האם אלכוהול עלול להגביר את הסיכון לסרטן? מסתבר שכן

אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטןאלכוהול הוא המונח הנפוץ ביותר לאתנול או אתיל אלכוהל, חומר כימי שנמצא בבירה, יין ומשקאות חריפים, כמו גם בתרופות מסוימות, מי פה, מוצרים ביתיים ושמנים אתריים, נוזלים ריחניים המורכבים מצמחים. אלכוהול מיוצר באמצעות התססת סוכרים ועמילנים לשמרים.

משקאות חריפים או מזוקקים כגון ג'ין, רום, וודקה, וויסקי, המיוצרים באמצעות זיקוק אלכוהול מדגנים מותססים, פירות או ירקות, מכילים בדרך כלל 35-40% אלכוהול, אך עשויים להכיל תכולה גבוהה יותר.

הראיות המדעיות המוכיחות ששתיית אלכוהול מגבירה את הסיכון לסרטן

בהתבסס על ביקורות נרחבות של מחקרים, קיימת הסכמה מדעית חזקה של קשר בין שתיית אלכוהול ומספר סוגי סרטן. בדו"ח על חומרים מסרטנים, תוכנית הטוקסיקולוגיה הלאומית של משרד החוץ האמריקאי לבריאות ולשירותי אנוש, מפרטת צריכת משקאות אלכוהוליים כגורם מסרטן ידוע.

הראיות המדעיות מראות כי שתייה קבועה ומרובה של אלכוהול, מגבירה לטווח הארוך את הסיכון לפתח סרטן הקשור לאלכוהול. הדפוסים הברורים שהופיעו בין צריכת אלכוהול לבין התפתחות הסוגים הבאים של סרטן כוללים:

סרטן השד

למעלה ממאה מחקרים אפידמיולוגיים בדקו את הקשר בין צריכת אלכוהול לבין הסיכון לחלות בסרטן השד, מצאו סיכון מוגבר באופן עקבי לסרטן השד הקשור לצריכת אלכוהול הולכת וגוברת. ניתוח 53 מחקרים אלו, אשר כללו חמישים ושמונה אלף נשים הסובלות מסרטן השד, הראה שנשים ששתו למעלה משלושה משקאות אלכוהול ליום, נמצאו בסיכון גבוה פי 1.5 לפתח סרטן השד, בהשוואה לנשים שאינן שותות.

מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה, וכלל למעלה מעשרים ושמונה אלף נשים הסובלות מסרטן השד, העריך סיכון נמוך עד בינוני לסרטן השד בהתאם לרמות צריכת אלכוהול: כל עשרה גרם צריכת אלכוהול, נמצא קשור לעלייה של 12% בסיכון לחלות בסרטן השד.

סרטן הראש והצוואר

צריכת אלכוהול היא גורם סיכון עיקרי לסוגים מסוימים של סרטן הראש והצוואר, במיוחד סרטן חלל הפה, לא כולל השפתיים, הלוע, והגרון. אנשים הצורכים חמישים גרם או יותר של אלכוהול ליום, נמצאים בסיכון גבוה יותר של לפחות פעמיים עד שלוש לפתח סרטן, בהשוואה לאנשים שאינם שותים. בנוסף, הסיכונים לסרטן גבוהים יותר באופן משמעותי בקרב אנשים הצורכים כמות זו של אלכוהול ואף משתמשים בטבק.

סרטן הוושט

צריכת אלכוהול היא גורם הסיכון העיקרי לסוג מסוים של סרטן הוושט הנקרא קרצינומה של תאי קשקש הוושט. בנוסף, אנשים שירשו מחסור באנזים חילוף חומרים אלכוהוליים, נמצאו כבעלי סיכונים מוגברים באופן משמעותי לקרצינומת תאי קשקש הוושט, הקשורה לאלכוהול.

סרטן כבד

צריכת אלכוהול מהווה גורם סיכון בלתי תלוי, וגורם עיקרי לסרטן כבד.

סרטן המעי הגס

צריכת אלכוהול קשורה לסיכון מוגבר בצניעות של סרטן המעי הגס והרקטום. ניתוח 57 מחקרים, שבדק את הקשר בין צריכת אלכוהול לבין הסיכון לסרטן המעי הגס, הראה שאנשים ששתו בקביעות כשלושה וחצי משקאות ליום, נמצאו בסיכון גבוה פי 1.5 לפתח סרטן המעי הגס, בהשוואה לאנשים שאינם שותים, או לשותים מזדמנים. כל עשרה גרם ליום של צריכת אלכוהול, כרוכה בעלייה של שבעה אחוזים להגברת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

האופן בו אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן

חוקרים זיהו מספר דרכים בהן אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן, כולל:

חילוף חומרים של אתנול במשקאות אלכוהוליים. אצטילדהיד, שהוא כימיקל רעיל, גורם נזק ל-DNA, החומר הגנטי המרכיב גנים, ולחלבונים.

יצירת מולקולות כימיות המכילות חמצן. עלולות לגרום נזק ל-DNA, לחלבונים ולשומנים באמצעות תהליך חמצון.

שיבוש יכולת הגוף לפרק ולספוג מגוון חומרים מזינים. כולל ויטמין A; הזנת ויטמין B קומפלקס, כגון חומצה פולית; ויטמין C; ויטמין E; וקרוטנואידים.

הגדלת רמות אסטרוגן. הורמון מין הצמוד לסיכון לסרטן השד.

משקאות אלכוהוליים מכילים גם מגוון נרחב של מזהמים מסרטנים המוצגים במהלך התסיסה והייצור, כגון סיבי אסבסט, פנולים ופחמימנים.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן