תרופה לאוסטאופורוזיס תנצח את סרטן השד?

מחקרמחקר חדש הראה שהתרופה בזדוקסיפן, אשר משמשת לטיפול באוסטאופורוזיס יעילה גם בטיפול בסרטן השד התלוי באסטרוגן.

תוצאות מחקר זה חשובות במיוחד מכיוון שהן מספקות דרך נוספת לטפל בגידולים האלה, ובמיוחד בגידולים העמידים לטיפול בטמוקסיפן ובתרופות אחרות.

אחד המאפיינים החשובים ביותר של בזדוקסיפן הוא שמדובר בתרופה אשר לא רק חוסמת את הקולטנים לאסטרוגן אלא גם גורמת להפחתתם ועל כן היא בעלת יעילות ומשמעות רבה בטיפול בסרטן השד.

גידולי שד התלויים באסטרוגן

סרטן השד הוא אחת המחלות הממאירות הקשות והנפוצות ביותר, המופיעה באחת מכל 9 נשים. סרטן השד נחלק לסוגים רבים, כאשר חלק גדול מהגידולים בשד (כ-70%) הם גידולים התלויים באסטרוגן. גידולים אלה משגשגים בנוכחות ההורמון אסטרוגן, ועל כן חסימת הגעת האסטרוגן אל השד מפחיתה כמובן את המשך צמיחת הגידול.

גידולים אלה נחשבים לגידולים בעלי פרוגנוזה טובה יחסית, מכיוון שלאחר הסרתם ניתן למנוע את הישנות הגידול על ידי שימוש בתרופות אנטי אסטרוגניות כמו טמוקסיפן. הטיפול בטמוקסיפן גורם לחסימת הקולטנים לאסטרוגן בשד ובכך מונע את שגשוג הרקמה הסרטנית, ונחשב ליעיל ביותר.

אחד הסיבוכים של השימוש בטמוקסיפן הוא הגדלת הסיכון לסרטן רירית הרחם, וברוב המקרים נשים המשתמשות בטמוקסיפן נדרשות למעקב תקופתי אצל רופא נשים. למרות השפעתו האנטי-אסטרוגנית על סרטן השד, כאשר מדובר ברירית הרחם טמוקסיפן דווקא מגביר את קליטת האסטרוגן, ובכך מעלה את הסיכון להתפתחות המחלה.

בנוסף לכך, טמוקסיפן יכול לגרום להופעת קרישי דם אך מלבד זאת מדובר בתרופה בטוחה ויעילה המסייעת לנשים רבות אשר סובלות מסרטן השד.

בזדוקסיפן גורמת לחסימת הקולטנים לאסטרוגן ולהפחתתם מרקמת השד

בזדוקסיפן היא תרופה לטיפול באוסטאופורוזיס, אשר אמורה להפחית את דלדול העצם ולמנוע את התפתחות המחלה. על פי המחקר האחרון, שימוש בבזדוקסיפן אצל חולות סרטן השד משפיע בצורה חיובית ביותר על הגידול, מונע את שגשוגו ואף יכול להביא להקטנתו. בדומה לטמוקסיפן, בזדוקסיפן גורמת לחסימת הקולטנים לאסטרוגן בשד, ובכך מונעת את שגשוג הגידול.

מלבד זאת, טיפול ארוך טווח בבזדוקסיפן מביא לדגנרציה של הקולטנים ולהפחת כמות הקולטנים ברקמת השד.

תגלית זו, המיוחסת למחקר האחרון אשר בוצע על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת דיוק נחשבת למעודדת ביותר, מכיוון שהפחתת כמות הקולטנים לאסטרוגן ברקמת השד מונעת כמובן את המשך השפעת האסטרוגן על הרקמה הסרטנית ומפחיתה בצורה טובה יותר את המשך התפתחות הגידול.

לגילוי השפעת בזדוקסיפן על סרטן השד חשיבות רבה

לגילוי שבזדוקסיפן חוסם את קולטני האסטרוגן ומשפיע לטובה על סרטן השד חשיבות רפואית רבה, בעיקר מכיוון שהידע אודות השפעת התרופה על המחלה יאפשר את השימוש בה במקרים בהם מדובר במחלה אשר אינה מגיבה לטמוקסיפן או למעכבי ארומטאז.

בחלק מהמקרים, הטיפול התרופתי הקיים אינו יעיל לטיפול במחלה, והגידול נחשב לעמיד לטיפול התרופתי.

במקרים אלה, התרופות לא חוסמות את הקולטנים כהלכה, ולא מושג האפקט החשוב על שגשוג רקמת השד. בזכות היכולת של בזדוקסיפן לחסל את הקולטנים לאסטרוגן ולהפחית את כמותם, השימוש בתרופה יכול להציל את חייהן של נשים רבות הסובלות מסרטן השד העמיד לטמוקסיפן ולתרופות נוספות.

בזדוקסיפן מונעת גם את שגשוג גידולים העמידים ללפטיניב

תכונה נוספת של התרופה בזדוקסיפן היא יעילותה בגידולים רגישים לטמוקסיפן אך עמידים ללפטיניב. גידולים אלה, הכוללים לרוב מוטציה בגן HER2 ונחשבים לאגרסיביים וקשים יותר ועמידים לטיפול בטמוקסיפן. הגן HER2 המוטנטי גורם לעמידות לטמוקסיפן, ועל כן טיפול בבזדוקסיפן יכול לסייע גם לטיפול בגידולים אלה, הנחשבים לקשים לטיפול ולבעלי פרוגנוזה גרועה.

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן