הפחתת הסיכון לסרטן הכבד בקרב חולי הפטיטיס B כרונית

מחקרמחקר חדש אשר בוצע ביפן קובע שחולים הסובלים מהפטיטיס B כרונית המטופלים בתרופות מסוג אנלוגים לנוקלאוטידים / נוקלאוזידים נמצאים בסיכון מופחת לפתח את סרטן הכבד.

מחקר זה מדגיש את החשיבות בטיפול בצורתה הכרונית של המחלה הפטיטיס B, ואת העובדה שהתמדה בטיפול יכולה להפחית את הסיכון לפתח את סרטן הכבד ולהאריך חיים.

הקשר בין הפטיטיס B לסרטן הכבד

מחלת הפטיטיס B, אשר ידועה גם בשם דלקת כבד או צהבת נגיפית מסוג B, היא מחלה זיהומית של הכבד אשר נגרמת על ידי הדבקה בנגיף HBV (Hepatitis B Virus).

ההדבקה בנגיף נעשית בעיקר על ידי דקירה ממחטים נגועות או קיום יחסי מין, ולאחר ההדבקה יכולים להתפתח מספר סיבוכים כמו שחמת הכבד, אי ספיקת כבד וסרטן הכבד.

הפטיטיס B כרונית היא מחלה בה החולים נושאים בגופם את הנגיף למחלה, ואינם מצליחים להיפטר ממנו. במקרה זה, הסיכון לפתח סיבוכים כמו סרטן הכבד עולה, ובמקרים רבים ימליצו הרופאים על טיפול קבוע במחלה.

הטיפול בהפטיטיס B כרונית

בעוד הטיפול בהפטיטיס B חריפה לא תמיד נדרש, כאשר מדובר במחלה כרונית רוב הרופאים ימליצו על טיפול רפואי על מנת למנוע התפתחות שחמת או סרטן הכבד. ללא טיפול מתאים במחלה הכרונית, הסיבוכים האלה יכולים להתפתח ולגרום כמובן לנזק בלתי הפיך.

על פי רמות אנזימי הכבד הנבדקים בבדיקת דם, ורמת הנגיף בדם, מחליטים הרופאים על תחילת טיפול, אשר נמשך לרוב 6-12 חודשים. למרות שהטיפול לא מצליח להעלים את הנגיף מהגוף, הוא מונע ממנו להתרבות ובכך מפחית את הסיכון לסיבוכים השונים. הטיפול במחלה מתבצע על ידי מספר תרופות אנטי ויראליות, ועל ידי שימוש בתרופות המשפיעות על מערכת החיסון כמו אינטרפרון.

טיפול באנלוגים לנוקלאוטידים מפחית את הסיכון לפתח את סרטן הכבד

במחקר, בו השתתפו 785 נשאים של הנגיף HBV (הגורם להפטיטיס), נבחרו 117 נבדקים אשר טופלו באנלוגים לנוקלאוטידים כקבוצת המחקר, לצד מספר דומה אשר לא קיבל טיפול. בתקופת המחקר, 24.4% מהנבדקים פיתחו את סרטן הכבד, כאשר על פי החוקרים טיפול באנלוגים לנוקלאוטידים הפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח את הסרטן.

גורמים נוספים אשר הגבירו את הסיכון לסרטן הכבד הם גיל מבוגר, רמה גבוהה של אנטיגן מסוג HBV core related, מוטציות מסוג BCP ורמה גבוהה שלGamma Glutamyl Transpeptidase . כל הגורמים אשר נמצאו במחקר, יכולים לסייע לרופאים להבין מי מחולי ההפטיטיס B נמצא בסיכון מוגבר לפתח את הסרטן ומי אינו, וכמובן להציע את הטיפול על מנת להפחית את הסיכון לפתח את המחלה.

משמעות המחקר

המשמעות החשובה ביותר של המחקר הזה היא שחשוב לטפל בהפטיטיס B הכרונית על מנת למנוע סיבוכים שונים כמו סרטן הכבד. למרות שרוב האנשים אשר חולים בהפטיטיס B אינם מפתחים את הצורה הכרונית של המחלה, אבחנת המחלה ותחילת טיפול יסייעו למניעת סיבוכים שונים ולשמירה על הכבד. מבין הטיפולים השונים, שימוש בתרופות מסוג אנלוגים לנוקלאוטידים כתרופה אנטי ויראלי נחשב ליעיל יותר, ועל פי תוצאות המחקר יכול להשפיע בצורה משמעותית על סיכויי ההישרדות של החולים.

למרות הממצא האופטימי, חשוב לזכור שכמות גדולה של חולי הפטיטיס B כרונית יסיימו עם מחלת כבד כלשהי (סרטן הכבד או שחמת), ומדובר במחלה קשה ביותר וללא טיפול. אי לכך, חשוב להקפיד להתחסן למחלה, על מנת למנוע הידבקות מיותרת ולא להידרש לטיפולים כאלה או אחרים.

>

מחקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן