שתיית קפה מפחיתה את הסיכוי לסרטן ברירית הרחם

המאבק בסרטן מתמשך מזה שנים רבות ולא נראה כי הוא עומד להיפסק בזמן הקרוב. לצד הפיתוח המתמיד של תרופות ואמצעים שונים לטיפול, הולכת וגוברת המודעות למניעת מחלת הסרטן. מחקרים ומאמרים רבים מתפרסמים מידי שנה ומציעים שיטות ודרכים שנבדקו ועשויים למנוע הופעה של סוגי סרטן מסוימים.

סרטן רירית הרחם, או כפי שהוא מכונה בעגה המקצועית, סרטן האנדומטריום, הוא מהגידולים השכיחים במערכת הרבייה של האישה. מידי שנה מאובחנות במדינת ישראל כ-350 נשים שסובלות מגידול סרטני ברירית הרחם. מחקר שהתפרסם לאחרונה מצליח להוכיח כי שתייה של 4 כוסות קפה ויותר ביום מצליחה להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן רירית הרחם.

סרטן האנדומטריום – אבחון וטיפול

סרטן רירית הרחם נפוץ בעיקר בקרב נשים מבוגרות שעברו את גיל הבלות. הסימפטום הראשון שסרטן זה מציג הינו דימום וגינאלי. מכיוון שמדובר באירוע חריג בנשים שכבר אינן מקבלות וסת באופן סדיר, הפניה לרופא היא לרוב מיידית. סימפטום זה מציל הרבה מאוד נשים מכיוון שהוא גורם לאבחון מוקדם של המחלה.

חשוב לציין כי לא כל מקרי הסרטן הינם שפירים וישנה גם הופעה של סרטן זה אצל נשים בגיל פוריות. הופעה של סרטן רירית הרחם קושרה גם לטיפול בתרופה טמוקסיפן שמיועדת לטיפול בסרטן שד. בנוסף, נמצא כי קיים קשר בין טיפול הורמונאלי חלופי בגיל המעבר לבין הופעה מוגברת של סרטן ברירית הרחם.

לצורך אבחנה, מתבצעת ביופסיה מהרחם, ביופסיה זו מאתרת בדרך כלל 98% מהגידולים. הטיפול המקובל לאחר שאובחן סרטן ברירית הרחם הוא לבצע כריתה של הרחם ושאר איברי מערכת הרבייה הנשית- השחלות והחצוצרות על מנת למנוע פיזור גרורות.

מהלך המחקר שנועד לבדוק גורמי סיכון לסרטן ומחלות לב

בשנת 1976 החל מחקר גדול מאוד שנועד לבדוק מהם גורמי הסיכון לסרטן ומחלות לב. המחקר כולל 121,000 אחיות מבתי חולים שונים בארה"ב ומתבצע מעקב ארוך שנים על הרגלי החיים שלהן ועל התחלואה שהן מציגות לאורך השנים.

במסגרת מחקר זה, החלו לבדוק בשנת 1980 מהם גורמי הסיכון להופעה של סרטן רירית הרחם. בוצע מעקב אחר 67,000 נשים בגילאי 35-59 במשך 26 שנים. במהלך שנות המחקר התבקשו הנשים למלא שאלונים בנוגע לצריכת הקפה היומית שלהן וכן נבדקה הופעה של סרטן רירית הרחם בקרב נשים אלה. במהלך 26 שנות המעקב תועדו 672 מקרים של סרטן רירית הרחם.

במסגרת המחקר נלקחו בחשבון גם גורמי סיכון נוספים להופעה של סרטן רירית הרחם, ביניהם: עישון, צריכת אלכוהול, גיל קבלת וסת ראשונה, גיל הפסקת הוסת, קבלת טיפול הורמונאלי חלופית בגיל הבלות, מספר הריונות וגיל בלידה האחרונה.

צריכה של קפה מפחיתה את הסיכוי לחלות בסרטן

מתוצאות המחקר ניתן לראות כי קיים קשר מובהק בין צריכה של למעלה מ-4 כוסות קפה ליום לבין ירידה בתחלואה של סרטן רירית הרחם. הסיכון לסרטן רירית הרחם ירד מ-56 מקרים ל-100,000 בקרב נשים שצרכו כוס קפה אחת או פחות ליום, ל-35 מקרים ל-100,000 בקרב נשים שצרכו למעלה מ-4 כוסות קפה ליום. מדובר בירידה של 30%. תוצאות דומות התקבלו כאשר הבדיקה בוצעה עם קפה שמכיל קפאין.

הודגמה גם ירידה של 22% בסיכוי לסרטן רירית הרחם בקרב נשים שצרכו 2 כוסות ומעלה של קפה נטול קפאין ליום, אולם נתון זה לא היה מובהק מבחינה סטטיסטית, כנראה בשל כמות הנשים בקבוצה זו שלא הייתה גדולה מספיק.

לא רק זאת, מחקרים נוספים הראו כי קפה מונע לא רק את סרטן רירית הרחם אלא גם מחלות סרטניות אחרות.

נתון זה מצטרף לשורה ארוכה של סגולותיו של הקפה שביניהן ניתן למנות: שיפור הזיכרון, הקניית תחושה של חדות וערנות וזירוז חילוף החומרים.

ראו גם:

חוקרים הצליחו לצמצם גידולים סרטניים ב-80%

ירידה בסרטן צוואר הרחם בנשים עם התקן תוך רחמי

סרטן הפות

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן