בדיקות סקר לאבחון סרטן ריאות

סרטן הריאות נחשב לאבחנה נדירה בתחילת המאה הקודמת ומאז שכיחותו עולה וגוברת. ברמה העולמית שיעור ההימצאות של סרטן הריאות היא משנית אך ורק לזו של סרטן הערמונית בגברים וסרטן שד בנשים.

כבר בסוף המאה הקודמת סרטן הריאות הפך לסיבת המוות המובילה לתמותה הניתנת למניעה בארצות הברית, ולאחרונה הוא אף עלה על מחלות הלב כגורם המוות הראשי לתמותה הקשורה לעישון.

אחד המאפיינים העיקריים של סרטן הריאות הוא התפתחות איטית, אשר במרבית המקרים אינה באה לידי ביטוי בצורה קלינית עד לשלבים מתקדמים של המחלה. החולה בסרטן הריאות, אם כן, יפנה או תפנה לסיוע רפואי רק כאשר יחלו להופיע סימנים כמו שיעול דמי ומצוקה נשימתית.

כאמור, ביטויים של מחלה מתקדמת שטומנת בחובה שיעורי תמותה גבוהים עם יכולות התערבות טיפוליות מצומצמות ביותר. נתון מעניין הוא ששיעורי השרידות של סרטן הריאות לא השתנו בשלושת העשורים האחרונים, חרף ההתפתחויות הטיפוליות, והם עומדים על פחות מ – 20% לחמש שנים מרגע האבחון. שיעורים אלו עולים משמעותית במקרים בהם הסרטן מאובחן בשלבי התפתחות ראשוניים יותר.

אבחון סרטן ריאות

סרטן הריאות הוא לרוב קשה מאוד לגילוי מוקדם, ולכן אין כיום המלצה גורפת לבדיקות סקר תקופתיות לאבחונו – גם למטופלים שלהם גורמי סיכון משמעותיים ובניגוד לסוגי סרטן אחרים כגון סרטן השד וסרטן המעי הגס. הנתונים הללו כולם מדגימים את הצורך בבדיקה מומלצת לאיתור מוקדם המחלה בשלביה הראשונים ומעלים שאלות אודות יעילות השימוש בבדיקות הקיימות.

כיום, ניתן לצלם את בית החזה באמצעות בדיקת CT בקרינה נמוכה לביצוע האבחנה. בבדיקה זו, הנמשכת שניות ספורות בית החזה מצולם ברמות שונות כך שניתן לאתר מסות שונות המופיעות באזור החשיפה.

לגידולים סרטניים יש מאפיינים מסוימים המעלים את הסבירות להיותם ממאירים, אולם במקרים רבים יבוצעו בדיקות מעמיקות יותר לאפיונם לצורך המשך הטיפול או המעקב אחריהם.

במחקר הגדול מסוגו שפורסם באוגוסט האחרון, בוצע מעקב בקרב 50 אלף מעשנים, עם היסטוריה של לפחות 30 שנות חפיסה. שנת חפיסה שווה למכפלת מספר חפיסות הסיגריות שעושנו בממוצע ביממה במספר שנות העישון. מספר שנות חפיסה גבוה הוא גורם סיכון משמעותי להתפתחות סרטן ריאות, כמו גם למחלות לב וריאה נוספות. החוקרים חילקו את משתתפי המחקר לשתי קבוצות –

  • קבוצת הביקורת אשר עברה בדיקות סקריה באמצעות צילומי רנטגן של בית החזה
  • קבוצת מחקר אשר נסקרה על ידי בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) בקרינה נמוכה.

מהלך המחקר

כל אחד מהנבדקים בקבוצות השונות ערך את הבדיקה אחת לשנה, במשך שלוש שנים ברציפות. בקרב קבוצת המחקר הגידולים אובחנו בשלב התפתחות מוקדם יותר, בהשוואה לקבוצה שעברה צילומי רנטגן תקופתיים בלבד.

הנתון המשמעותי ביותר היה הפחתה של 20% בשיעור התמותה בקרב קבוצת המחקר שנסקרה באמצעות CT. החשיבות של נתון זה הייתה כה גבוהה עד שהיא הביאה להפסקת המחקר לפני המועד המתוכנן.

מנגד, על אף הנתונים החותכים, הנבדקים בקבוצת המחקר עברו הרבה יותר בדיקות פולשניות מיותרות כנגזרת מפרשנות שגויה רבה יותר של הממצאים המחשידים.

מסקנות ותוצאות המחקר

בדיקות חודרניות נושאות בקרבן פגיעה באורח החיים וסיכון לסיבוכים מסכני חיים. המשמעויות של בדיקות כאלו לכלל האוכלוסייה, כאשר הן מתבצעות שלא לצורך הן ברמה האתית והן ברמה הכלכלית ניהולית של מערכת בריאות מתוקנת.

המסקנה העיקרית של כלל הנתונים הם שכרגע לא קיימת בדיקת סקר אידיאלית מומלצת לאבחון מוקדם של סרטן הריאות. הדרך היעילה ביותר להפחתת הסיכון בהתפתחות המחלה הייתה ונותרה הימנעות מעישון.

ראו גם:

האם קיים קשר בין צריכת בשר אדום בגיל צעיר לבין סרטן? מחקר בדק

רשלנות רפואית באבחון סרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן