אורח חיים בריא בילדות מפחית את הסיכון לסרטן בעתיד

שמירה על אורח חיים בריא אצל ילדנו
שמירה על אורח חיים בריא אצל ילדנו

הורות היא משימה המורכבת מפעילויות רבות ומגוונות הכוללות ניקיונות, פעילויות ילדים, מעקב אחר לימודיהם, כביסות, קניות, התמודדות עם סיוטי ילדים והרשימה נמשכת עוד ועוד. לעיתים, פשוט אין מקום בראש לדאגה נוספת.

על פי המדע, מה שילדים אוכלים בשנותיהם המוקדמות, יכול להיות בעל השפעה ארוכת טווח על בריאותם, ובפועל עשוי להשפיע על סיכוייהם ללקות בסרטן בהמשך החיים.

אם הורים מרגישים כי הם פשוט סחוטים מכדי לייצר ארוחות מזינות, מומלץ לשקול תעדוף משימות ולהניח לבית להיות מבולגן מעט, עם צעצועים פזורים סביב, או לקצץ במספר פעילויות, על מנת לסייע לילדים לצרוך תזונה בריאה. זהו אחד ההיבטים החשובים ביותר בתפקוד ההורים, להבטחת עתיד הילדים.

חשיבות התזונה הנכונה

מדענים מסבירים כבר מזה זמן רב, כי תזונה מזינה, פעילות גופנית קבועה ושמירה על משקל בריא, מסייעים במניעת סוגים רבים של סרטן.

המחקרים האחרונים הוכיחו, יחד עם זאת, כי ארבעה מכל חמישה ילדים אינם מקבלים את המנות היומיות המומלצות של פירות וירקות, ומזהירים כי התנהלות זו עלולה להוביל לסיכון מוגבר לסרטן בהמשך החיים. כאשר מוסיפים לכך את מגיפת ההשמנה בילדות הנוכחית, לצד סכנות השמנת יתר, מקבלים גורם אמיתי לפיתוח סיכון לסרטן בהמשך.

ילדים נוטים לצרוך סוכרים ומלחים בכמויות מוגזמות, המגבירות את הסיכון לפיתוח סוכרת בעתיד. בשילוב עם המחסור בתזונה בריאה, מתקבל מקור משמעותי לדאגה ותזונאי סרטן ממליצים להורים לעודד הרגלים בריאים אצל הילדים בשלב מוקדם ככל הניתן.

מה שילדים אוכלים בארבע עד חמש השנים הראשונות לחייהם, יכול להיות בעל השפעה רבה על הרגלי האכילה שלהם בשנים הבאות. אם הם מתרגלים למשקאות ממותקים, עוגות עתירות שומן ועוגיות, ותזונתם מורכבת בעיקר מחטיפים דלי תזונה וקינוחים, הם מסגלים טעם למזונות אלו, אשר הופכים להרגלים אותם קשה לשבור בבגרות.

המלצות להרגלי תזונה בריאה אצל ילדים

יש להתחיל מוקדם בילדות, ולהקפיד מידי יום על בחירת ארוחות מזינות. ההורים יכולים לשמש דוגמה אישית לילדים בנוגע לתזונה בריאה, ולהציע להם מגוון נרחב של פירות וירקות מידי יום. כך הם יתרגלו לבחור פריטים אלו מעצמם וכאשר ההורים אינם בסביבה להשגיח עליהם. גם אם הילד הוא אכלן בררן, ניתן לשנות את הרגליו ולהפוך אותו לצרכן אוכל בריא.

לא לוותר – יש להמשיך להציע פירות, ירקות וחטיפים בריאים בכל ארוחה. ניתן להעניק לילד אפשרות בחירה, אך לוודא כי שתי האפשרויות המוצעות לו הן בריאות.

לתת דוגמה אישית – על ההורים לאכול מזונות בריאים בעצמם. הילד נוטה להעתיק את הרגלי ההורים יותר מכפי שהוא נוטה להבין את משמעות דבריהם.

לערוך ארוחות משפחתיות – מחקרים הוכיחו כי הירידה בקיום ארוחות משפחתיות תרמה לירידה באיכות התזונה של הילדים. מומלץ לשבת לאכול עם הילדים לפחות אחת ליום. ניתן גם לצרוך חטיפים מידי פעם, אך יש להקפיד על איזון. ילדים שמתרוצצים בבית עם אוכל בפיהם, נוטים ללמוד לכרסם כל הזמן, מה שעלול לתרום למניעת השמנה – תזונאים סבורים כי יצירת לוח זמנים משפחתי מספק הזדמנות לבנות חיבור חזק בין ההורים לילדים. הנהגת לוחות זמנים קבועים לארוחות, בהן ניתן להציג את המאכלים המזינים החדשים, מהווה מודל לחיקוי חיובי להרגלי אכילה בריאים.

לדאוג לזמן כיבוי הטלוויזיה – מחקרים מצאו כי ילדים שאוכלים מול הטלוויזיה, צורכים יותר מזונות שאינם בריאים, בהשוואה לילדים שאינם צופים בטלוויזיה במהלך הארוחות.

והכי חשוב להבין שאוכל אינו פרס – הורים רבים מעניקים לילדים עוגיות או ממתקים על מנת לתגמל התנהגות טובה. בכך הם למעשה מעודדים את הילדים להעריץ מזונות אלו כמזונות "הטובים ביותר". יש לשקול שימוש בפעילויות תגמולים המתבטאות בהקצאת זמן למשחקים, טיולים, או להעניק לילד בחירה לגבי פעילות הערב המשפחתית העדיפה עליו.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן