בדיקה גנטית לאפיון הגידול בסרטן המעי הגס מובילה לטיפול ממוקד ויעיל

סרטן המעי הגס היא מחלת הסרטן הקטלנית השנייה בשכיחותה בקרב גברים בעולם ככלל ובישראל בפרט. המחלה נפוצה מאוד גם בקרב נשים ונמצאת אצלן במקום השלישי כגורם התחלואה העיקרי לסרטן. מידי שנה מאובחנים בארץ כ-3200 חולים עם סרטן המעי הגס. ל-30% מהם יש גרורות המוגבלות לכבד בלבד.

הפרוטוקול הטיפולי בסרטן ככלל מורכב לרוב משילוב של טיפולי הקרנות וכימותרפיה שנועדו לצמצם את מימדיו של הגידול, ומטיפול ניתוחי שמטרתו להסיר את הגידול.

בסרטן המעי הגס הטיפול בשלבי המחלה הראשון והשני הוא באמצעות ניתוח ותרופות כימותרפיות.

בשלב השלישי והרביעי בו כבר קיימות גרורות, הטיפול בעבר היה בעיקרו כימותרפיה, אולם כיום נעשה שימוש גם בתרופות חדשות מקבוצת התרופות הביולוגיות.

אפיון סוג הגידול בסרטן המעי הגס

עם התקדמות המדע והטכנולוגיה, חוקרים מחפשים ללא הרף דרכים לייעל את המלחמה בסרטן ואת הגילוי המוקדם שלו.

מחקרים רבים שבוצעו הצליחו לאפיין סימנים מיוחדים שמאפיינים סוגים שונים של גידולים. את חלק מהסימנים ניתן לאתר בבדיקת דם פשוטה ואת חלקם ניתן לאתר בבדיקת ביופסיה הדוגמת את תאי הגידול עצמם.

אפיון הגידול על-ידי סימנים ביולוגיים שהוא מציג מקדם את הרפואה לכיוון של טיפול ממוקד יותר מכימותרפיה כללית. טיפול זה אמור להיות מותאם לחולה ולסוג הגידול הספציפי שקיים אצלו, ובכך להפוך את הטיפול ליעיל הרבה יותר.

במהלך חיפוש של סימנים ביולוגים, הצליחו חוקרים לגלות כי בסוגים מסוימים של סרטן המעי הגס מתבטא גן בשם K-RAS בתאי הגידול. הגן הנ"ל מקודד לקולטן שנקרא EGF. הקולטן ממוקם על גבי תאי הגידול וכאשר הוא מקבל סיגנל מסוים הוא מגיב בהגברה של תפקידים רבים במסלול החיים של הגידול, שמאפשרים לו להמשיך לגדול, לפלוש ולשלוח גרורות.

הגן קשור בחלוקת התאים הסרטניים, מאיץ את קצב ההתרבות שלהם, מעודד את הגידול לצמח לעצמו כלי דם שיזינו אותו ומעודד ומגביר שליחה של גרורות לאיברים מרוחקים.

את הבדיקה לאיתור הסמן K-RAS מבצעים על ידי בדיקת DNA של המטופל. חיוני לבצע בדיקה זו מיד עם גילוי המחלה בכדי להחליט על הטיפול המיטבי והספציפי לכל חולה וחולה.

השימוש באפיון סרטן המעי הגס לקבלת שיפור בתוצאות הטיפול

תרופה מקבוצת התרופות הביולוגיות שקיימת מזה מספר שנים לצורך טיפול בסרטן המעי הגס, וגם בסרטן מעי גס גרורתי, היא התרופה "ארביטוקס".

ארביטוקס היא תרופה ביולוגית מקבוצת הנוגדנים. היא יודעת להיקשר באופן ספציפי לקולטן EGF שהוזכר ולחסום את פעילותו.

פעולה זו של התרופה חוסמת את הגידול מלצמח לעצמו כלי דם חדשים, וכתוצאה מכך הגידול לא מצליח להתרבות ולשלוח גרורות.

מחקר שבדק את הטיפול הביולוגי והתפרסם בכתב העת LANCET מצא כי שילוב של הטיפול הביולוגי יחד עם כימותרפיה כטיפול קו ראשון, הצליח לגרום לכך שחולי סרטן מעי גס שהיו להם גרורות בכבד עברו ממצב של הארכת חיים להצלת חיים.

34% מכלל החולים שנבדקו במחקר הנ"ל והיו בעלי גרורות בכבד נרפאו לחלוטים מהמחלה. אצל 70% נוספים הטיפול הצליח להשיג צמצום ניכר במימדי הגידול והגרורות בכבד, דבר שאפשר הסרה שלהם בניתוח.

לחולים שהיו להם גרורות שלא היו מוגבלות לכבד בלבד, הושגה הארכת חיים של 5 חודשים בממוצע.

כיום הטיפול ניתן כקו שני או שלישי בלבד אולם אם יאומצו תוצאות המחקרים הנ"ל, ייתכן וטיפול בארביטוקס כקו ראשון לחולים עם גרורות בכבד, יכול לגרום לכך שניתן יהיה לנתח חולים שאינם מיועדים לניתוח ואף להציל בכך חיים.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן