ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוהז לסרטן העור

ניתוחניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוהז, הנקרא מטבע הדברים על שם הרופא שפיתח אותו, ד"ר פרדריק מוהז (Mohs), הוא ניתוח המשמש לטיפול בסרטן העור, כשלמעשה מדובר בשיטה היעילה ביותר לטיפול בסרטן העור. זאת כיוון שבמסגרת הטיפול מבוצעות בדיקות מיקרוסקופיות של כל שולי הרקמה המוסרת מהמטופל ומבוצע מיפוי מדויק המאפשר לאתר ולהסיר את כל השלוחות של הגידול.

מדובר בניתוח מורכב הדורש מיומנות מיוחדת ולכן לא ניתן לבצע אותו מבלי לעבור התמחות מיוחדת במשך שנה שלמה במרכז מוכר המעביר התמחויות מוהז. רק אם המנתח השלים את ההתמחות על כל מטלותיה הרבות, הוא זכאי להתקבל לאגודה שהקים מפתח השיטה: "אגודת מנתחי מוהז האמריקאית".

כיצד מתבצע הניתוח?

את הניתוח ניתן להתחיל לאחר שמחטאים את אזור הניתוח ומזריקים חומר הרדמה עד שמושג חוסר תחושה מלא.

בשלב הראשון מוסר הגידול הנראה לעין וכן מוסר קטע דק של רקמה בהיקף של הגידול ומבוצע מיפוי מדויק של אזור הניתוח. את הרקמה שהסיר המנתח, מעבירים במהירות לחדר המעבדה הממוקם סמוך לחדר הניתוח ובו בודקים את השוליים של הרקמה בשיטה מיוחדת. בניגוד לשיטה העיוורת הסטנדרטית שבה מבצעים בדיקה מדגמית בלבד, בשיטת מוהז בודקים 100% משולי הרקמה.

משך ההכנה של הרקמה נמשך בין חצי שעה לשעה וחצי כשבזמן הזה החולה ממתין בחדר ההמתנה לאחר שחבשו את אזור הניתוח. כאשר הרקמה מוכנה לבדיקה, המנתח בודק האם הגידול הוסר בשלמותו או שישנן שלוחות שנותרו בגופו של המנותח. אם נותרו שלוחות, הן מסומנות על גבי מפה טופומיקרוגרפית ויש להסיר אותן על ידי חזרה על השלב הראשון.

לאחר שמסירים חלק נוסף, חוזרים על הבדיקה ולמעשה לא ניתן לדעת מראש כמה שלבים יידרשו להסרת הגידול הסרטני באופן מלא.

הגידול הבולט מעל פני השטח של העור לא מעיד על עומק השורשים של הגידול ועל אופן הפיזור שלהם ולא אחת מדובר רק על קצה הקרחון. בדרך כלל הניתוח מתבצע בשניים עד שלושה שלבים סך הכול.

לאחר שהמנתח מסיים להסיר את כל הגידול באפשרותו לתפור את השוליים של הפצע או להשאיר את הפצע כפי שהוא ולהניח לו לעבור ריפוי ללא התערבות. כמו כן במקרים מסוימים יוחלט על שחזור של אזור הניתוח באמצעות מתלה עור או שתל ובנוסף בחלק קטן מהניתוחים מבצעים את השחזור רק שבוע עד שלושה שבועות לאחר הניתוח.

מה צפוי למטופל אחרי הניתוח?

לאחר סיום הניתוח וחבישת המטופל הוא יישלח לביתו עם הנחיות מפורטות לגבי החלפת התחבושת ולגבי המועד שבו עליו לשוב כדי להסיר את התפרים.

במהלך היממה הראשונה לאחר הניתוח מומלץ להרבות במנוחה בשכיבה על הגב עם ראש מורם וכן מומלץ לקרר את האזור. ניתן לעשות זאת על ידי הצמדת שקית ניילון המכילה ירקות קפואים (סנפרוסט) בעדינות לאזור המנותח.

אמנם רוב החולים לא מדווחים על כאבים לאחר הניתוח, אבל במקרים שבהם מופיעה אי נוחות ניתן לקחת אופטלגין או אקמול. לא אחת יופיע דימום באזור הניתוח שאינו חמור במיוחד. אם אכן מופיע דימום ניתן ללחוץ על האזור המדמם עם מגבת נקייה במשך עשר דקות עד רבע שעה.

מומלץ מאוד להימנע מפעילות גופנית במשך שבוע לאחר הניתוח ולא לחשוש אם מופיעים כתמים כחולים באזור הפנים (והעפעפיים במיוחד) שכן מדובר בתופעה רגילה החולפת מאליה. אם בוצע שחזור באמצעות שתל עור, באזור הניתוח יופיע שקע שצפוי להתמלא במהלך השנה הראשונה לאחר ניתוח. אם השחזור בוצע באמצעות מתלה עור, לרוב תתפתח נפיחות באזור המתלה שתחמיר בהדרגה במשך שלושה חודשים. בשלב הזה היא צפויה להגיע לשיאה ולסגת בהדרגתיות במשך שנה.

ראו גם:

תרופות לסרטן העור מסוג מלנומה

שימוש בתרופות לא סטרואידליות והקשר לסרטן העור

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן