שימוש בתרופות לא סטרואידליות והקשר לסרטן העור

תרופותסרטן העור היא המחלה הסרטנית השכיחה ביותר בישראל. על פי נתונים של האגודה למלחמה בסרטן מאובחנים במדינת ישראל מידי שנה כ-10,000 איש החולים בסרטן עור מסוג BCC (סרטן של תאי בסיס) וסרטן עור מסוג SCC (סרטן של תאי קשקש). סוגי סרטן אלו אינם נחשבים ממאירים.

יחד עם זאת, 900 בני אדם נוספים מאובחנים בישראל מידי שנה כסובלים ממלנומה- סרטן עור ממאיר.

במדינה בה השמש זורחת בעוצמה חזקה רוב השנה, אין זה מפתיע ששיעורי הסרטן הינם גבוהים כל-כך. הקשר בין יכולת קרינת השמש לגרום לסרטן לבין עלייה בשכיחות של סרטן העור, הוכח כבר מזמן.

למרות הקשר הברור הזה, אנשים רבים אינם מודעים לסכנת שבחשיפה מוגברת לשמש, ואינם טורחים להשתמש באמצעי הגנה ולהימנע מחשיפת יתר.

מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Cancer חושף כי שימוש קבוע וארוך טווח במשככי כאבים שאינם סטרואידליים, הידועים גם בכינוי NSAIDs, יכול להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן העור.

על המחקר החדש ותוצאותיו

המחקר נערך על-ידי חוקרים אמריקאים משלושה מוסדות שונים: בית החולים האוניברסיטאי ארהוס, המרכז למניעת סרטן בפרמונט קליפורניה, ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד.

החוקרים התבססו על תיעוד של 19 שנים מצפון דנמרק של מקרים של סרטן עור. החוקרים בדקו מי מהחולים נטלו תרופות מקבוצת ה- NSAIDs, דבר שהתאפשר בקלות מכיוון שבדנמרק, תרופות מקבוצת ה- NSAIDs ניתנות במרשם רופא בלבד, והרישומים על הנפקת תרופות מתועדים בצורה קפדנית.

תרופות מקבוצת ה- NSAIDs נמצאות קרוב לוודאי בארון התרופות הביתי של כל אחד מכם. מדובר בקבוצות כמו אספירין, איבופן, נורופן ואיבופרופן. מרבית התרופות הנ"ל ניתנות לרכישה בארץ ללא מרשם רופא.

מנגנון הפעולה של התרופות הוא עיכוב אנזים מסוים בשם COX. אנזים זה גורם לשפעול של תהליכי דלקת רבים, ועל ידי עיכוב שלו, אנחנו מצליחים להשיג עיכוב של התפתחות הדלקת ובכך הפחתה בכאבים, נפיחות ועוד.

סוגי הסרטן שבדקו החוקרים היו: SCC, BCC ומלנומה

החוקרים בדקו אוכלוסיה של 1.8 מיליון איש, מתוכם ל-1,974 היה SCC, ל-13,316 היה BCC ול-3,242 הייתה מלנומה. לכל אחד מהחולים החוקרים "הצמידו" אדם בריא מאותו מין, גיל ועוד מאפיינים אחרים תואמים.

לאחר מכן הרופאים בדקו את השימוש של האנשים ב- NSAIDs. כדי להגדיר אדם כצורך- NSAIDs, החוקרים החליטו שעליו להיות בעל היסטוריה של קבלת 2 מרשמים לתרופה לפחות.

כאשר בחנו את התוצאות גילו החוקרים כי אנשים שנטו לצרוך NSAIDs, כלומר- הייתה להם היסטוריה של קבלת 2 מרשמים לפחות, חלו ב-SCC בשיעור נמוך בכ-15% מאשר אוכלוסייה שלא צרכה NSAIDs. בנוסף, צרכני ה- NSAIDs נהנים משיעור תחלואה נמוך בכ-13% בסרטן עור מסוג מלנומה. ככל שאנשים נהגו לצרוך את התרופה לעיתים תכופות יותר ולזמן ארוך יותר, שיעור הופעת המחלה היה נמוך יותר.

לא נמצא קשר בין צריכת NSAIDs לבין ירידה בתחלואה של BCC בראש ובצוואר.

איך זה עובד?

מחקרים מהעבר מראים כי קיים קשר בין שימוש ב- NSAIDs לבין ירידה בתחלואה של סרטן המעי הגס והרקטום. אחת מהשערותיהם של החוקרים גורסת כי עיכוב אנזים ה-COX, הוא זה שאחראי לירידה בתחלואה בסרטן.

כפי שצוין קודם לכן, האנזים COX משפעל תהליכי דלקת ומדענים רבים סבורים כי תהליכי דלקת משחקים תפקיד בהתפתחות של מחלות סרטניות. לכן, דיכוי של תהליכי דלקת יכול למנוע התפתחות של סרטן. עיכוב של COX גם גורם לעיכוב בשגשוג של כלי דם, וכלי דם הם מצרך חשוב מאוד לגידול שמתפתח שכן בלעדיהם הגידול לא יכול לשרוד.

נכון לעכשיו, החוקרים אומרים כי ניתן לומר בוודאות כי NSAIDs מעכבים התפתחות של גידולי עור מסוג SCC ומלנומה. יחד עם זאת הם אינם ממליצים שימוש קבוע או ממושך ב- NSAIDs, עד שמחקרים נוספים יעידו כי יש בכך תועלת.

ראו גם

תרופה ניסיונית חדשה מלמדת את מערכת החיסון לתקוף ולכווץ גידולים סרטניים

>

תרופות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן