אבחון סרטן השד באמצעות תרמוגרפיה

חסרונות הממוגרפיה

ממוגרפיה, ככלי האבחון העיקרי כיום לסרטן השד, היא בדיקה בעלת חסרונות לא מעטים: ממוגרפיה היא בדיקה מאד לא נעימה וכואבת לעיתים, היות ויש צורך ללחוץ את השד במהלך הבדיקה. מלבד זאת, ככל שהשד גדול יותר – יורדת רמת הדיוק של הבדיקה.

באמצעות ממוגרפיה ניתן לגלות גושים סרטניים הגדולים מ-4 מ"מ, אולם לא אחת זיהוי של גושים גדולים יותר עשויים להיות בעייתיים לא פחות. גידולים סרטניים קטנים יותר כמעט ולא ניתנים לזיהוי באמצעות הבדיקה הזו.

הממוגרפיה היא בדיקה המתבססת על קרינת רנטגן רדיואקטיבית. לקרינה זו עשויים להיות נזקים משניים על גוף האדם, ובהם התפתחות סוגי סרטנים שונים. מחקרים מסוימים מצביעים אף על כך שלמעלה מ – 10% מכלל מקרי סרטן השד הם כתוצאה מבדיקות ממוגרפיה שונות, עם סיכון מוגבר בנשים צעירות בגיל הפריון.

בשל צפיפות גבוהה יותר של רקמת השד בנשים צעירות, רמת הדיוק של הבדיקה היא נמוכה יותר באופן משמעותי. לציין כי בייחוד בנשים אלו יש חשיבות גבוהה לאבחון מוקדם ומהיר של המחלה מכיוון שאצלן קצב התפתחות הגידול הוא מהיר יותר בהשוואה לנשים מבוגרות.

כיוון שממוגרפיה היא בדיקה המתמקדת בשד בלבד – אין ביכולתה לאתר התפשטות של הגידול אפילו למבנים הסמוכים לשד דוגמת צינורות הלימפה ובית השחי.

מגבלות אלו ואחרות, בתוספת אחוזי טעייה גבוהים באופן יחסי (10%-15% לטעות חיובית או שלילית), העלו את הצורך במציאת אלטרנטיבה טובה ויעילה יותר באבחון סרטן השד. עדויות רבות שהצטברו בשנים האחרונות מצביעות על כך שבאמצעות בדיקה תרמוגרפית ניתן לאתר גידולים סרטניים בשלב מוקדם מזה הניתן לגילוי בממוגרפיה או במישוש של השד.

אבחון סרטן שד באמצעות תרמוגרפיה

התרמוגרפיה מתבססת על עובדות פיזיולוגיות וביולוגיות פשוטות יחסית, המצביעות על שגופנו פולט חום הניתן למדידה באמצעות מדידת קרינה אינפרה אדומה הנפלטת ממנו. בתרמוגרפיה מודדים ומצלמים את הקרינה הזו באמצעות שימוש במצלמות מיוחדות. של קרינת החום הנפלטת מהגוף.

קרינת חום היא קרינה אלקטרומגנטית בתחום התדרים האינפרה-אדום, שעין האדם אינה מסוגלת לראותו, אך ישנן מצלמות שמיועדות לקלוט תחום זה.

עובדה נוספת היא בנוגע לאופן וצורת הגדילה של הגידול הסרטני. גידולים סרטניים זקוקים לאספקת דם מוגברת בשל הצמיחה המהירה שלהם. זו באה לידי ביטוי בקרינה גבוהה יותר של חום הניתן לאיתור במצלמות התרמוגרפיה, היכולות לאבחן הבדלי טמפרטורה בדיוק של 0.01 מעלות צלזיוס. עובדות אלו מאפשרות לזהות גידולים קטנים יותר באמצעות התרמוגרפיה, ומגדילים את יעילות יכולת האבחון המוקדם של גידולי סרטן בשד.

תרמוגרפיה אינה מהווה כיום תחליף לבדיקות האחרות, אלא כאמצעי משלים לבדיקות נוספות באבחון מוקדם של סרטן שד. הבדיקה עשויה להקטין את כמויות הקרינה הנדרשות לצורך איתור המחלה באמצעות ממוגרפיה. בתרמוגרפיה אין שימוש בקרינה, הבדיקה קולטת את הקרינה שהגוף פולט בלבד, ולכן היא בטוחה לחלוטין. הצילום אינו כרוך באי נוחות כלשהי כיוון שבעת הבדיקה לא נדרש ולא מתבצע מגע כלשהו עם גוף הנבדקת.

 יכולת הגילוי של הבדיקה אינן תלויות במבנה השד של הנבדקת, כך שהיא מתאימה ויעילה גם באוכלוסיות נשים מסוימות שבהן יעילות הממוגרפיה נמוכה יותר או אסורה בשימוש. צילום תרמוגרפי יאתר התפתחויות סרטניות בסביבה הסמוכה לשד דוגמת בלוטות לימפה בקרבת השד.

ההתפתחויות הטכנולוגיות והשיטות המתקדמות מיצבו את התרמוגרפיה כבדיקה משמעותית באיתור גידולים בשד. יתרונותיה הרבים הביאו לכך שהמכשור קיים במכונים רבים שבהם מכשור לאבחון מוקדם של סרטן השד.

אולי יעניין אותך גם:

נשים? אלו סוגי הסרטן המסוכנים ביותר

מחקר בדק את הקשר בין סרטן השד בגברים לבין השמנת יתר, והמסקנות מחיבות שינוי

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן