התאמת טיפול לחולי סרטן על ידי בדיקה חדשנית

סרטןמחלת הסרטן הופכת לצערנו לנפוצה יותר ויותר ככל שהשנים עוברות. השילוב של חשיפה לכימיקלים רבים, יחד עם ניהול אורח חיים מערבי רווי בתזונה לא נכונה ורביצה על הספה כפעילות ספורטיבית עיקרית, גורם לנו להיות חשופים לחומרים רבים שמעודדים התפתחות של גידולים סרטניים, ובמקביל מחלישים את יכולת הגוף שלנו לעשות משהו בנדון.

יחד עם זאת, ככל שהשנים חולפות ההבנה שלנו בנוגע לסרטן, מנגנוני ההתפתחות שלו וההרכב המולקולארי שלו הולכת וגדלה.

אם בעבר קטלגנו את סוגי הסרטן על-פי האיבר בו הם פגעו ועל פי המראה של התאים בהסתכלות תחת מיקרוסקופ, כמו למשל: סרטן ריאות, סרטן מעי גס, סרטן כבד וכו', הרי שהיום, אנו יודעים למפות את המידע הגנטי של תאי הסרטן, ובכך למעשה הסתבר לנו שתחת כל סוג ראשי של סרטן, יש למעשי תתי סוגים שהם סרטים שונים בפני עצמם.

בכדי לייעל את הטיפול, הוחל מחקר נמרץ בחיפוש אחר טיפולים ממוקדים יותר למוטציות שגורמות לכל אחד מסוגי ותתי הסוגים של הסרטן.

מחקרים אלו הביאו לשימוש את התרופות הביולוגיות כמו הרצפטין, ארביטוקס ועוד שעזרו לייעל בצורה משמעותית את המאבק בסרטן והבאה של החולים להחלמה או נסיגה.

בדיקה חדשנית עזרה לגלות שני סוגים חדשים של סרטן

מחקר שנערך על ידי חוקרים ממכון המחקר Dana-Farber Cancer Institute בשיתוף עם חוקרים ישראלים, ופורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Nature Medicine, מתאר פיתוח של שיטה חדשה שמאפשרת לזהות מהן המוטציות המרכיבות כל גידול, ובנוסף מציעה טיפולים אפשריים לטיפול ספציפי בסוג הגידול שהתגלה.

לצורך המחקר, גייסו החוקרים 24 חולים שידוע כי יש להם סרטן ריאות ועוד 40 חולים שידוע כי סובלים מסרטן המעי הגס.

החוקרים לקחו דגימה מהגידול של כל אחד מהחולים והכניסו אותה למכשיר החדש שפיתחו. המכשיר נקרא CCGT- Comprehensive Cancer Genomics test והוא יודע לרצף את החומר שנמצא בגרעין של תאי הסרטן, ה-DNA, ולזהות איזה מוטציות התרחשו באותו חומר תורשתי וגרמו לכך שהתפתח סרטן.

פרט לכך, המכשיר החדש יודע לתת פלט של הטיפולים היעילים ביותר לסוג הסרטן שהתגלה בהתאם למוטציה שיצרה אותו.

בעקבות המחקר גילו החוקרים שני סוגי מוטציות שלא היו ידועות עד כה: המוטציה KIF5B-RET נתגלתה בקרב חולי סרטן הריאה, ואילו המוטציה C2orf44-ALK התגלתה בקרב חולי סרטן המעי הגס.

המשמעות של גילוי מוטציות אלה היא למעשה שאנחנו יודעים כעת על סוג חדש של סרטן ריאות וסוג חדש של סרטן מעי גס. הבדיקה החדשה הצליחה גם למצוא טיפולים מתאימים באופן ספציפי לגידולים שמקורם באחת משתי מוטציות אלה.

באופן כללי, מקרב כלל חולי סרטן הריאה, הצליחה הבדיקה החדשה למצוא טיפול תרופתי מתאים ל- 72% מהחולים, ומקרב כלל החולים בסרטן המעי הגס הצליחה הבדיקה לאתר טיפול מתאים ב-52.5% מהמקרים. התאמה ספציפית זו של טיפולים צפויה להאריך את חיי החולים ולשפר את איכותם.

העתיד- התאמת טיפולים אישית

הכיוון הכללי אליו צועדת הרפואה המערבית הוא לכיוון של רפואה אישית מותאמת גנטית. השאיפה היא שנדע מהו הרצף הגנומי של כל אדם ואדם, וכך נוכל לדעת מהו הטיפול המיטבי עבורו ועבורו בלבד.

כיום משרד הבריאות מאשר טיפולים מסוימים לסוגים ספציפיים של סרטן. לרוב הטיפולים הם כללים אולם קיימת מגמה של מעבר לשיטה אחרת, בה התרופות שיהיו כלולות בסל התרופות לא יהיו עוד תרופות כלליות, אלא תינתן אפשרות לבחור לכל אחד מהחולים, תרופה שתהייה היעילה ביותר עבורו לאור הסוג הספציפי של סרטן שהוא נושא.

>

סרטן

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן