חיסון חדשני לטיפול בסרטן המוח

חיסוןתארו לעצמכם שחיסון אחד היה יכול לרפא אתכם מסרטן. נשמע קצת כמו מדע בדיוני אבל קבוצת חוקרים מארה"ב נמצאת בדרכה להוכיח כי סיפור כזה הוא לא רק אגדה. מחלת הסרטן היא מחלה קשה ושכיחותה בעולם גוברת במאה השנים האחרונות. עם התפתחותה של הטכנולוגיה אנו עדים כל העת לטיפולים ופיתוחים חדשים בתחום האבחנה המוקדמת והטיפול במחלת סרטן שונות.

ההתקדמות היא כל כך נמרצת שהגענו למצב בו גילוי מוקדם של רבים מסוגי הסרטן מאפשר ריפוי מוחלט של החולים.

למרות זאת, קיימים עדיין מספר סוגי סרטן עימם ההתמודדות שלנו איננה פשוטה. אחד מסוגי הסרטן הנ"ל הוא סרטן המוח.

מה שהופך גידולי מוח לבעייתיים במיוחד הוא האזור הרגיש בו הם ממוקמים. יחד עם זאת, מחקר חדשני שסיים כעת את שלב 2 ומתנהל בארה"ב, בוחן את יעילותו של חיסון כנגד סרטן מוח מסוג גליובלסטומה ולעת עתה נראה כי התוצאות שלו הן מעודדות מאוד.

סרטן מוח מסוג גליובלסטומה מולטיפורמה

מבין כלל גידולי המוח, גליובלסטומה מולטיפורמה נחשב לגידול הקשה והקטלני ביותר. מדובר בגידול ממאיר שמקורו בתאי עצב ברקמת המוח.

כמו בהתפתחות של כל מחלת סרטן אחרת, תא אחד או יותר מתאי העצב במוח יוצא משליטה ובקרה ומתחיל להתחלק ללא הפסקה. התחלקות זו יוצרת גוש של תאים שלוחץ על הרקמה הבריאה הסובבת אותו.

גידולי מוח הם בעיתיים במיוחד מכיוון שהמוח נמצא כלוא בתוך הגולגולת, וכל עלייה בלחץ פוגעת בו שכן אין ללחץ לאן להשתחרר.

על-פי הסטטיסטיקה בארץ, מידי שנה 3 מתוך כל 100,000 אנשים צפויים לחלות בסוג זה של סרטן. בגלל מיקומו הבעייתי והעובדה שהוא מתגלה לרוב בשלב מאוחר, הטיפול בסוג סרטן זה הוא טיפול ניתוחי שמטרתו להסיר כמה שניתן מרקמת הגידול, וכן טיפול קרינתי.

הטיפול הכימותרפי בסרטן מוח הוא בעייתי שכן בין המוח לכלי הדם המזינים אותו יש מחסום שלא מאפשר מעבר של חומרים בקלות, ולכן טיפול כימותרפי הוא לא תמיד יעיל.
טיפול מקובל יותר כיום הוא טיפול בתרופה הביולוגית "אווסטין".

האם חיסון נגד גליובלסטומה מולטיפורמה יהווה פריצת דרך?

בכנס של חברי ארגון הנוירוכירורגיה האמריקאי שנערך ב-17 לאפריל השנה במיאמי, זכו המשתתפים לשמוע על ניסוי מפתיע שמתרחש בימים אלו ומטרתו היא לנסות ולטפל בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה מולטיפורמה באמצעות חיסון.

החיסונים המודרניים, כפי שאנו מכירים אותם, נועדו כדי להכין את גופנו לפגישה עם גורם זר כמו וירוס או חיידק ובכך לאפשר לו להתכונן מבעוד מועד בפני ההדבקה. החיסונים מאפשרים מצב בו אדם נדבק במחלה אך לא חווה את הסימפטומים שלה.

מטרתו של החיסון שפותח היא לא למנוע סרטן אלא לטפל בו. תרכיב החיסון מכיל חלבונים בשם heat shock proteins שנלקחו דרך ביופסיה מהגידול של כל חולה. החלבונים הללו שונים מחלבונים שמבטא תא רגיל ולכן הופכים את התגובה החיסונית למדויקת יותר. החלבונים הנ"ל מזוהים על ידי מערכת החיסון של הגוף לאחר מתן החיסון, והם משפעלים אותה לפעול כנגד תאים המכילים חלבונים כאלה.

בניסוי שלב 2 של המחקר שהסתיים זה עתה, השתתפו כ-40 חולים הסובלים מגידול מוחי של גליובלסטומה מולטיפורמה. החולים קיבלו את החיסון החדשני והושוו ל-80 חולים אחרים שקיבלו את הטיפול הקונבנציונלי בגידול.

בבואם לחקור את תוצאות המחקר גילו החוקרים כי המטופלים שקיבלו את החיסון שרדו לאחריו במשך 47 שבועות, זאת לעומת 32 שבועות בחולים שקיבלו את הטיפול הקונבנציונלי. נראה אם כך כי החיסון מאריך את חייהם של החולים בכמעט ארבעה חודשים ביחס לטיפולים הנהוגים כיום.

בשלב הבא של הניסוי ינסו החוקרים לשלב את החיסון יחד עם הטיפול באווסטין ולבדוק אותו על קבוצה גדולה יותר של נבדקים.

ראו גם:

חיסון נגד סרטן צוואר הרחם עשוי להיות יעיל גם לאלו שנדבקו בנגיף ה – HPV

>

חיסון

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן