הקשר בין פלאק דנטלי ומחלת הסרטן

שינייםפלאק דנטלי (Dental plaque) הוא שכבה הנוצרת על השיניים והחניכיים, ובחלל הפה. שכבה זו מכילה חיידקים שונים (חלקם נמצאים באופן תקין בחלל הפה, וחלקם עלולים לגרום לעששת), שרידים של חומרים חלבוניים וסוכריים (גליקופרוטאינים).

שכבה כזו מכונה "ביופילם" (Biofilm). ניתן להבחין בשכבת הפלאק הנוצרת באופן טבעי על השיניים כרובד שצבעו לבנבן צהבהב. כמות מרובה של פלאק דנטלי קשורה לשמירה ירודה על הגיינת הפה.

מצבים דלקתיים והסיכון לפיתוח

מזה זמן רב ידוע, שמצבים דלקתיים שונים מגבירים את הסיכון לממאירות. התגובה הדלקתית היא תגובה של מערכת החיסון של הגוף, הכוללת חומרים מתווכים שונים (המוכנים לעיתים “ציטוקינים אינפלמטורים”), תאי דלקת, ושינויים בכלי הדם באזור הדלקתי.

תגובה דלקתית ארוכת טווח גורמת למצבי עקה (stress) לתאים, ויכולה להגביר את הסיכון להתמרה סרטנית שלהם.

ידוע, למשל, שמצב ממושך של עליית חומצה מהקיבה לוושט המלווה בתגובה דלקתית (הידוע בעגה הרפואית כ – "וושט על שם ברט") מגביר מאוד את הסיכון לסרטן וושט מסוג אדנוקרצינומה. קיימות עוד דוגמאות לעיקרון זה, אך ברובן, אם לא בכולן, המצב הדלקתי המקומי מוביל לעלייה בהתפתחות סרטן באיזור הדלקתי, ולא במקומות מרוחקים בגוף.

האם פלאק דנטלי מגביר את הסיכון למות מסרטן?

פלאק דנטלי הוא מצב דלקתי כרוני בשיניים ובחלל הפה. האם מצב דלקתי זה מוביל לעלייה בשכיחות הסרטן והתמותה ממנו?

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי British Medical Journal ניסה לבחון באופן אפדימיולוגי את הקשר שבין פלאק דנטלי למחלת הסרטן.

מחקר זה נערך בשבדיה, ונבדקו בו 1390 נבדקים בריאים. הנבדקים היו אנשים צעירים באופן יחסי, בגילאי השלושים והארבעים לחייהם, שנבחרו באופן רנדומלי. מעקב התבצע אחר הנבדקים החל משנת 1985 ועד לשנת 2009.

הנבדקים נבדקו באופן תדיר במרפאת שיניים, ונאספו אודותיהם פרטים דמוגרפים שונים ומרובים. אחר נבדקים אלו נערך מעקב גם בנוגע לתמותה, בהתאם לרישום הלאומי השבדי. החוקרים השתמשו במדד שנקרא "dental plaque index" כדי להעריך באופן מספרי בר השוואה את כמות הפלאק על שייני הנבדקים.

החוקרים ניסו לבחון האם יש קשר בין כמות הפלאק הדנטלי שנמצאה אצל הנבדקים במרפאת השיניים, לבין אחוזי התמותה מסרטן בקרב הנבדקים. הנשים שנפטרו מסרטן מתו בדרך כלל מסרטן השד (הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים), ואילו אצל הגברים מספר סוגים שונים של סרטן תרמו לתמותה. החוקרים מצאו, שקיים הבדל משמעותי מבחינה סטטיסטית בין הנבדקים שנפטרו לבין הנבדקים שנותרו בחיים ביחס לכמות הפלאק הדנטלי.

הבדל זה ביחס לכמות הפלאק נותרה בעינו גם לאחר התחשבות בגורמים אחרים שיכלו להשפיע על ניתוח הנתונים הסטטסיטי בניסוי, כמו  עישון וצריכת קפאין.  בקרב נבדקים עם פלאק דנטלי מרובה שיערי התמותה מסרטן היו גבוהים פי 1.79 בהשוואה לנבדקים עם פלאק דנטלי מועט. אפקט זה נמצא גבוה יותר בקרב גברים ואצל אנשים מבוגרים.

האם פלאק דנטלי גורם לסרטן?

מחקר זה הוא מחקר ראשוני בלבד, המצביע על קשר אפשרי אפדימיולוגי – סטטיסטי. כדי שיהיה ניתן להעריך טוב יותר את המסקנות של מחקר זה, מחקרים נוספים צריכים להציג מנגנונים ביולוגים מבוססים שיצביעו על הקשר האפשרי בין הפלאק הדנטלי לבין התפתחות סרטן. ייתכן שתגובה דלקתית בחלל הפה מביאה לסיכון מוגבר לסרטן, אך אין כעת הוכחות לתהליך פתולוגי כזה.

ייתכן שגורמים מבלבלים אחרים יראו שלא קיים קשר סיבתי אמיתי בין השניים. בכל מקרה – מומלץ לשמור על הגיינת פה, לצחצח שינים באופן סדיר, ולעקוב אחר בריאות השן אצל רופא השיניים.

>

שיניים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן