לא תקינים בבדיקות קודמות במהלך העשור האחרון. את הבדיקה יש להתחיל לבצע באופן קבוע אחת לשלוש שנים ולהתחיל לעבור את הבדיקה לא יאוחר מגיל עשרים ואחת. במידה ושלושת התוצאות האחרונות היו תקינות, ניתן החל מגיל שלושים לבצע את הבדיקה אחת לשלוש שנים בלבד.

הגיע הזמן להעלות את המודעות הציבורית

אבחון מוקדם של גידול סרטני משפר במידה משמעותית את סיכויי ההחלמה מהמחלה ומפחית במידה משמעותית את מידת האגרסיביות של הטיפולים האונקולוגיים. שילוב בין תשומת לב לתסמינים החשודים לבין פנייה לביצוע בדיקות סקר מביא לשיפור הסיכויים לאבחון מוקדם של מחלת הסרטן. זה הזמן להעלות את המודעות הציבורית לנושא זה.

אנחנו ממליצים לכול אחד ואחת מכם להכיר את התסמינים החשודים שיכולים להוות עדות להתפתחות של גידול סרטני וללמוד עוד על בדיקות הסקר השונות שמדי שנה מצילות חיים רבים כול כך.

>

נשים? אלו סוגי הסרטן המסוכנים ביותר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן