הקשר בין סרטן העור לאלצהיימר

אלצהיימראלצהיימר הינה מחלה כרונית הפוגעת בזיכרון, מאפיינת חולים מבוגרים מאד והינה חסרת מרפא. מחקרים רבים מנסים למצוא קשר בין אלצהיימר ומחלות דמנטיות לגורמים אחרים, בכדי לנבא ולצפות חולים הנמצאים בקבוצות סיכון, ואולי אף לנסות למנוע מחלות אלו.

מחקר חדש מצא קשר הפוך בין סרטן עור, שאינו מלנומה וסיכון מופחת להתפתחות אלצהיימר.

על פי נתוני המחקר, הסיכון לפתח אלצהיימר בחולים בסרטן עור הינם נמוכים ב- 80%, בהשוואה לחולי סרטן אחרים. קשר זה נמצא רק בין סרטן עור ואלצהיימר, ולא ביחס למחלות דמנטיות נוספות.

המחקר האמריקאי היה רחב היקף, וכלל קרוב ל- 1000 מבוגרים-קשישים, כאשר הגיל הממוצע בקבוצה זו היה 79. קבוצה זו של נבדקים הייתה בריאה בתחילת המבדק, ללא עדות לנוכחות אלצהיימר, כפי שנבדק במספר בחינות של זיכרון, ריכוז, שפה ועוד כישורים קוגניטיביים ותכנוניים אשר עשויים היו לאבחן את תחילת התהליך.

החוקרים עקבו אחר נסיינים אלה למשך ארבע שנים, וביררו על מחלות אשר התפתחו תוך כדי, כמו סרטן עור שאינו מלנומה ואלצהיימר, כמו גם מחלות נוספות.

ממצאי המחקר

מתוך 1000 המשתתפים במחקר זה, כ- 109 אנשים דיווחו על היסטוריה רפואית אשר כללה נוכחות של סרטן עור. במהלך ארבע שנות המחקר, התגלו עוד 32 אנשים עם דיאגנוזה של סרטן עור (כך שסך הכול היו 141 חולים בסוג סרטן זה), 126 אנשים התגלו עם דמנציה, כאשר רק 100 מהם אובחנו כבעלי אלצהיימר באופן ספציפי.

המסקנה היא שמתוך כלל חולי סרטן העור, רק שניים מהם התגלו ואובחנו כחולי אלצהיימר, לעומת אחוז ניכר וגבוה יותר של קשישים אשר פיתחו אלצהיימר ללא עדות לסרטן העור.

מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים אשר מצאו כי אנשים אשר חלו בסוגי סרטן אחרים, היו בסיכון מופחת להתפתחות אלצהיימר.

מחקרים אלה הצליחו להראות כי במקרים מסוימים ישנו עיכוב בהתפתחות האלצהיימר אצל קשישים חולי סרטן, בהשוואה לקשישים לא חולי סרטן. אין ספק כי יש לערוך מחקרים נוספים לאישוש הקשר הקיים, מכיוון שהטיית המחקר עשויה להיות בעקבות העובדה כי חולי סרטן נפטרים לפני התפתחות מחלה נוספת בגופם.

מנגנון הקשר בין שתי המחלות

החוקרים אשר השתתפו במחקר זה ניסו להסביר את המנגנונים העומדים מאחורי קשר זה. הסברה היא כי הקשר נוגע בנטייתם של חלק מהתאים להתחלק באופן לא מבקר ולגרום לסרטן, ולמוות של תאים אחרים הגורמים לאלצהיימר.

החוקרים טוענים כי אנשים שונים ייטו לפתח חלוקה בלתי נשלטת של תאים, בעוד אחרים יסבלו ממוות של תאים. ולכן, אדם למשל, אשר תאיו מתים באופן מהיר, יפתח אלצהיימר במקום סרטן, ולהיפך. כך, שסרטן העור, על פי החוקרים, אשר הינו סרטן נפוץ ביותר, ותוקף כשני מיליון מטופלים חדשים כל שנה, עשוי להצביע על תהליכים מסוימים המתרחשים בגוף, באופן אשר מגן מפני התפתחות אלצהיימר.

סברה נוספת אשר יכולה להסביר את הקשר בין שני התהליכים היא הגנטיקה, או התנהגויות חיים כמו פעילות גופנית הנעשית בשמש, ללא אמצעי מניעה והגנה הולמים.

יתרה מכך, יש הטוענים כי סרטן עור מתפתח כאשר מערכת החיסון אינה מגיבה כראוי, דבר אשר יכול למנוע גם את התפתחות האלצהיימר במוח.

על פי סברה זו, השלכות המחקר עשויות להיות כי תרופות אשר מטרתן לחזק את תגובת מערכת החיסון, כמו מעכבי TNF, יכולות גם לעזור גם בסיוע במניעת אלצהיימר. כמויות גדולות של חלבון ה TNF אלפא נמצא במצבי דלקת מכל סוג שהיא ומחלות עור כדוגמת פסוריאזיס.

>

אלצהיימר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן