הימנעות מנטילת שמן דגים בזמן כימותרפיה

שמן דגים מוזכר לא אחת בשל יתרונותיו הרבים, אולם מחקר חדש מזהיר חולי סרטן אודות צדדים קצת פחות מועילים בשימוש בו. חוקרים מהולנד מייעצים לחולים הנמצאים תחת טיפול כימותרפי להימנע מנטילה של תוספי שמן דגים בשל חשש שהם פוגמים ביעילותם של החומרים הכימותרפיים.

ההיסטוריה של השימוש בשמן דגים

העניין ביתרונותיו הפוטנציאלים של השימוש בשמן דגים נולד כתוצאה מתצפיות שהצביעו על שכיחות נמוכה יותר של סרטן ומחלות לב וכלי דם בקרב אסקימוסים החיים באלסקה ובגרינלנד. אוכלוסיות אלה נוטות לאכול דיאטה העשירה בשומן דגים ודלה בפחמימות. זאת בניגוד לדיאטות בצפון אמריקה ואוכלוסיות מערביות אחרות אשר צורכות מזון העשיר בשומן, שעיקרו בעיקר שומנים מהחי והצומח.

שומנים מהחי מכילים חומצות שומן רוויות. שמנים צמחיים, כמו שמן תירס ושמן חריע (חמניות), מכילים רמות גבוהות של חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה 6. ידוע כי צריכה גבוהה של שומן מן החי קשורה בסיכון מוגבר למחלות לב וסרטן, ואילו צריכת חומצות שומן רב בלתי רוויות עשויות לאזן את רמות הכולסטרול, לספק השפעות אנטי דלקתיות ולהקטין את הסיכוי להיווצרותם של אירועים טרומבוטיים.

שמן דגים וסרטן

היבט מעניין אחר אודות שמן דגים הוא בנוגע להשפעות מעכבות של סוגים שונים של סרטן במודלים של בעלי חיים, כולל סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן העור וסוגי סרטן נוספים. שלא בדומה לשמן דגים, המועשר בכמות גבוהה של אומגה 3, חומצות שומן רב בלתי רוויות המכילות רמות גבוהות של אומגה 6 (כמו שמן תירס) יכולות להגדיל את שיעור צמיחת הגידול.

שימוש במודלים כימיים קרצינוגנים הגורמים לסרטן, הצביע כי צריכה גבוהה של שמן דגים באופן משמעותי – הוריד את שכיחות הסרטן בבעלי חיים בהשוואה לבעלי חיים שניזונו מדיאטות שהכילו כמות נמוכה של שומן או עשירות בשמן תירס. בהשתלת גידולים אנושיים לתוך עכברים מדוכאי חיסון, נמצא כי תזונה עשירה בשמן דגים הביאה להאטה בצמיחת הגידולים. תוצאות אלו מצביעות כי שמן דגים יכול לשמש הן למניעה והטיפול בסרטן.

כמו כן, בנוסף לשמן הדגים ידוע כי מאמרים רבים עוסקים בסגולותיו של תבלין הכורכום כעוזר במניעת הסרטן.

חולי סרטן נוטלים שמן דגים בשכיחות גבוה

עתה נראה כי שמן דגים עשוי להשפיע על הסרטן בדרך אחרת. חוקרים מהמרכז האוניברסיטאי הרפואי באוטרכט, הולנד, מדווחים כי שמן דגים מכיל שתי חומצות שומן המעורבות בייצור תאים סרטניים עמידים בפני מגוון רחב של תרופות כימותרפיות. תאי גזע הנמצאים בדם גם מסוגלים לייצר את חומצות השומן הללו.

החוקרים ההולנדים ערכו ניסויים בעכברים ומצאו ששמן הדגים, כמו גם כמה תמציות אחרות שהכילו חומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6 בלמו את ההשפעות של טיפול כימותרפי על כמה גידולים בעכברים. אולם כשאותם עכברים קיבלו תרופות החוסמות את הייצור של חומצות השומן המדוברות – הגידולים שלהם נעשו פחות עמידים כנגד הכימותרפיה (=הכימותרפיה הייתה יותר אפקטיבית).

ממצא הזה הוביל את מחברי המאמר לייעץ לחולים המקבלים טיפול כימותרפי לא ליטול שמן דגים, אשר הינו תוסף תזונה נפוץ בקרב חולי סרטן. אחד היתרונות של שמן דגים בחולים אלו נעוץ בעודה שהוא עוזר לשמר ואף להחזיר את מסת השריר והשומן שאבדו בעקבות במחלה והטיפולים הכימותרפיים, אובדן אשר יכול לעכב את התגובה לטיפול בסרטן.

לדברי החוקרים, הם הראו כי הגוף עצמו מפריש חומרים מגנים לתוך הדם – חומרים שייתכן והם חזקים מספיק בכדי לבלום את האפקט של התרופות הכימותרפיות. החומרים האלו מצויים בכמה סוגים של שמן דגים ותוספי מזון אחרים. המלצתם העיקרית היא, שעד שבדיקות מעמיקות יותר לחקר התופעה יתפרסמו בעתיד, הם ממליצים לחולי סרטן שלא לקחת תוספות של שמן דגים בעת התקופות שבם הם מצויים תחת טיפול כימותרפי.

ראו גם:

פרי החמוציות למניעה ולעצירת מחלת הסרטן

שחייה במי בריכה עם כלור מעלה את הסיכון לסרטן

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן