ניסוי מעניין הצליח לחסל גידול של סרטן השד

מחקרמדענים הצליחו לכווץ, ואפילו לחסל, סוג מסוים של גידול בסרטן השד, באמצעות שילוב שתי תרופות, בתוך 11 ימים בלבד. תוצאות הניסוי דווחו בועידת הסרטן באמסטרדם במרץ 2016, ועדיין יש להמתין לביקורת עמיתים, אך הממצאים מוכחים שוב ושוב בכל בדיקה, ומצביעים על העובדה לפיה, לחלק מהנשים הסובלות מסרטן השד, הטיפול החדש יכול להחליף לחלוטין את הצורך בכימותרפיה.

מהלך הניסוי

הניסוי נערך על 257 נשים שאובחנו עם סרטן שד מסוג HER2 חיובי, בגודל של אחד עד שלושה סנטימטרים. 66 מהמשתתפות קיבלו שילוב של שתי התרופות, ובתוך פחות משבועיים, אצל 11% מהן הגידולים נעלמו לחלוטין. אצל 17% מהמשתתפות הגידולים הצטמקו לגודל של חמישה מילימטרים.

התרופות ששימשו לניסוי הן lapatinib ו-trastuzumab, הידועות אף בשם רצפטין. שתי התרופות ידועות ביכולתן למקד HER2, ולמעשה, הטיפול הסטנדרטי בסרטן השד מסוג זה כרוך בניתוח שלאחריו כימותרפיה. אך בעוד שמטרת טיפולים אלו, המכילים אף הם רצפטין, היא למגר תאים סרטניים, התרופה lapatinib חודרת לתאים ותוקפת אותם מבפנים.

משמעות הניסוי

חלבון HER2 נמצא באחד מתוך עשרה מקרי סרטן השד, וגורם לגידולים אגרסיביים במיוחד העמידים בפני טיפול. תוצאות הניסוי הן כה מדהימות, במיוחד בשל העובדה שהחוקרים אף לא ניסו לכווץ את הגידולים מלכתחילה.

הם פשוט בחנו את יתרונות השילוב של שתי התרופות שניתנו לנשים, בחלון הזמן הקצר שבין אבחון הגידול לבין הסרתו בניתוח. אך עד שהמטופלות היו מוכנות לניתוח, הגידולים כבר נעלמו אצל חלק מהן, בתקופה של 11 ימים, במהלכם הם הלכו והצטמקו. לנשים שאצלן הגידול לא נעלם או התכווץ, הרופאים יוכלו להמליץ על טיפול נוסף.

ג'ודית בליס, מהמכון לחקר הסרטן בלונדון, דיווחה ל-BBC שצוות החוקרים הופתעו מהממצאים, במיוחד בשל הזמן הקצר שנדרש לגילוי התגובה המלאה. לדבריה, תוצאות הניסוי מהווים יסודות איתנים עליהם ניתן לבנות ניסויים נוספים של טיפולים אנטי HER2, לפני ניתוח, על מנת להפחית את מספר הנשים הזקוקות לטיפולי כימותרפיה, בשיטה יעילה ביותר מצד אחד, אך העלולה להוביל לתופעות לוואי ארוכות טווח מצד שני.

למרות חוסר הוודאות, החוקרים מקווים ששילוב מרשים זה של התרופות ישמש קרש קפיצה לעידון טיפול אישי יותר לסרטן השד מסוג HER2 חיובי. תגובה מהירה כזו לטיפול יכולה לסייע לרופאים לטפל בנשים מבלי להעבירן טיפולי כימותרפיה מפרכים.

התחזית לעתיד

קיים צורך בביצוע מחקרים נוספים לקביעת היתרונות ארוכי הטווח של הטיפול לפני שניתן יהיה להמליץ עליו לחולות, במיוחד בהתחשב בעובדה שלסרטן שד מסוג HER2 חיובי יש סיכון גבוה לחזור. אך עולם הרפואה מתלהב בזהירות ממשמעות הניסוי. מומחים סבורים שתוצאות אלו מבטיחות ביותר אם אכן יעמדו במבחן הטווח הארוך. במידה וכך יהיה, הטיפול עתיד להוות את הצעד הבא למציאת שיטה חדשה לטיפול בסרטן מסוג זה.

למרות שמדובר במחקר מוקדם, הוא טומן בחובו אפשרות לשנות את חוקי המשחק, אך תחילה יש להתבונן על יותר ראיות. במיוחד בשל העובדה שכיום, התרופה trastuzumab זמינה רק לשימוש בכימותרפיה, ולא כטיפול נפרד.

 

אולי יעניין אותך גם:

מתוק לו, מתוק לו: מהו הקשר שבין אכילת מתוקים לבין סרטן? – מחקר בדק>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן