הקשר בין מחלת הסרטן לבין חסימת מעי

חסימת מעיבשנים האחרונות אנו עדים לעלייה הולכת ומתמדת של מספר חולי הסרטן בעולם בכלל ובישראל בפרט. לעלייה זו במספר מקרי התחלואה ניתן לייחס סיבות רבות, אולם הבעיה העיקרית היא הסבל עימו נאלצים להתמודד החולים.

פרט לקושי הנפשי שכרוך במעמסה של להיות מאובחן כ"חולה סרטן", החולים מתמודדים עם טיפולים ארוכים ומתישים שלהם תופעות לוואי קשות, כאבים ולחץ מתמשך. פרט לנזקים המיידיים שנגרמים עקב הסרטן, גם חלק מתופעות הלוואי של הטיפולים אינן זמניות, ויכולות לגרום לבעיה בפני עצמה.

אחת הבעיות השכיחות יחסית שחולי סרטן נוטים לסבול מהן היא חסימת מעי.

מהי חסימת מעי?

חסימת מעי נחשבת למצב חירום רפואי. מדובר במצב בו המעי נחסם מסיבה כלשהי ותוכן צואתי שנמצא בו אינו יכול להתקדם הלאה ולצאת מהגוף.

מקובל לחלק את הסיבות לחסימת מעי לשלוש קבוצות עיקריות:
1. חסימות שמקורן הוא מחוץ למעי- כמו למשל גידול הנמצא סביב המעי ו"חונק" אותו או הידבקויות בעקבות ניתוח או הקרנות.
2. חסימות שמקורן הוא בתוך המעי- כמו גידול הממוקם בתוך המעי עצמו.
3. חסימות הנגרמות בגלל תוכן שבמעי- חסימות כאלו יכולות להיגרם מאבני צואה.

חסימת מעי יכולה להתבטא במגוון של תסמינים: בחילות, הקאות, כאבי בטן עוויתיים, התרחבות של הבטן, אי יציאת צואה ובמצב חמור גם אי פליטה של גזים. במצבים חמורים מאוד תיתכן גם הקאה של תוכן צואתי.

הקשר בין מחלת הסרטן וחסימת מעי

בקרב רוב חולי הסרטן החסימה ממוקמת במעי הדק. חסימה במעי הגס נגרמת רק בקרב שליש מהחולים, ובקרב קרוב לשליש מהחולים סיבת החסימה איננה קשורה לסרטן באופן ישיר.

מחלת הסרטן יכולה להיות קשורה לחסימת מעי במספר דרכים:

הדרך הראשונה היא בעקבות גידולים ראשוניים או גרורות סרטניות שיוצרים בעצמם את חסימת המעי.
התפתחות של גידול בתוך חלל המעי הגס או הדק (לרוב הגס) יכולה ליצור חסימה מכאנית: הגידול גדל למימדים כל כך גדולים שהוא לא מאפשר לתוכן המעי לעבור בצורה חלקה, ובהמשך לא מאפשר לו לעבור בכלל.
סרטנים אחרים שמקורם הוא בחלל הבטן יכולים לשלוח גרורות למעיים, והגרורות יכולות במקרה זה להיות הסיבה לחסימת המעי.

אפשרות נוספת בה חסימת מעי יכולה להיווצר כתוצאה מסרטן היא אפשרות המובילה לחסימה חיצונית. בקרב 3% מכלל חולי הסרטן המקבלים טיפולי הקרנות לבטן ניתן לראות בהמשך תופעה של הידבקויות.

ההידבקויות נוצרות עקב העובדה שהקרינה הורסת כלי דם קטנים שמזינים את דפנות המעי. הרס זה יוצר דלקת שבהמשך מתרפאת בצורה של צלקת.

הצלקת היא רקמה לא גמישה שיכולה ליצור הידבקות וחסימה של חלל המעי מבחוץ או מבפנים. תהליך החסימה בעקבות קרינה יכול להיות הדרגתי, יכול להיות לסירוגין כאשר בכל פעם אזור אחר נחסם או שהיא יכולה להיות חדשה ופתאומית.

מה ניתן לעשות?

תחילה בכדי לאבחן את המצב חשוב לעשות הדמיה של המעיים באמצעות חומר ניגוד ולראות מהו בכלל המקור לחסימה.

יש לטפל בכל מקרה של חסימת מעי על פי המקור. במידה ומדובר בגידול- פנימי או חיצוני למעי, מקובל לכרות אותו יחד עם שוליים נקיים של המעי.

במקרה של חסימה עקב נזקי קרינה הטיפול תלוי בחומרת החסימה שיצרו ההידבקויות: הידבקויות קלות ניתן לנסות ולהפריד בעדינות, בעוד שהידבקויות קשות יותר מומלץ לכרות ולבצע השקה של שולי המעי זה לזה.

יש לקחת בחשבון את מצבו הקליני של כל מטופל ולעשות שיקול מתאים שמתייחס לרווח הפוטנציאלי שגלום בניתוח לחולה, אל מול הסיכונים וההחלמה שצפויים לכל חולה בהתחשב במצבו.

>

חסימת מעי

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן