שימוש באמצעי הדמיה לביצוע ביופסיה

טיפולי הדמיהביופסיה היא נטילתה של דגימת רקמה מאזור חשוד בגוף. לעיתים קרובות, תהליכים פתולוגיים לא ניתנים לזיהוי מדויק באמצעים לא פולשניים. בדיקה גופנית, בדיקות דם, ומאפיינים שונים המופיעים בבדיקות הדמיה (צילומי רנטגן, CT  וכדומה) אינם מאפשרים אבחנה מוחלטת וסופית.

לעיתים, בעיקר במקרה של גידולים ממאירים, גם כאשר נעשתה אבחנה מוחלטת יש צורך בפרטים נוספים אודות הגידול.

בביופסיה נחתכת דגימת רקמה קטנה, ונשלחת לעיבוד במחלקה הפתולוגית בבית החולים. הפתולוג מתבונן ברקמה תחת המיקרוסקופ, ובאמצעות צביעות מיוחדות, שיטות אימונולוגיות מתקדמות, וביוכימיה מולקולרית הוא מזהה את המחלה שגרמה לתהליך, ומאפיין אותה במדויק. הביופסיה חיונית, לכן, גם באבחנה וגם בהחלטה על המשך הטיפול במחלה.

מי מבצע את הביופסיה?

למעשה, כל רופא יכול לקחת ביופסיה. כדי ליטול את הדגימה צריך להכיר את מיקומו של התהליך החשוד, ואת הגישה הנוחה אליו באמצעות מחט.

ניתן להיעזר במחטים בעובי משתנה, כתלות בכמות הרקמה שאותה מתבקשים לקחת. למרות שכל רופא יכול לבצע את הבדיקה, לעיתים קרובות רדיולוגים (רופאים המתמחים בבדיקות הדמיה) נוטלים את הביופסיה.

יכולתם של רופאים אלו להשתמש באמצעי הדמיה ולפענח את התמונות המתקבלות מעמיד אותם בעמדה הטובה ביותר לנטילת ביופסיה באיכות טובה עם נזק מינימלי.

לעיתים קרובות הרופא שנוטל את הביופסיה הוא בעל תת התמחות ברדיולוגיה פולשנית, עם ניסיון ניכר בביצוע פרוצדרות שונות בסיוע אמצעי הדמיה.

לעיתים רחוקות יש צורך בניתוח כדי לקחת דגימות רקמה מאזורים שאינם נגישים בגוף.

כיצד משמשים אמצעי הדמיה שונים לביצוע ביופסיה?

מדוע יש צורך באמצעי הדמיה לביצוע ביופסיה? תהליך נטילת הדגימה כרוך בדקירה של הגוף, כאשר מטרתה של המחט הוא תהליך כלשהו, שלעיתים קרובות לא ניתן לחוש בו במגע בלבד.

אמצעי ההדמיה מספקים את התמונה המאפשרת נטילת דגימה מהמקום הנכון, ללא פספוסים מיותרים.

בנוסף לכך, אמצעי ההדמיה מצמצמים מאוד את הסיכון לפגוע באיברים חיוניים, כלי דם או עצבים בדרך אל מטרתה של הביופסיה.

באילו אמצעי הדמיה ניתן להשתמש עבור ביופסיה?

למעשה, כל אמצעי ההדמיה משמשים, בסיטואציות שונות, לבדיקה. התנאי ההכרחי הראשון נוגע ליכולתו של מכשיר ההדמיה לזהות את התהליך שאותו מבקשים לדגום.

אמצעי הדמיה שונים מזהים תהליכים פתולוגים שונים. לדוגמא – בדיקת על קול (אולטרא-סאונד) היא בדיקה יעילה לרקמות רכות, אך לא מאפשרת זיהוי של תהליכים מעבר לאוויר או עצם, ולכן איננה בדיקה טובה לביופסיה מהריאות, למשל. בדיקת CT, לעומת זאת, מאפשרת מבט טוב על תהליכים המופעים בריאות ובחלל הבטן.

בדרך כלל, כאשר ניתן לבצע ביופסיה באמצעות מכשיר על קול, זה המכשיר המועדף על הרופא המבצע.

היתרונות של ביופסיה באמצעות על קול מרובות – מדובר בבדיקה ללא קרינה, ניידת, זמינה וזולה. ניתן להחזיק את המיתמר של מכשיר הבדיקה ביד אחת, ולדגום את האזור המבוקש ביד השנייה, בזמן אמת.

לעומת זאת, בביופסיה שנערכת תחת מכשירCT  יש צורך בביצוע הדגימה בשלבים – החדרת מחט, הפסקה לצילום לזיהוי מקומה הנוכחי של המחט, המשך ההחדרה בהתאם לתמונה המתקבלת, וחוזר חלילה.

ביופסיה הנעשית תחת מכשירMRI  מסובכת מסיבות נוספות: לא ניתן להכניס חומרים מתכתיים אל מכשיר ה –MRI  (הפועל באמצעות שדות מגנטיים חזקים), ולכן הציוד צריך להיות מותאם במיוחד למטרה זו.

בדיקת MRI  היא בדיקה יקרה ולא זמינה, לפחות לעת עתה, ולכן הביופסיות שנעשות באמצעות מכשיר זה נדירות למדי.

אמצעי הדמיה כדוגמת מכשיר על קול, CT ו –MRI  משפרים מאוד את הדיוק בבדיקת הביופסיה, מקטינים את הסיבוכים שיכולים להופיע בעקבות הבדיקה, ומאפשרים ביצוע פרוצדורה נוחה, אלגנטית, קצרה יותר וטראומטית פחות לחולה – לעיתים קרובות מומלץ לבצע את הביופסיה בסיוע אמצעי הדמיה, ולא באופן "עיוור".

ראו גם:

תחליף אפשרי לביופסיה: על בדיקת הדם שתחסוך את הביופסיה

>

טיפולי הדמיה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן