ארגון הבריאות העולמי קבע: השמנה גורמת ל13 סוגי סרטן

מיפוי גנים לגילויסרטן השדסקירת למעלה מאלף מחקרים מצאה ראיות מוצקות לפיהן עודף משקל או השמנה מציבים אדם בסיכון לחלות בלפחות 13 סוגי סרטן.

המחקר נערך על ידי צוות מדענים מהסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, מטעם ארגון הבריאות העולמי.

ראיות מדעיות ברורות לעובדה זו כבר קישרו בעבר חמישה סוגי סרטן עם משקל עודף או השמנה: אנדוקרצינומה של הוושט, סרטן המעי הגס, סרטן השד בקרב נשים לאחר גיל המעבר וסרטן הרחם והכליות.

גילויי הסקירה החדשה

סקירת המחקרים החדשה, שהתפרסמה בכתב העת The New England Journal of Medicine, מקשרת בין עודף שומן לבין שמונה סוגי סרטן נוספים: פי הקיבה, חלק מהקיבה הקרוב לוושט; הכבד; כיס המרה; הלבלב; בלוטת התריס; השחלות; דלקת קרום המוח, סוג גידול שפיר של המוח; וסרטן הדם.

ראש הצוות שערך את הסקירה מדווח ש-13 סוגי סרטן אלו מהווים ביחד 42% מכלל האבחונים החדשים של סרטן. לדבריו, רק עישון מתקרב כגורם סביבתי המשפיע על הסיכון לסרטן, וזהו מסר חשוב למעשנים.

מלבד גורם סיכון זה, כיום יש להתמקד בהשמנה כגורם הראשי למניעת סרטן. השמנה קשורה להפרעות הורמונאליות מטבוליות משמעותיות, ובשילוב עם דלקת כרונית, אלו גורמים המסייעים להסביר את הקשר לסרטן.

מסר מיוחד לנשים

מומחי בריאות שלא היו מעורבים לבסקירה החדשה סבורים שנשים במיוחד צריכות להתייחס לתוצאות סקירה זו, שכן הקשר החזק ביותר שנמצא הוא סרטן הרחם וסרטן השד לאחר גיל המעבר, הקשורים אף להשמנה.

קבוצת החוקרים מצאה שבהקשר סוגי סרטן מסוימים, ככל שאישה שמנה יותר, כך גובר הסיכון. במקרי סרטן רירית הרחם, למשל, נשים הסובלות ממדד מסת גוף גבוה יותר מהתקין, נמצאות בסיכון יחסי גבוה בחמישים אחוזים, אך סיכון זה מוכפל ככל שמשקל הגוף של נשים עולה, ועלול להגיע על לסיכון של פי שבע, בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין.

ירידה במשקל צריכה להיות בראש סדר העדיפויות הציבורי

רוב המחקרים שנסקרו היו מחקרי תצפית ולכן לא ניתן היה להוכיח סיבה ותוצאה, אך החוקרים לקחו בחשבון ראיות מספיקות אם הקשר לא ניתן היה להסבר באמצעות סיכוי, דעה קדומה או גורמים מבלבלים אחרים.

הממצא המשמעותי ביותר שהסביר את הקשר בין השמנה לסוגי סרטן אלו התבסס על משקל תקין של מבוגרים שצריכה לנוע בין 18.5-24.9. קבוצת החוקרים מצאה ראיות מוגבלות בלבד להשמנה הקשורה לשלושה סוגי סרטן נוספים: סרטן השד בגברים; סרטן הערמונית; וסרטן לימפומה. החוקרים לא מצאו ראיות מספקות לקשר בין השמנה לסרטן הוושט, סרטן שאינו קשור לקיבה, למרה, לריאות, מלנומה עורית, לאשכים, לשתן, למוח או לעמוד השדרה.

למרות שמחקרים בבעלי חיים מראים שירידה במשקל מפחיתה את הסיכון, קשה להבין את הקשר אצל אנשים, היות ומעט מאוד אנשים יורדים במשקל ושומרים על המשקל הבריא החדש, אך העדיפות של הימנעות מעלייה במשקל היא הדבר הראשון עימו יש להתמודד.

>

מדוע סרטן השד בגברים הוא קטלני יותר? -מחקר בדק

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן