תרומת מח עצם – הליך רפואי פשוט יחסית

תרומת מח עצם הינה תהליך רפואי פשוט יחסית אשר אינו גורם לכאבים, ויכול לשמש לטיפול ולריפוי מצבים רפואיים חמורים המסכנים את החיים. תרומת מח עצם יכולה לשמש בטיפול כנגד לוקמיה חריפה – סרטן בתאי הדם, או NHL –  סרטן במערכת הלימפה שבגוף.

אודות מח העצם

מח העצם הינה רקמה עדינה, דמוית ג'ל, המצויה במרכז החלול של כל העצמות הגדולות בגוף. מח העצם מכיל תאי גזע המפיקים כדוריות דם אדומות הנושאות חמצן לכל אחד מתאי הגוף, כדוריות דם לבנות הנאבקות בזיהומים, וטסיות דם המסייעות לעצירת דימומים.

כל סוגי תאי הדם השונים המופקים על ידי תאי הגזע מופצים לתוך זרם הדם הזורם דרך הורידים, ודרך הרקמות הדקיקות העוטפות את העצם. ללא מח עצם ותאי גזע גוף האדם למעשה לא יהיה מסוגל להפיק דם.

הצורך בתרומה

ישנם מצבים מסוימים שבהם מח העצם אינו מתפקד כהלכה או נפגם עקב מחלה. כמו כן, טיפולים כגון מינונים גבוהים של הקרנות עשויים להזיק למח העצם. באמצעות תרומת מח עצם ניתן להחליף את הרקמה הפגומה. לאחר התרומה, בתנאי שההשתלה עברה בהצלחה, מח העצם החדש יתחיל להפיק תאי דם בריאים, מה שישפר משמעותית ואף מיידית את ההרגשה הכללית של המטופל.

באופן אידיאלי, מח עצם אמור להיתרם מקרוב משפחה ממדרגה ראשונה, כגון אח או אחות, זאת בשל הצורך בהתאמה דומה ככל האפשר בין סוגי הרקמות. עם זאת, רק ל-30% מהאוכלוסייה יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה אשר יכול לספק מח עצם מתאים.

המאגר הארצי למח עצם

מאחר ולא כל מי שזקוק להשתלת מח עצם בישראל יש קרוב משפחה בעל סוג תואם של רקמות, הוקם המאגר הארצי למח עצם.

המאגר הארצי למח העצם מורכב מרשימה של אנשים אשר הביעו נכונות לתרום מח עצם במידת הצורך, יחד עם מידע מפורט אודות סוג הרקמות שלהם. כאשר נדרשת תרומת מח עצם, הרופאים יחפשו תורם במאגר הארצי על מנת לנסות לאתר אדם עם סוג רקמת מח עצם זהה.

עם זאת, נכון להיום, מספר האנשים הזקוקים לתרומת מח עצם גבוה משמעותית ממספר התורמים הקיימים. עבור כל שני אנשים אשר חייהם ניצלו בזכות תרומת מח העצם, יהיו יותר משניים נוספים אשר לא יצליחו למצוא תורם מתאים. למרבה הצער, רבים מהחולים ימותו כתוצאה מכך.

מידי שנה מתבצעים מספר קמפיינים להעלאת המודעות לצורך בתרומת מח עצם. מספר ארגוני צדקה לחולי סרטן, כגון עזר מציון, מנסים במרץ וללא לאות להגדיל את המאגר הארצי.

סיבות לשימוש בתרומת מח עצם

השתלות מח עצם נדרשות כאשר מח העצם אצל האדם ניזוק או נהיה חולה עד כדי כך שהוא מפסיק לתפקד באופן תקין. הדבר יכול לקרות עקב מצבים רפואיים כגון לוקמיה כרונית (סרטן בתאי מח העצם), NHL או סוגים אחרים של סרטן הדם.

בנוסף לכך, השתלות מח עצם נדרשות לפעמים לאחר טיפולים מסוימים כגון מינון גבוה של טיפול הקרנות וכימותרפיה, המשמשים לטיפול במחלת הסרטן. אחת מתופעות הלוואי של הטיפולים הללו מתאפיינת בפגיעה בתאי גזע בריאים תוך כדי הריסת התאים הסרטניים בגוף. על כן נדרשת אספקה מחודשת של תאי גזע בריאים, דרך ההשתלות הנחוצות כל כך של מח עצם.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן