שיטה חדשה נטולת קרינה לאיתור סרטן

שיטה חדשה נטולת קרינה
שיטה חדשה נטולת קרינה

לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד פיתחו שיטה לסריקת גופם של חולי סרטן צעירים לגידולים, מבלי לחשוף אותם לקרינה. הטכניקה יכולה להפחית את סיכון המטופלים לפתח סרטן משני בשלב מאוחר יותר בחיים.

השיטה החדשה, המתוארת במאמר מדעי אשר פורסם ב-18 לפברואר, היא שינוי שיטת ההדמיה בתהודה מגנטית לאיתור גידולים. החוקרים מצאו כי השיטה החדשה, המבוססת על סריקת MRI יעילה כמו סריקות לזיהוי סרטן המשתמשות בקרינה מייננת, כגון טומוגרפיה ממוחשבת של פליטת פוזיטרונים.

הטכנולוגיה הקודמת

למרות שטכנולוגיית MRI מספקת מידע חיוני לאיתור סרטן, היא בעלת חסרון אחד משמעותי: סריקה בודדת חושפת את מטופל לכמות מוגברת של קרינה, בדומה לשבע מאות צילומי רנטגן לחזה. חשיפה זו היא מסוכנת במיוחד עבור ילדים ובני נוער, הפגיעים יותר לקרינה מאשר מבוגרים, היות וגופם עדיין מתפתח. ילדים נוטים אף לחיות די זמן על מנת לפתח סרטן שני.

בעבר, מספר מכשולים מנעו מרופאים להשתמש בבדיקות MRI לכל הגוף על מנת לאתר גידולים, והבדיקה ארכה מספר שעות. שיטת PET-CT, לעומת זאת, אורכת מספר דקות בלבד, והיא משלבת תמונות שצולמו באמצעות ניטור חילוף החומרים של גלוקוז רדיואקטיבי עם תמונות CT, שהן בעצם סדרת צילומי רנטגן מזוויות שונות. וחשוב מכך, באיברים רבים, MRI אינה מבחינה בין רקמות בריאות לרקמות סרטניות.

פיתוח השיטה

צוות המחקר השווה את טכניקת ה-MRI, בהתאמה ל-PET-CT הסטנדרטית בקרב 22 חולים בגילאי שמונה עד 33, עם לימפומה או סרקומה. מקורם של סוגי סרטן אלו במערכת החיסון והעצמות, בהתאמה. שני סוגי הסרטן עשויים להתפשט ברקמות כגון מח עצם, בלוטת הלימפה, הכבד והטחול.

קבוצת סטנפורד משתמשת בחומר ניגוד חדש המורכב מחלקיקי ברזל. זריקות חלקיקי ברזל אלו אושרו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני לטיפול באנמיה, והחוקרים קיבלו את אישור ה-FDA לשימוש הניסיוני.

החלקיקים נשמרים בגוף במשך ימים רבים. בבדיקות MRI, הגורמות לכלי הדם להיראות בהירים יותר, תוך מתן ציוני דרך אנטומיים. החלקיקים גורמים אף לבלוטת הלימפה, הכבד, הטחול ועצמות המוח, להופיע בגוון כהה יותר, מה שגורם לגידולים להתבלט. אף אחד מהחולים לא חווה תופעות לוואי לחלקיקי הברזל, וזה נדיר בהשוואה לתופעות לוואי רבות של בדיקות אחרות.

הצפי לעתיד

השיטה החדשה נכנסת לאט לפרקטיקה הקלינית, אך הרופאים זהירים ורוצים להיות משוכנעים ביעילותה. כך או אחרת, דבר אחד ברורה. הטכנולוגיה החדשה אינה כוללת את המכשולים הטכנולוגיים הקיימים בבדיקות MRI.

מחקר עתידי ישאף לאמת את השיטה המבוססת על MRI בקרב קבוצות גדולות ומגוונות יותר של חולי סרטן, ויבחן אף השימוש האפשרי שלה לניטור גידולים במהלך טיפול בסרטן. השיטה החדשה טומנת בחובה אף הבטחה לסריקת חולים לאחר הטיפול שלהם, כאשר היכולת לפקח עליהם ללא קרינה תהיה יקרה במיוחד.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן