תסמונת מטבולית מעלה את הסיכון לסרטן הכבד

סרטן הכבד היא מחלה הנמצאת בעלייה מתמדת בארה"ב ובעולם כולו, ובמשך שנים רבות ניסו למצוא ולהבין את גורמי הסיכון הקשורים למחלה. בניגוד למחלות סרטניות אחרות שבסיסן הוא בעיקר גנטי, סרטן הכבד הוא סרטן שנגרם בעיקר כתוצאה מגורמים סביבתיים ובריאותיים ולכן ניתן בהחלט להימנע ממנו וחשוב מאוד להכיר את גורמי הסיכון השונים הקשורים אליו.

תסמונת מטבולית היא מצב רפואי שנחשב לגורם סיכון מוכח למחלות רבות, וכמו כן ידוע בכך שעלול להוביל לסרטן הכבד, אך עם זאת אף פעם לא הוכח מחקרית שהוא אכן גורם לכך. ממחקר חדש עולה כי תסמונת מטבולית אכן גורמת לסיכון ניכר להתפתחות סרטן הכבד.

גורמי סיכון ידועים לסרטן הכבד

סרטן הכבד הוא כאמור סוג נפוץ של סרטן הגורם לגידולים ממאירים ברקמת הכבד ועלול להוביל בסופו של דבר לכשל כבדי. סרטן הכבד מחולק ל-2 משפחות עיקריות: HCC – Hepatocellular Carcinoma – סרטן שתוקף את תאי הכבד (ההפטוציטים). ICC – Intrahepatic Cholangiocarcinoma – סרטן שתוקף את צינורות המרה.

שני הסוגים עלולים להיגרם על ידי גורמי סיכון שונים. לדוגמא, גורמי הסיכון הידועים לסרטן הכבד משני הסוגים הם צהבת נגיפית מסוג B ו-C, שתיית אלכוהול, שחמת הכבד ומחלות נוספות כמו המוכרומטוזיס (חוסר פינוי של ברזל) או מחלת וילסון (חוסר פינוי של נחושת), דלקות בדרכי המרה ומחלות דלקתיות כרוניות כמו מחלה כרוהן.

תסמונת מטבולית היא בעלת קשר חזק להתפתחות סרטן הכבד, אך למרות זאת עדיין לא מוכחת ולא נחשבת באופן רשמי כגורם סיכון להתפחות המחלה.

תסמונת מטבולית

תסמונת מטבולית היא אוסף מחלות שעלול להוביל בסופו של דבר למחלת כלי דם ומוות. התסמינים העיקריים של התסמונת המטבולית הם השמנה בטנית, רמת טריגליצירידים גבוהה בדם (מעל 150 מ"ג לדציליטר), רמת כולסטרול טוב נמוכה, לחץ דם גבוה (מעל 130/85) ורמת גלוקוז גבוהה בצום (מעל 100 מ"ג לדציליטר). אוסף סימנים זה מעיד על חשש להתפתחות מחלות קשות כמו סכרת ומחלות כלי דם וללא טיפול מצבו של החולה עלול להתדרדר באופן משמעותי ואפילו להגיע למוות.

מהלך המחקר

החוקרים ניסו למצוא קשר בין תסמונת מטבולית לסרטן הכבד, ולשם כך לקחו מידע ממאגר המידע SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results) שאגר מידע אודות כל החולים בסרטן הכבד בין השנים 1993 ל-2005. בעזרת השוואה סטטיסטית, ניסו לבודד את התסמונת המטבולית כגורם סיכון לעומת גורמי הסיכון האחרים, ואכן גילו החוקרים שתסמונת מטבולית הייתה גורם סיכון משמעותי אצל חולים שסבלו מסרטן הכבד.

כתוצאה מניתוח הנתונים, הסיקו החוקרים שחולים הסובלים מסרטן הכבד סובלים גם מתסמונת מטבולית, אך בעזרת ניתוח סטטיסטי נוסף ואנליזה רגרסיבית הצליחו להסיק גם שתסמונת מטבולית היא גורם סיכון משמעותי להיארעות סרטן הכבד מסוגי HCC ו-ICC. במהלך המחקר התייחסו החוקרים כמובן גם לשינויים בגורמי הסיכון האחרים, ולמרות זאת עדיין התסמונת המטבולית נחשבת לגורם סיכון משמעותי וחשוב ביותר לסרטן הכבד.

מהי המסקנה הסופית לגבי תסמונת מטבולית?

אם כן, מחקר זה הוסיף על הידע הרב בנוגע לתסמונת מטבולית ולצרות השונות שיכולות להיגרם כתוצאה מאוסף התסמינים הזה. לאחר מחקר זה, ידוע באופן מוכח שתסמונת מטבולית גורמת גם לסרטן הכבד, וזאת בנוסף לסיכון המוגבר למחלות כלי דם וסכרת שעלולות להיגרם כתוצאה ממנה. מסקנות המחקר רק מחזקות את הדעה הרווחת שיש לטפל בכל הכוח בתסמונת המטבולית ובעיקר לאמץ דרכי מניעה כגון תזונה נכונה, פעילות גופנית ואורח חיים בריא.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן